13.2.2016. Autor: Kristian Sikavičev

Vozili smo: Peugeot 308 GTi, francuski recept za 6 s do stotke i 250 km/h

Obujmom najmanji, ali sa 270 KS žestok među liderima sportskih kompakata

Nakon modela RCZ R u kojem je motor 1.6 THP sa 270 KS prošao vatreno krštenje, isti je 'sletio' i pod haubu 308-ice. Izvedba GTi tako puca iznad glava Ford Focusa ST (250 KS) i Volkswagen Golfa GTI (230 KS), staje 'rame uz rame' s Renault Meganeom R.S. (275 KS) i Opel Astrom OPC (280 KS). Od sportaša s prednjim pogonom zaostaje tek za Hondom Civic Type R (310 KS), dok su Volkswagen Golf R (300 KS), a pogotovo Ford Focus RS (350 KS) osjetno nadmoćniji zahvaljujući pogonu na sve kotače.

Za razliku od svih navedenih konkurenata koji koriste dvolitrene turbobenzince, Peugeot ima 1.6-litreni. Motor oznake THP, razvijen u suradnji s BMW-om, kombinira turbopunjač s tlakom prednabijanja od 2,5 bara, direktno ubrizgavanje i podešavanje snage promjenom hoda usisnih ventila (sustav Valvetronic), što smanjuje otpore i štedi gorivo. U prilog tome govori emisija CO2 od svega 139 g/km te realna potrošnja od oko 8,5 litara, što je najmanje u klasi sportskih hatchbacka. Sa 270 KS i 330 Nm GTi tako donosi osjetno više špirita od Peugeota 308 GT , koji nudi 205 KS i 285 Nm.


Zatamnjena stakla, dva masivna ispušna 'topa' i LED svjetla naglašavaju sportski potencijal. A još i donosi potpunu funkcionalnost s prtljažnikom od 420 l

Dvobojna karoserija, kromirani detalji i 19-colni naplaci pretvaraju ga u mamac za poglede prolaznika. Da nije šminker bez pokrića pokazuje na svaki dodir gasa pa zahvaljujući okretnom momentu od 330 Nm u rasponu od 1900 do 5000/min reagira oštro na svaki dodir gasa, a uvjerljivo vuče, netipično za turbo motor, sve do 6500/min. 

Precizan volan, ovjes snižen za 11 mm i uvjerljiv prijenos snage na podlogu, preko zatvarača diferencijala Torsen, pružaju osjećaj potpune kontrole. Prema je straga polukrut ovjes, a ne Multilink, stražnji kraj se i u graničnim situacijama ponaša predvidivo te ga se jednostavno smiruje umjerenim oduzimanjem gasa. S druge strane motor manjeg obujma i mase ima i manju tendenciju proširivanja putanje pa je 'klizanje preko nosa' manje izraženo nego kod dvolitrenih konkurenata. Osjećaj samouvjerenosti naglašava vrhunski kočni sustav s prednjim diskovima promjera 380 mm, što je najviše u klasi. 


Odrezan upravljač poboljšava kontrolu, a kompaktnim dimenzijama (35 x 33 cm) olakšava pogled na instrumente i head-up zaslon. Nasuprotne kazaljke donose dobar osjećaj zaigranosti, pogotovo noću

Na autocesti s lakoćom 'lijepi u sjedalo' i pri više od 200 km/h, čemu doprinosi rekordno nizak otpor zraka od 0,28. Premda je opremljen 19-colnim naplacima s gumama 235/35, neravnije upija suvereno. Tvrd je, ali nije neudoban, a osjećaj solidnosti naglašava 15 posto povećana krutost karoserije.

Uz 4,74 kg na svaku KS iznimno je agilan, a izvrstan dojam upotpunjava i prilično precizan mjenjač. Šteta što je hod ručice pomalo predugačak pa je potreban period privikavanja. Okretnost u brzim promjenama smjera zasluga je jednog od najkraćih međuosnih razmaka (iza Honde Civic - 259,5 cm) u C-segmentu. Sprintom do stotke za okruglo 6 s i najvećom brzinom od 250 km/h Peugeot se u velikom stilu vraća u klasu kompakata na raketni pogon. U maniri nikad prežaljenih legendi poput 309 GTI iz 1989. te 306 S16 iz 1994.


Samo 1598 ccm ima turbobenzinski 4-cilindraš, ali ispaljuje čistokrvnih 270 KS, odnosno čak 169 KS po litri pa je jednako poletan, a štedljiviji od konkurenata (realno troši 8 do 9 litara)

Bogata oprema uključuje duboko profilirana sjedala u kombinaciji kože i Alcantare te dodirni ekran, a dojam podižu brojni umeci od aluminija. Pritiskom na gumb Sport ovjes se dodatno ukrućuje, volan postaje direktniji, a zvuk reskiji pa se obiteljski kompakt brzo pretvara u jurilicu. Ako se funkcionalnosti pridoda štedljivost, a i fer cijena od 34.700 eura, 308 GTi nameće se kao zanimljiv izbor.

U Hrvatskoj se ne nudi izvedba prigušena na 250 KS. Odluka zastupnika opravdana je u svakom pogledu, jer bi davanja, zbog iste emisije CO2, bila jednaka, što izravno utječe na cijenu. Osim što donosi 20 KS manje, slabiji je i lošije opremljen pa ima 18-colne naplate te prednje diskove od 330 mm. Drugim riječima, svatko tko želi kompaktnu jurilicu posegnuo bi za ozbiljnijim adrenalinskim užitkom.


POGON

Motor: turbobenzinski, 4 cil., DOHC, 16V, lanac, blok od alu. lijeva
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 1598 ccm
Provrt x hod: 75 x 85,5 mm
Kompresija: 9,2:1
Snaga: 200 kW (272 KS) pri 6000/min
Moment: 330 Nm pri 1900/min 
Mjenjač: ručni 6-stupanjski
Pogon: prednji
Start/stop: da


KAROSERIJA

Izvedba: hatchback C-segm., 4V, 5 sjedala
Gabariti: 4253 x 1804 x 1446 mm
Međuosni razmak: 2617 mm
Cd: 0,28
Krug okretanja: 11,9 m
Masa/nosivost: 1280/425 kg
Prtljažnik: 420/1300 l
Spremnik: 60 l
EuroNCAP: 5 zvjezdica

PODVOZJE

Ovjes: McPherson/polukrut
Kočnice: samov. diskovi 380 mm/diskovi 268 mm
Ručna: električna
Naplaci: aluminijski
Gume: 235/35 R 19


PERFORMANSE

Brzina: 250km/h
0-100 km/h: 6,0 s
Potrošnja (EU): 8,1/4,9/6,0 l/100 km
Na testu: 8,7 l/100 km
CO2: 139 g/km


CIJENA

Testni model: 265.942 kn (34.700 eura)
Osnovni benzinac - 1.2 PureTech 82 Access: 117.285 kn (15.311 eura)
Osnovni dizelaš - 1.6 BlueHDi 100 S&S: 136.187 kn (17.775 eura)


VRLINE I MANE

+ dizajn i oprema
+ performanse
+ kočnice
+ potrošnja

- dug hod mjenjača





Vulkal gume


Cindrić