30.1.2018. Autor: Željko Marušić

Vozili smo: Kia Stinger 2.2 TCI GT Line, korejska kontra Arteonu i A5 Sportbacku

Izgleda opako dobro, bogato je skockan, s izvrsnim dizelašem snage 200 KS, 8-stupanjskom automatikom i stražnjim pogonom dinamično potegne (7,6 s i 230 km/h), leži naglašeno sportski, a istodobno je uglađen, ali, nažalost, košta...

Coupe-limuzine, poput Mercedes-Benza CLS, Volkswagen Arteona i Audija A5 Sportback, rijetke su zvjerke na našim cestama (nešto su češće na bogatim europskim), pokazujući kako je uvjerljiv i poželjan spoj cestovne krstarice i sportskog bolida. A da se s korejskom Kijom nije šaliti, vidjeli smo to po sponzorstvu nedavno završenog Australian Opena. Stinger (engl. žalac, rampa, bolan udarac), u općoj terminologiji poznat kao američki prijenosni raketni sustav protuzračne obrane, s infracrvenim zračenjem, koji je sredinom 1980-ih, temeljem američkih tajnih donacija, talibanima donio preokret u sovjetsko-afganistanskom ratu.

Zvuči ozbiljno, nadasve atraktivno, kad se tako nazove nova korejska sportska krstarica 'poštene' dužine od 483 i širine od 187 cm. Uz visinu od samo 140 cm, posebnost mu je razmjerno velik međuosni razmak od 2905 mm, koji naglašava kratki prednji prevjes, jasan pokazatelj dinamičnosti i privlačnosti. Korejska marka, pod palicom njemačkog dizajnera Petera Schreyera (1953.), koji je ne samo šef dizajna, nego od 2012. i jedan od tri predsjednika kompanije, nego je unio renesansu u korejsku marku te je Kia, trenutačno, jedna od predvodnica automobilskog dizajna.


Koeficijent otpora zraka od 0,27, je, u razmjerno niskoj karoseriji izvrstan, Stinger je dinamičan i dok stoji, a pruža raskošan komfor uz sportski nisko sjedenje te prtljažnik od prihvatljivih 405 litara

Ono što daje posebnu draž i distancira ga od Arteona i A5 Sportbacka je prava vozačka, klasična koncepcija, s motorom uzdužno sprijeda i pogonom straga, preko središnje postavljenog kardanskog vratila. Svi su motori u kombinaciji s automatskim mjenjačem s osam stupnjeva, s mogućnošću šaltanja polugicama uz volan. U paleti su turbobenzinac s direktnim ubrizgavanjem 2.0 T-GDI snage 255 KS pri 6200/min i najvećeg momenta od 353 Nm pri 1400-400/min te ubitačni 3.3 V6 T-GD,I koji ispaljuje čitavih 370 KS pri 6000/min te okretnim momentom od 510 Nm pri 1300 do 4500/min. Osnovni se isporučuje samo sa stražnjim pogonom, ima već izvrsne performanse (6,8 s, 240 km/h), dok je snažniji već 'cestovni bolid' – stotku lovi za samo 4,9 s i može potegnuti 270 km/h.

Dizelaš, kojeg smo vozili, raspolaže s respektabilnih 200 KS, koje istiskuje iz 2199 ccm pri razmjerno niskih 3800/min. Još je uvjerljiviji okretni moment od 440 Nm pri 1750 - 2750/min. Ugođaj pojača precizan i učinkovit automatski mjenjač s osam stupnjeva, korejski proizvod, koji ne samo da ne zaostaje za ZF-ovim, učinilo nam se da čak bolje 'grize' na niskim turažama i mekše prati ritam brzih izmjena. Prvoklasna izvedba sa svim što može pružiti visoka tehnologija, od udobnosti, lakoće upravljanja i infotainmenta..., pokazuje ciljaju visoko.  Zasmetao nam je jedino volan, multifunkcionalni, praktički jednake, izvedbe kao u Cee'du. Tu se malo zastranilo u konfekcioniranju.


Instrumenti su pregledni, jednostavni analogni (to je najbolje), a luksuzno sportski dojam naglašavaju školjkasta sjedala te papučice i oslonac od aluminija te posebice ručica automatskog mjenjača s polugicama za šaltanje

Premda je za mnoge, koji biraju ovakav auto, snažniji turbobenzinac (što košta da košta) pravi izbor, jer je u programu za šaltanje Sport+ i Launch Control pri naglom ubrzanju sposoban prilijepiti za sjedalo, uz ubrzanje do stotke od 4,9 s pruža osjećaj nadmoći i opravdava izbor u konkurenciji njemačkim adutima. Ipak, razumno se odlučiti za dugohodni (85,4 x 96) turbodizelaš serije Hyundai R, koji se razmeće snagom od niskih do visokih okretaja, a istodobno radi 'svileno' i elastično. Vozaču su na izbor pet stavki rada motora i mjenjača te volana i podvozja. Lako je personalizirati auto prema željama i potrebama vozača te se po svemu vidi da Stinger ne plaši nikakvog Audija, niti BMW-a. Premda, zbog mesnatih sjedala i položenog položaja sjedenja mjesta ima nešto manje nego u Superbu...

