19.11.2015. Autor: Romeo Ibrišević

U Firenci smo vozili Renault Talisman, francuski odgovor na Škodu Superb

Komfor i potrošnja nisu jedine vrline, bi-turbodizelaš 1.6 sa 160 KS postiže 215 km/h i ubrzava za 9,1 s

Kako to obično biva, na prezentaciji smo vozili najsnažnije verzije, od kojih se ipak ne očekuju veće brojke na našem tržištu. A riječ je o Renault Talismanu, novoj francuskoj obiteljsko-poslovnoj limuzini, koju smo vozili u Firenci, srcu Toskane. Da parafraziramo nogomet - srednja, viša i visoka klasa su 'igra u kojoj pobjeđuju Nijemci'. Jedini respektabilni 'uljezi' su Mazda 6 i Avensis. Accord se zbog paprene cijene povukao s EU tržišta. C5, 508 i, pogotovo, Laguna? 

Kad ste ih posljednji put vidjeli nove? Neki tvrde da je nova Renaultova limuzina unaprijed 'izgubljena utakmica', jer 'u ništa' je pogodio i Latitude, kojeg je od 2010. za Francuze proizvodio Samsung (jednak njegovom SM5) i prodavao se uz bok s Lagunom. Talisman, koji oba modela otpravlja 'u mirovinu', ipak je nešto drugo... 

... ne samo jer zanimljiv naziv znači  'obredni predmet koji prema pučkom vjerovanju privlači željene sile i situacije, te štiti od uroka, bolesti i drugih nedaća'. Za pola je klase veći, elegantniji i napredniji od Lagune 3. generacije, u programu od 2007. Ne može stati u istu rečenicu s njom! 'De facto' nasljeđuje Latitudea, u seriji gdje su prethodili Vel Satis (2002. - 2009.), Safrane (1992. - 2000.), 25 (1983. - 1992.), 20/30 (1975. - 1984.) i 16 (1965. - 1980.).

Pra-predak 'šesnaestica' (slavi 50. rođendan), na svijetu prva kombi-limuzina srednje klase s petorim vratima i prednjim pogonom, bila je revolucionaran, 'strašan' auto za naše prilike. Talisman bi mogao uspjeti zbog 'gospodske' izvedbe i napredne tehnologije proizašle iz vrlo dobro prihvaćenog, crossoverskog novog Espacea. Adut je i bazni dizelaš, temeljito 'izbrušeni' 1.5 dCi sa 110 KS, koji pokreće i Nissan Qashqai te Mercedese A i B-klase. 

Dakle, to je uvod u zanimljivu prezentaciju, modela koji je 'pošten komad auta', dugačak 485, širok 187 i visok 146 cm, a ima 'lice' nedavno predstavljenog Espacea. Samo je 3 cm kraći od Mercedesa E-klase, a međuosni razmak od 281 cm (Laguna 275,5) osigurava čak 26,2 cm minimalnog razmaka za koljena. Tu je i prtljažnik od 608 litara, pa respektabilna polu-premium limuzina nudi sve bitno.

Statusna maska s LED elementima, slična, a veća od Espaceove, pokazuje da Talisman cilja i na višu klasu, ali, objektivno, glavni je konkurent Škoda Superb. Sve je lijepo 'ispeglano', uz koeficijent otpora zraka 0,27. Premda je o ukusima teško raspravljati, Talisman izgleda lijepo i skladno. Čini se, da bi Renault, nakon duljeg perioda, mogao nešto napraviti u višoj srednjoj klasi. Bilo bi najpreciznije kazati kako izravno nasljeđuje Safrane iz 90-ih. 

