11.9.2016. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Volge i Čajke - ponos SSSR-a

GAZ (1932. - danas) - poznati sovjetski, a potom ruski proizvođač vozila

Prvog dana 1932. u novootvorenoj tvornici NAZ počela je licencna proizvodnja Forda AA za tržište SSSR-a, a kasnije iste godine Nižnji Novgorod je preimenovan u Gorki, u počast najvećem socrealističkom piscu Maksimu Gorkom (1868. - 1936.) Godinu potom tvrtka dobiva naziv 'Го́рьковский автомоби́льный заво́д' (Tvornica automobila Gorki), pod kojim je poznata i danas, premda su nazivu tijekom godina bila dodavana i oduzimana i imena nekih funkcionara. Već do početka II. svjetskog rata odmiču se od Forda, a potom samostalno rade neke čak i za povijest razvoja svjetskog automobilizma važne modele poput Pobede s pontonskom karoserijom ili 4x4 inačica osobnih automobila. Glavni proizvodi bila su im i ostala komercijalna vozila, a na planu osobnih automobila opskrbljuju SSSR većim i skupljim modelima, Volgom (kod nas je posebno popularna i relativno česta bila serija M24) i prestižnom Čajkom. M12 ZIM (1950.) bio je prvi model s još i danas korištenim amblemom jelena koji trči. Volga M21 iz 1956. bila je dizajnom vrlo moderna i za zapadne standarde, a ni deset godina mlađa M24 u trenutku predstavljanja nije bila nimalo zastarjela, suprotno našim današnjim uvjerenjima, zaostatak istočne autoindustrije za zapadnom dogodio se tek 1970-ih. Širinom podesne za konverzije, Volge su bile česte na tračnicama kod nas, nekoliko je obnovljenih i danas u funkciji kao auto-drezine. U tranzicijskim vremenima ni ova se tvrtka ne snalazi najbolje, no ipak uspijevaju opstati. Nekoliko pokušaja moderniziranih ili posve novih modela Volge nisu naišli na razumijevanje tržišta. Danas pod svojim brendom rade samo komercijalna vozila, a dio pogona iznajmljuju za sklapanje General Motorsovih i Volkswagenovih automobila.








Vulkal gume