... komfor je raskošan. Već vizualno, a i izvedbom ovjes naglašeno sportski te Stinger na 18-colnim alu felgama i gumama 225/45 leži sportski sigurno i precizno, istodobno je zadržana visoka razina udobnosti. Uz rafalno šaltanje ubrzanja su impresivna - 7,6 s do stotke, a u manje od 15 sekundi kazaljka pokazuje 150. A može potegnuti 230! Ovo je zbilja sportska krstarica za 'gutanje kilometara', impresivnih mogućnosti na pretjecajnoj traci. To može zahvaliti 8-stupanjskom automatu, koji na 'kick-down' šalta dvije niže te se Stinger uvjerljivo zahukta na krilima momenta od 440 Nm, u rasponu od 1750 do 2750/min. Uz sve to, potrošnju je lako držati između šest i sedam litara, pa, bez obzira na zloguke najave o skorom umirovljenju dizelaša, poželjan je izbor.


Uzdužno postavljeni turbodizelaš specifične snage 91 KS/l djeluje uzorno izbalansirano, na niskim je okretajima 'pitom' za svakodnevnu vožnju, a nakon 1700/min pokazuje'zube' i oduševljava međuubrzanjima i razmjerno niskom potrošnjom

Kad sjednete u Stinger, zaboravite priče o jeftinim 'Korejcima'. Ovaj model, nažalost zbog visoke trošarine, stoji 455.990 kn, a ako se želi i pogon 4x4, cijena skače iznad pola milijuna kuna. Je li stražnji pogon dovoljan? Ne da je dovoljan, pogođen je! Pri naglom ubrzanju, pogotovo uz blago zakrenut volan, osjeća se onaj temperament koji je svojstven jedino koncepciji u kakvu se svojedobno kleo Il Commendatore, slavni Enzo Ferrari. Kako bi se obuzdao veliki moment, odnosno snaga na kotačima, ugrađen je diferencijal ograničenog proklizavanja (LSD). Sve zajedno pruža pravi komplot za napadanje zavoja, za uživanje u dinamičnoj i sportskoj vožnji, uz statusni komfor. 

Problem je što su oni koji raspolažu tolikim novcem, skloniji kupiti nekog od odlikaša iz njemačkog 'Svetog trojstva', ali da je Stinger od njih u ičemu bitnom lošiji, nije! A kad se iznivelira izvedba, od snage i prijenosa do opreme (u najboljem paketu je 720-vatni audio sustav Harman Kardon s 15 zvučnika) Stinger je povoljniji. Usto nudi 7-godišnje jamstvo, što u ovakvom 'nabrijanom' autu itekako vrijedi. Malo je limuzina koji izgledaju tako opako dobro, a imaju funkcionalnu 5-vratnu izvedbu. Bit će 'rijetka zvjerka' na našim cestama, ali oni koji ga kupe, pogodit će!


POGON

Motor: turbodizelski, 4 cil., DOHC, 16V (lanac), blok od sivog lijeva

Ugradnja: sprijeda uzdužno

Obujam: 2199 ccm

Provrt x hod: 85,4 x 96 mm

Kompresija: 16:1

Snaga: 147 kW/200 KS pri 3800/min

Moment: 440 Nm pri 1750-2750/min

Mjenjač: automatski 8 stupnjeva 

Pogon: stražnji

Start/stop: da


KAROSERIJA

Izvedba: coupe-limuzina E-segmenta, 5V, 5 sjedala

Gabariti: 4830 x 1794 x 1508 mm

Međuosni razmak: 2905 mm

Cd: 0,27

Krug okretanja: 11,2/11,7 m

Masa/nosivost: 1778 kg/482 kg

Prtljažnik: 405 l

Spremnik: 60 l

Euro NCAP: 5 zvjezdica


PODVOZJE 

Ovjes: sprijeda McPherson, straga Multilink

Kočnice: sprijeda samov. diskovi 345 mm, straga diskovi 330 mm

Ručna: električna 

Naplaci: aluminijski

Gume: 225/45 R 18


PERFORMANSE 

Brzina: 230 km/h

0-100 km/h: 7,6 s

Potrošnja (EU): 6,6/4,9/5,6 l/100 km

Realno: 6 - 7 l/100 km

CO2: 147 g/km


CIJENA 

Testni model: 455.990 kn (60.799 eura)

S pogonom 4x4: 504.990 kn (67.332 eura)

S osnovnom opremom EX: 427.990 kn (57.065 eura)

Osnovni benzinac: 408.990 kn (54.532 eura), 2.0 T-GDI EX

'Top gun' benzinac: 579.990 kn (77.332 eura), 3.3 T-GDI GT




Yellow store

CHR

s

Vulkal gume