11.1.2018. Autor: Dino Milić Jakovlić

Velikani iz sjene: Frederick W. Lanchester (1868. - 1946.)

Izumitelj disk kočnica umro u bijedi

Ime kojeg nećete prizvati u sjećanje tako lako kao neke druge pionire, no jedan od najznačajnijih očeva suvremenog automobila bez ikakve je sumnje engleski matematičar i inženjer Frederic William Lanchester, rođen 1868. On je već 1889. izmislio centrifugalni njihajući regulator za prekid dovoda goriva, koji se koristio u motoru na plinski pogon, a kasnije je bio dragocjen u dizelskom motoru.

Godinu potom konstruirao je starter za plinski motor te je napravio jednocilindarski plinski motor, koji je pokretao dinamo snage 3 KS. Unaprijedio je izvedbu rasplinjača, koji je po prvi put stvarao pravilan omjer zraka i goriva. Sve će te stvari značajno utjecati na razvoj automobila. Konstruirao je i benzinski motor sa 7 KS, s dva koljenasta vratila.

Patentirao je 1901. disk kočnice, koje su se počele koristiti kasnih 50-ih. Unaprijedio je ili prvi iskoristio još niz danas samorazumljivih, a tada još nedefiniranih detalja poput papučice gasa. Zanimljivo da njegovi automobili s početka 20. stoljeća koncepcijom s tri sjedala i središnje smještenim motorom na neki način anticipiraju McLaren F1!

Nažalost na poslovnom planu Lanchester nije bio niti približno tako uspješan kao na području inovacija, pa ne samo što se nije obogatio nego je potkraj života preživljavao od socijalne pomoći. Valja se prisjetiti i da je prvi automobil konstruirao još 1895. (dio povjesničara ga smatra i prvim pravim engleskim automobilom).

Četiri godine potom osnovao je i tvrtku Lanchester Engine Company, kasnije reorganiziranu kao Lanchester Motor Company, proizvođača nekih od tehnološki najnaprednijih automobila 1900-tih. Poznat po proizvodima izvrsnih tehničkih svojstava, neobičnim tehničkim rješenjima i vrhunskoj kvaliteti izrade, Lanchester će automobile proizvoditi sve do sredine 1950-ih.

Od 1931. marka je pod kapom Daimlera, premda je osnivač napustio tvrtku još 1910. Već je u to vrijeme eksperimentirao s tehnologijama poput ubrizgavanja goriva ili turbopunjača, te radio neka od pionirskih aerodinamičkih istraživanja, možemo samo žaliti što nije radio pod okriljem neke veće, bogatije tvrtke, gdje bi u još većoj mjeri mogao unaprijediti i ubrzati razvoj automobila.

Kasnije je radio kao konzultant za Daimler, konstruiravši jedan od prvih double-decker autobusa. Usprkos nizu ne samo automobilskih inovacija starost je dočekao siromašan i bolestan, te je samo zahvaljujući pomoći imućnijih znanaca i poštovatelja zadržao barem kuću u kojoj će i umrijeti. Do danas njegov rad nije adekvatno vrednovan izvan Ujedinjenog Kraljevstva.





CHR

s

Vulkal gume