28.6.2016. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Vremeplov: Renault Clio (1990. - danas) adut niže klase francusku je marku vratio sa stranputice

Nasljednik 'petice' titulu Europskog auta 1991. godine nije najbolje unovčio, ali je ipak uspio

Promašaj za promašajem: tako bi se, uz tek poneku iznimku, mogla opisati situacija u Renaultu 1980-ih. Šlampavi pokušaji utvrđivanja položaja na američkom tržištu preko korporacije AMC generirali su samo gubitke, činilo se da će uspjeti uništiti čak i legendarno ime Jeep. Golem je novac uzalud potrošen na utrke, uveli su turbo motore u Formulu 1 i koncept 'običnog' automobila grupe B sa središnjim motorom u reli, no u oba su natjecanja konkurenti pobrali vrhnje. Inovativni Espace, prvi europski MPV, predstavljen je 1984., no to je bila i godina kada je Renault s financijske strane dotakao dno, mjesečno gubeći po milijardu franaka. 

Država je na čelo tvrtke stavila Georgesa Bessea, no 1986. su ga u terorističkom napadu ustrijelile dvije članice anarhističke skupine 'Action Directe'. Stvari su se počele konsolidirati dolaskom nasljednika, Raymonda Lévyja, kao i vizionarskog dizajnera Patricka Le Quémenta, no problem zastarjele i neatraktivne palete modela bio je mač nad glavom. To je bilo posebno izraženo u najvažnijoj tržišnoj kategoriji malih automobila. No početkom 1990-ih situacija će se u potpunosti preokrenuti...


Renault 5 bio je na tržištu od 1972. (druga generacija iz 1984. bila je posve nov model, ali prosječnom se kupcu činila kao redizajn), a R4 čak od 1961. Na slici je Renault 5 Turbo iz 1987.

... zahvaljujući novim, atraktivnim i tržišno iznimno uspjelim modelima Clio i Twingo. Clio je predstavljen prvi, u lipnju 1990., odmah pribavivši simpatije publike i kritike. Prvo je predstavljena inačica sa 5 vrata, a u studenom i ona sa 3. Ovisno o inačici bio je dug od 3709 do 3716 mm, širok 1616-1641 mm, a visok 1365-1395 mm, dok je masa varirala od 790 do 975 kg. Moderan i atraktivan dizajn uveo je Renault u neko novo razdoblje, premda je, paradoksalno, model zapravo koristio mehaničke osnove prethodnika, druge generacije Renaulta 5, koja je pak napravljena na bazi serije R9/R11, ...

...  Renault 9 je predstavljen još 1981., donijevši Renaultu drugi od dosadašnjih šest naslova europskog automobila godine. Clio će također krajem 1990. osvojiti titulu za 1991., a taj će uspjeh za 2006.ponoviti treća generacija modela. U čitavoj se povijesti ovog izbora samo još Volkswagen Golf može pohvaliti s dvije titule, što jasno pokazuje kakav je značaj Clija za Renault, ali i europsko tržište automobila. U obrazloženju prve titule članovi su komisije napisali: 'Izniman stil, dobra razina kvalitete, bogat prostor u kabini i prtljažniku, kao i bogatstvo opreme nikad ranije ponuđeno u nekom modelu ove klase nekog popularnog proizvođača.' 


Reklamirao se kao inovativno 'auto-jaje', najveći je  hit bio u Italiji, gdje se koristio slogan 'Io? Clio! (Ja? Clio!). Gabaritima je bio tada B-segment, a danas bi bio A, u klasi Twinga. Napredak...

Novinarima i publici svidio se karakter automobila, bogatstvo ponuđenih opcija, kao i sigurno i ugodno ponašanje na cesti.Prva se verzija pokretala benzincima serije Energy, razvijenim 1988. za model 19. Njegov je motor sa 1390 ccm i 75 KS u Cliju dobio i verziju od 1171 ccm i 60 KS, smanjenjem hoda sa 77 na 64,9 mm uz isti provrt od 75,8 mm. Začudo, priključili su mu slavni motor serije Cléon-Fonte (OHV, s pet ležajeva radilice), obujma 1108 ccm i 49 KS (karijeru je počeo 1962 u R8 sa 956 ccm, a zaključio 1994. u Cliju i 5-ici, a 2004. u Daciji). 

Začudo, realno je vukao jednako, čak i bolje od nominalno 11 KS snažnijeg 1.2 (17 s, 150 km/h), a manje trošio, a prepoznavao se po metalnom zveketu razvodnog lanca.  Rijetke su bile verzije 1.8 sa 88 do 109 KS, a sportski Clio Williams, 2.0 sa 147 KS, odgojio je generacije 'golobradih pilota'. Najvažniji 8-ventilski benzinac, sa 1149 ccm i 58,5 KS, s Multipoint ubrizgavanjem, stigao je 1996. I danas je u funkciji, ali 16V sa 75 KS(u osnovnom Cliju i Dacijama). Važnu je ulogu imao i klasični dizelaš 1.9 d sa 64 KS. Uz dva redizajna (modele od 1994. označavamo kao 'Phase II', a od 1996. kao 'Phase III'), do gašenja proizvodnje prve generacije u travnju 1998. proizvedeno je čak 4.016.013 primjeraka, čvrsto utaborivši Clio među vodećim modelima na europskom tržištu. 