U paleta motora su dizelaši dCi 110, dCi 130 i dCi 160 te benzinci TCe 150 i TCe 200. Dizelska paleta je, naravno zanimljivija, a već je početni dCi 110, kojeg (nažalost) nismo imali prilike voziti. To potvrđuju deklarirane performanse, najveća brzina od 190 km/h i ubrzanje do stotke za 12 sekundi. A prosječna deklarirana potrošnja iznosi 3,6 litara. Dakle realno 4,5, odnosno manje od pet litara. To je to, a koliko smo informirani,  stajat će oko 175.000 kn i moći će se kupiti u travnju 2016. Dobra ponuda!

Na prezentaciji smo najprije vozili najsnažnijeg dizelaša, koji smo već upoznali u Espaceu. Taj izvrstan dizelaš, koji uz pomoć dva turbopunjača (registarsko prednabijanje) razvija 160 KS i najveći moment od 380 Nm dostupnog od 1750/min. Taj  je motor dostupan s automatskim mjenjačem s dvostrukom spojkom i šest stupnjeva što je 'preporuka' za pristojne performanse. Jasno, nema silinu jednog BMW-a 530d, ali sa 9,1 sekundom do stotke i najvećom brzinom od 215 km/h ima dovoljno 'špirita'...

Radi se o modelu napucanom opremom, a posebnost je sustav 4Control, dakle upravljanja pomoću četiri kotača To je i najbolja ostavština Lagune. Riječ je o sustavu 4 Wheel Steering (4WS), koji osigurava optimalna svojstava u svim uvjetima. Do 60 km/h stražnji se kotači zakreću suprotno od prednjih te se smanjuje polumjer zakretanja i povećava okretnost. Pri većim se zakreću u smjeru stražnjih te se polumjer zakretanja 'rasteže', a smanjuje centrifugalna sila i povećava stabilnost.

Unutrašnjost je lijepo 'skockana', ali da biste dočarali atmosferu, na mjestu gdje sam slikao  jedan pristojni vlasnik Ferrarija zamolio da pogleda unutrašnjost i motor… Nakon toga značajno je kimao glavom gore dole i  podigao palac gore… Ako to kaže Talijan  za francuski auto ima nešto u tom Talismanu... Auto se vozi lijepo, gospodski, a zbilja, kroz zavoje je nešto posebno. Kao da ide po tračnicama, poput nagibnog vlaka.

Dizelaš lijepo vuče u srednjim okretajima, od 2000 do 3500/min, premda se bez problema zavrti do 4500/min. Ali i na niskim okretajima ima dovoljno snage, što potvrđuje podatak da 265 Nm razvija već pri 1250/min. U drugoj sam vožnji vozio snažnijeg benzinca, 200 TCe, koji do 100 km/h ubrza za 7,6 sekundi. Ali u normalnoj se vožnji ne osjeća bitna razlika prema dizelašu. Ono što kod tog motora treba istaknuti je da snažno, sportski povuče, automatski mjenjač sa sedam stupnjeva i dvostrukom spojkom šalta gotovo neosjetno, a pritom motor radi fino izbalansirano i meko.

Komfor je za pet i zbilja se auto vozi gospodski, a to sam već davno zaključio  u ostalim modelima Renaulta - izvrsno koči. To treba podvući. Zapravo, Talisman je nabijen  pasivnom i aktivnom sigurnošću i bila bi čista hipokrizija sumnjati da će ostvariti išta manje od pet zvjezdica na Euro NCAP testu. U najboljem paketu opreme Initiale Paris ima i radarski tempomat (ACC), sustav aktivnog kočenja u nuždi (AEBS), upozorenje na vozilo u mrtvom kutu i nenamjeran izlazak iz trake. U opciji je I sustav Easy Park Assist pomoći za parkiranje...

Što na kraju reći, koju poruku poslati? Da će biti popularan i tražen poput Passat ili Superba, zasigurno neće. A da je lošiji, ni slučajno. Zapravo, bitno je drukčiji, 'francuski' (u najboljem smislu riječi) i to mu daje izglede za tržišnu utakmicu, znatno bolje nego što su imali prethodnici...





Vulkal gume



Cindrić


Vulkal gume