9.6.2014. Autor: Dino Milić-Jakovlić

VREMEPLOV: OPEL REKORD C (1966. - 1971.) - IZABRALI GASTARBAJTERI

Bila je to najpopularnija statusna limuzina, posebno u verziji 1700 sa 75 KS, udobna i vrlo trajna

'Bregasta osovina u glavi', uobičajeni je naziv za koncepciju OHC. No, to je dvostruka pogreška! Ne radi se o osovini, nego vratilu, jer prenosi moment i snagu, nužnu kako bi bregovima, preko podizača ili klackalica, mogla pokretati ventile, svladavajući sile u oprugama. A kratica znači 'over head camshaft' - 'bregasto vratilo iznad glave', a ne 'u glavi'. Važno je to napomenuti, jer je automobil o kojem pišemo, slavni Opel Rekord C, jedan od rijetkih u povijesti, koristio koncepciju 'bregastog vratila u glavi' - 'camshaft in head' - CIH.

Opel je, pošto-poto, želio motor ostaviti u uzdužno uspravnom položaju, a koncepcijom OHC bio bi previsok za karoseriju nisko postavljene haube. Bilo je to moguće u Mercedesima, ali ne u BMW-u 1500, predstavljenom 1961. i seriji '02 od 1966., niti Audiju 80 iz 1972. i njegovoj izvedenici Volkswagen Passatu iz 1973., kod kojih je uzdužno ugrađeni OHC motor trebao biti postavljen u koso.
Stručnjaci iz Rüsselsheima napravili su zanimljiv kompromis koncepcija OHV i OHC - razvodni je mehanizam u osnovi izveden kao OHV, ali je bregasto vratilo ugrađeno bočno u glavi te ne povećava visinu motora.

S kratkim podiznim motkama (push rod) motor je imao karakteristike gotovo kao OHC, a mogao je biti uspravan. Rekordu je to osiguralo savršeni balans i preciznost upravljanja, doduše uz skuplju proizvodnju. Mirnom je radu i trajnosti pomogla i izvedba s pet ležajeva radilice. Taj je motor, u verzijama sa 1492, 1698 i 1897 ccm, razvijen za Rekord B iz 1965., a proslavio se u Rekordu C, koji je krajem 60-ih bio auto zvan čežnja na našim cestama. Vozili su ga uspješniji poduzetnici, političari i sportaši, a posebno gastarbajteri.Mnogi su, spavajući u barakama na 'bauštelama' u Njemačkoj uporno štedjeli dok ga nisu uspjeli kupiti, pa na Urlaub njime u rodno selo! Eh, tko ga je vozio bio je Baja. Dizajn, u tada popularnom američkom stilu, isticao se 'grbom' iznad stražnjih kotača, zbog koje se na Zapadu oblik uspoređivao s Coca-Colom, a kod nas s devom! U Fordu su 1968., samo godinu nakon predstavljanja serije P7, zbog podbačaja prodaje, redizajnom uklonili sličnu 'grbu' na stražnjem dijelu. Ni to im nije pomoglo, pa je P7 ostao u sjeni mnogo bolje prodavanog Rekorda.

Opel je tržištu ponudio limuzine sa 2 i 4 vrata, Caravane sa 3 i 5 (tada se peterovratni Caravan po prvi put pojavljuje u programu - raniji su Rekordi bili kao karavani dostupni samo s troja vrata), zatvoreni dostavni Caravan i prekrasni Coupe. Za rijetku, atraktivnu karavansku inačicu pobrinula se karoserijska radionica Deutsch, koja je radila konverziju, 4000 DM skuplju od Coupea, na kojem je bila bazirana. Karmann je također pripremio prototip kabrioleta, ali na temelju limuzine s dvojim vratima. Prodano je svega nekoliko primjeraka.Rekord C bio je oko 6 cm širi od prethodnika, a imao je i 6 cm veći međuosni razmak, što ga je činilo vrlo udobnim za dulja putovanja. Tome je pomogla i unaprijeđena verzija stražnjeg krutog mosta, s kosim ramenima i stabilizatorom. Prednje disk kočnice sa servo uređajem osiguravale su dobre zaustavne mogućnosti. Mjenjač je imao četiri stupnja prijenosa, petog nije bilo ni uz nadoplatu, kao ni kod većine konkurenata. Ručica mjenjača bila je uz volan i tog se funkcionalnog rješenja, koje povećava komfor sprijeda, mnogi sjećaju s nostalgijom. Prodaja Rekorda C bila je gotovo dvostruko veća od one najljućeg, izravnog konkurenta Forda 17M, kasnije znanog kao P7

Najpopularniji model bio je 1700 S sa 75 KS (s nižom kompresijom 1700 je imao 60 i 66 KS), koji je postizao 153 km/h i do stotke ubrzavao za 15,1 s. Model 1900 S (oznaka 1900 na repu bila je crvenoj boji) sa 90 KS već je bio 'teška šminka', jureći do 161 km/h. Najsnažniji Coupe Sprint imao je 106 KS. Automatski mjenjač nudio se uz 1900 te 6-cilindarski 2.2 sa 95 KS, koji se proizvodio do 1968. Razlog: Opel je početkom 1967. ponudu obogatio luksuznim Commodore, koji je nudio karoseriju Rekorda C, sportsku opremu i isključivo motore sa šest cilindara, pa je takav u običnom Rekordu bio nepotreban.Tijekom nepunih pet godina proizvodnje nije bilo značajnijih redizajna. Rekord C se pokazao legendarno pouzdanim i izdržljivim, a Opel je tada bio pojam ultimativne kvalitete! U Belgiji i Švicarskoj prodavao se pod danas zaboravljenom značkom Ranger, dok je u Brazilu, uz dizajnerske izmjene prednjeg dijela, ušao u legendu kao Chevrolet Opala. O kvaliteti 'deve' svjedoči što ih se i danas zna vidjeti na cesti. Uspjeh Rekorda C proslavljen je u rujnu 1971., modelom Caravan. Bio je o 10.000.000-ti Opelov automobil proizveden od 1899., kad je napravljen prvi primjerak. Tvrtka iz Rüsselsheima proizvodnju je počela 1862. strojevima za šivanje, a od 1886. pokrenula je i proizvodnju bicikala. Od kolovoza 1966. do kraja 1971. s montažnih je traka sišao 1.276.681 Rekord C.

 

Željko Marušić i Dino Milić-Jakovlić






Cindrić


Vulkal gume