10.1.2018. Autor: Dino Milić Jakovlić

Velikani iz sjene: Franco Scaglione (1916. - 1993.)

Najveći dizajner Italije u 1950-ima, ratni veteran i ovisnik o morfiju

Ovaj rođeni Firentinac bio je ratni veteran, navučen na morfij, kojim su ga tretirali nakon ranjavanja, u engleskom zatočeništvu. Ratovao je u Libiji, a pet godina bio zatočen u Indiji. Droge su se kasnije mijenjale, ali određivale su njegov pogled na život, dajući mu inspiraciju i uništavajući ga istovremeno. Samosvjestan do arogancije, odbio je raditi za Pinin Farinu, bez obzira na oduševljenje potencijalnog poslodavca njegovim skicama, jer ondje je na snazi bilo pravilo da imena kućnih dizajnera ne izlaze u javnost.

Nuccio Bertone imao je manje problema sa zvjezdanim tretmanom svojih glavnih dizajnera, pa mu je povjerio posao, a Scaglione mu je uzvratio stvorivši svjetski ugled tvrtke tijekom pedesetih, desetljeća koje je proveo kao glavni dizajner ondje, a koji će kasnije nadograditi njegovi nasljednici Giugiaro i Gandini. Osvojio je publiku nevjerojatnim BAT konceptima (bez obzira na dodirne točke u izgledu i imenu, ovi modeli nisu imali veze s najpoznatijim Batmobileom, koji je nastao na osnovi Ghijine Lincoln Future iz 1955.), no tek je njegova Alfa Romeo Giulietta Sprint omogućila procvat Bertoneu.

Bit će proizvedeno čak 36.000 primjeraka, a alati i kapaciteti stvoreni za proizvodnju tog automobila omogućit će tvrtki da se kasnije uspješno preorijentira i na druge modele. Usto nije posve naodmet spomenuti ni kako je ta Giulietta Sprint snažno odredila svjetski smjer razvoja sportskih i GT automobila u sljedećih petnaestak godina, te se općenito nalazi na svakoj listi najznačajnijih automobilskih dizajna uopće.

Arnolt-Bristol (1954.) otvorio je Bertoneu vrata lukrativnog američkog tržišta. Isti rukopis lako prepoznajemo na konceptu Alfa Romeo 200 Sportiva (1954.) i velikoserijskom NSU Sport Prinzu (1958.) Od ostalih remek-djela iz tog perioda spomenimo ekscentričnu Alfa Romeo Giuliettu SS. Na žalost, ovisnost o drogama i naprasita narav uništili su Scaglioneovu karijeru i otjerali ga iz Bertonea.

Nakon toga se više nije vezao za dizajnerske kuće, nego kao slobodni umjetnik napravio neke od najljepših sportskih modela 1960-ih, Apollo GT, ATS 2500 GT, Lamborghini 350 GTV i ultimativno remek-djelo u vidu Alfa Romea 33 Stradale, po mnogima najljepši automobil ikada. Ušteđevina mu je propala u projektu Intermeccanica, razočarao se, napustio svijet dizajna i umro gotovo zaboravljen. O njegovih se zadnjih dvadesetak godina još i danas vrlo malo zna.





CHR

s

Vulkal gume