12.1.2018. Autor: Dino Milić Jakovlić

Velikani iz sjene: Vittorio Jano (1891. - 1965.)

Mađarski tvorac trkaćih uspjeha Fiata, Alfa Romea, Lancije i Ferrarija

Najznačajnija osoba u povijesti talijanskih uspjeha na automobilskim utrkama, većih od objektivne ekonomske moći te zemlje i snage njihove industrije, nedvojbeno je Enzo Ferrari, no njegov dobar prijatelj, daroviti konstruktor Vittorio Jano vrlo je blizu. Zanimljivo je da je Jano bio sin mađarskih imigranata i pravo mu je ime bilo János Viktor.

Nakon stažiranja u jednoj tvornici kamiona s 20 se godina zaposlio u Fiatu, a deset godina potom postao i vođa njihovog trkaćeg programa, tada vjerojatno vodećeg u svijetu, razvivši utjecajni model 805. Svestrani majstor zanata, Jano je bio glavni konstruktor i motora i šasije svojih modela, najvećim dijelom fascinantne karijere.

Početkom 1924. pozvan je u ambicioznu tvrtku iz susjednog grada, Alfa Romeo, gdje je dobio odriješene ruke za realizaciju konstrukcije novog trkaćeg automobila. Uspjesi su odmah stigli, Alfa Romeo je počeo dominirati utrkama od 1924., a trkaći modeli P2 i P3, donijeli su pregršt tehnoloških inovacija i osvojili sve što se moglo osvojiti.

P3, znan i kao Tipo B, smatra se prvim pravim trkaćim jednosjedom, a nastavio je dominaciju marke 30-ih. Jano je razvio i cestovni program, a danas se modeli 6C i 8C iz njegovog razdoblja smatraju vrhom svijeta cestovnih sportskih automobila između dva rata. Usto je u suradnji sa Shellom bio i pionir razvoja posebnih trkaćih goriva.

Sredinom 30-ih stvari se mijenjaju: Ferrari je potjeran iz trkaćeg programa milanske tvrtke, Janov V12 pokazao se neuspješnim, a zakulisna politika (tvrtka više nije imala jasnog šefa, nakon nacionalizacije) i igrice izmorili su genijalnog konstruktora. Stoga Jano 1937. odlazi u Lanciju, kako bi de facto zamijenio ulogu te godine prerano preminulog osnivača te tvrtke.

U njegovoj epohi predstavljaju Aureliju, prvi GT automobil, s prvim serijskim V6 motorom, ali tvrtka dolazi u nezavidnu financijsku situaciju zbog prevelikih troškova razvoja trkaćeg programa, premda uspjesi na stazama nisu izostali. Na kraju 1955. Lancia je prepustila program i bolide Ferrariju, koji već 1956. osvaja titulu prvaka s Janovim modelom D50.

Konstruktor je također prešao u Ferrari i znatno pomogao u razdoblju kada će tvrtka iz Maranella u najvećoj mjeri zavladati svjetskim trkaćim stazama, uz čak šest uzastopnih pobjeda na Le Mansu. U Ferrariju je njegova uloga bio razvoj novih motora, s manje cilindara no što je nalagala tradicija, vjerujete li onima koji pogrešno misle da su svi modeli ove marke nekada imali V12.

Njegovi su trkaći V8, ali i V6 motor koji će poslužiti kao osnova prvog masovnog cestovnog modela, Dino 206 (kasnije 246) GT. Nažalost, suočen s mogućom dijagnozom zloćudne bolesti, a nedugo nakon smrti sina, 1966. odlučuje izbjeći muke i ubija se, bez pravog pokušaja borbe protiv nikad službeno potvrđenog tumora.





CHR





Vulkal gume