12.7.2016. Autor: Željko Marušić

Vozili smo: Jaguar XF 2.0D Portfolio

Konačno dobra alternativa za A6 i Seriju 5, ako želite ‘wow’ efekt - to je to

Jaguar je dobio novog zastupnika u Hrvatskoj, tvrtku Benussi d.o.o., koji se, zajedno s cijelom paletom modela, predstavio u Opatiji. O ostalim modelima više drugom prilikom, ali model XF zbilja zaslužuje poseban osvrt. Jer, Mercedes-Benz E-klase, BMW Serije 5 ili Audi A4 su automobili, premium modeli više srednje klase, odlikaši ‘par excellence’. Ipak, to nisu automobili koji izazivaju neki ekstreman ‘wow’ efekt. Ni blizu kao Jaguar XF, model o kojem pišemo. To je auto za ‘wow’ efekt!

Napravljen je školski,  izvrsno, ali da je i u čemu bolji od gore navedenih? Nije, ali to nije ni važno, jer je svemu pri vrhu, a pruža ono što gore navedeni modeli nemaju. Jaguar je, uz Ferrari, Porsche i Bentley, jedno od najzvučnijih brendova sa sportskim značajkama u automobilskoj povijesti. Kad je 1989. preuzeo Ford, to se, kako-tako moglo tolerirati, ali kad je Jaguar 2008. došao ‘pod kapu’ indijskog mega-koncerna Tata, to je za mnoge bila smrt za kultni britanski koncern. A dogodilo se suprotno. Procvat.

XF, koji je u rujnu 2007 predstavljen kao nasljednik ne baš uspješnog S-Typea (previše je ‘mirisao’ na Ford), a šampanjac je otvoren početkom te godine na salonu u Detroitu, kad je otkriven C-XF Concept. Jedna od značajki modela koji je na tržište stigao u ožujku 2008., a kojeg smo i testirali bila je statusna maska, po uzoru na model XJ iz 1968., kojeg uz legendarni coupe E-Type (1961. - 1975.), većina smatra i najuspješnijim. Premda na našem tržištu XF nije bio uspješan (dijelom zbog toga što je kod nas u toj klasi neprikosnoveno ‘njemačko sveto trojstvo’, a dijelom i zbog lošeg pristupa bivšeg zastupnika), uz redizajn 2011. počeo je vraćati ugled Jaguaru na europskom tržištu.

Model druge generacije, predstavljen na jesen 2015. pokazao je kako se Jaguar, uz mudro vodstvo Tate (osigurali su stabilno financiranje i ostavili potpunu slobodu u kreiranju i razvoju), profilira u profinjenog ‘igrača’ na tržištu premium automobila. Premda je zadržao gabarite (495 x 188 x 146 cm), činjenica da je međuosni razmak povećan sa 291 da 296 cm pokazuje da je riječ o potpuno novom modelu. Korištenjem čelika visoke i ultra visoke čvrstoće te aluminija čvrstoća strukture je povećana za 30 do 40 posto, a ukupna je masa smanjena za 110 kg.

Našli smo se na poprištu premium izvedbe koja ne nudi više, ali ni manje od ‘svetog njemačkog trojca’ (u nekim detaljima ipak za nijansu manje fino, ali nebitno), ali sve je što treba tu. Vozili smo verziju 2.0D Portfolio s trećim od četiri paketa (Pure, Prestige, Portfolio, R-Sport), sa snažnijom verzijom novog dizelaša obujma 1999 ccm (180 KS/430 Nm, a osnovni ima 163 KS/380 Nm), automatskim 8-stupanjskim mjenjačem (provjerenim ZF-ovim, po mnogima trenutačno ‘najpogođenijim’ dizelašem na svijetu) i stražnjim pogonom. Zahtjevnijima je namijenjen 4x4, ali konkretna je verzija više nego OK.

Ugodna kožnata sjedala i pregledan kokpit, luksuzan, ali bez pretjerivanja obećavaju udobnu vožnju. Zanimljivo je rješenje kružnog kontrolera automatskog mjenjača, koji se po potrebi (to nije uopće nužnost) dodatno kontrolira polugicama za ručno šaltanje iza volana. Dovoljna je mogućnost biranja sportske opcije šaltanja, uz normalnu i zimsku) za vožnju u visokom ritmu. Već pogled na performanse - ubrzanje do stotke za 8,1 s i najveća brzina od 229 km/h, pokazuje najvažnije. Ništa spektakularno, ali kome treba više.

Sve je fino uštimano, već se u smirenoj vožnji osjeća da XF dobro i stabilno leži na cesti, a kad se doda gas osjeća se dobar raspored snage, koja se u klasičnoj konfiguraciji (motor uzdužno sprijeda) usmjerava na stražnje kotače. XF ravnomjerno, ali uvjerljivo vuče, što je zasluga dobro uštimanog dizelaša (snažnog i moćnog, ali ne ekstremno) i vrhunskog automatskog mjenjača. Nema ‘turbo-rupe’ i fino potegne. Sjedi se nešto položenije od standarda klase i tu je onaj ‘fini dodir’ britanskog pristupa. Uvjerljiv dojam zaokružuje čvrsta karoserija, koja je već (uz ostalo) nagrađena vrhunskim rezultatom na Euro-NCAP testu.

Jaguar XF je 5-metarskom koncepcijom malo nespretan na našim uskim parkiralištima, ali je dovoljno okretan i dinamičan, na otvorenoj cesti pokazuje talent, snagom i ležanjem te snažnim kočnicama najbolje mu ipak prija autocesta, gdje je XF ‘gutač kilometara’ Sve je pet, i jedino što nam je smetalo je malo grub, odnosno pomalo ‘dizelski konfekcijski’ zvuk motora, što se može riješiti prirodno i umjetno. Sve drugo štima (ponavljamo, ništa revolucionarno u performansama, a i izvedbi), ali uz zamjetne poglede okoline, što je neprocjenjivo i potrošnju od 6 do 7,5 litara. Cijena od 444.540 kn (‘zahvaljujući’ trošarini) potpuno je na razini. Osnovni model, s ručnim šaltungom i 163 KS stoji 372.900 kn. Palac gore!


POGON

Motor: 4 cil., DOHC, 16V, lanac, blok od alu lijeva
Obujam: 1999 ccm
Provrt x hod: 83 x 92,4 mm
Kompresijski omjer: 15,2:1
Snaga: 132 kW/180 KS pri 4000/min
Moment: 430 Nm pri 1750 do 2500/min
Mjenjač: automatski, 8 st. (ZF)
Pogon: na stražnje kotače
Kočnice: samov. diskovi, 310/298 cm
EuroNCAP: 5 zvjezdica


DIMENZIJE

Izvedba: limuzina E-segmenta, 4V, 5 sjedala
Karoserija: 4954 x 1880 x 1457 mm
Međuosni razmak: 2960 mm
Gume: 245/40 R19 (standardne 245/45 R18);
Masa/nosivost: 1685/507 kg
Prtljažnik: 540 l


PERFORMANSE

Brzina: 229 km/h
0-100 km/h: 8,1 s
Potrošnja (EU): 5,2/3,8/4,3 l/100 km
Realna potrošnja: 7,1 l/100 km
CO2: 114 g/km


CIJENE

Testni model: 444.540 kn (59.272 eura)
Osnovni dizelaš: 372.900 kn (49.720 eura) - 2.0D Pure - 163 KS

+ ugled i dizajn
+ komfor
+ potrošnja
+ ležanje/sigurnost

- zvuk motora







Cindrić


Vulkal gume