Dodatni instrumenti na vrhu središnjeg grebena ipak odaju kako ovo nije kokpit običnog Clija, nego sportske inačice 16S - no i osnovni je model za tadašnje standarde bio solidno opremljen

Zanimljivo, sklapan je u samo četiri tvornice, po jednoj u Francuskoj, Sloveniji, Kolumbiji i Argentini. U matičnoj je državi od 1991. do 1997. bio najprodavaniji automobil na tržištu. Napravljeno ih je već više od 5.600.000, a još je u ponudi na nekim južnoameričkim tržištima (u Europi do 2012.) A ovo sigurno niste znali: Honda je još 1984. je na japanskom tržištu zaštitila naziv Clio, koji označava lanac salona automobila, pa je Renault za Japan odabrao staro rimsko ime Pariza -  Lutecia

Druga generacija učvrstila je uspjeh i podigla letvicu po pitanju osnovne opreme. Osim sportskih inačica, o kojima pišemo u posebnom okviru, najzanimljiviji je bio luksuznije opremljeni model Baccara. Kod nas su najčešći bili bazni modeli, no kako se životni vijek prve generacije poklopio s ratom i najsiromašnijim godinama, tek će druga serija postati pravi hrvatski bestseller. Zasad se kolekcionarski zanimljivima čine samo sportski modeli, pogotovo Williams, a vjerojatno će još dugo ostati tako. Za razliku od manjeg Twinga, Cliju ne prognoziramo kultni status.



Clio druge generacije dobio je na ozbiljnosti i masivnosti, ponovno je došao na razinu najboljih u nižoj klasi, ali su mu zamjerali prednje plastične blatobrane i bezličnu masku (popravio redizajn iz ljeta 2001.)

1999. je Renault uočio potražnju za klasičnim trovolumenskim automobilima niže kategorije, pogotovo na siromašnijim istočnoeuropskim tržištima, a rezultat toga je model Thalia (na nekim tržištima Symbol). Kod nas je prodavana samo prva generacija 'limuzinskog Clija', rađena do 2008., a vani je u ponudi već treća, no danas to više nije Clio nego Dacia Logan s drugom značkom. Ponuda Clija je od treće generacije proširena i karavanskom inačicom modela (na nekim tržištima nazvanom Sport Tourer), dodatno povećavajući praktičnost. 

Ipak, nekadašnja prirodna publika, mali obrtnici, okrenuli su se funkcionalnijim vozilima, tako da je udio karavana u prodaji razmjerno malen. Usprkos tome, Renault je opet ponudio ovu inačicu i na najnovijem modelu. Samo 2.4 milijuna prodanih nakon prve dvije generacije zvuči malo, no gospodarska kriza i srozavanje europskog tržišta najsnažnije su pogodili upravo automobile ove klase. Aktualni 'šminker' nudi se, po prvi puta, samo sa 5 vrata, a većina proizvedenih dolazi iz turske Burse. U Francuskoj je i dalje tržišni broj 1, no drugdje je prodaja šepava.


Thalia (na nekim tržištima Symbol), limuzinska verzija Clija II, bila je 'rugoba', ali je produljenjem sa 377 na 415 cm obujam prtljažnika povećan sa 255 na, za nižu klasu, impresivnih 510 litara

Možda i najzanimljiviji dio priče o Cliju uzbudljive su sportske inačice. Već je 1991. stigao 16S (ili 16V, ovisno o tržištu) sa 137 KS. Dvije godine potom stiže Williams, sa 147 KS, nazvan po F1 momčadi koja je 'drmala' s Renaultovim motorima. Planirali su ih proizvesti 3800, na kraju prodali čak 12.100. U drugoj generaciji stiže i nezaboravna kratica RS (u značenju Renault Sport), praćena u oznaci brojem raspoloživih konjskih snaga. Inicijalni 172 će u trećoj seriji narasti na 182, pa čak i 197, no ništa neće nadmašiti divljinu monstruoznog modela V6 Renault Sport (2001. - 2005.), sa središnje smještenim motorom od 230, kasnije i čak 255 KS. Duh nezaboravnog Renaulta 5 Turbo (1980. - 1986.) uspješno je oživljen, a s 246 km/h ovo ostaje najbrži Clio. Aktualni je RS model ostao na 197 konja, no uz djelomično otupljen osjećaj vrhunskog sportskog auta, klasičan za prve tri generacije.


Williams, prava rapsodija u plavom. Zlatne felge i plava karoserija obilježje su 2 kultna modela 1990-ih, Subaru Impreze WRX i Renault Clija Williams, koji je 1996. bio sigurnosni automobil Formule 1







Cindrić


Vulkal gume