1.6.2015. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Za kraljevsku obitelj, vjenčanja i sahrane

Daimler (1896. - 2007.), Velika Britanija

Postojanje britanskog Daimlera zbunjuje mnoge koji ovlaš poznaju povijest. Tvrtku je osnovao Frederick Richard Simms, prijatelj Gottlieba Daimlera, kao prvu britansku tvornicu automobila. Iznos plaćen za otkup patenata i licenci bio je toliko značajan u to doba neuspješnoj njemačkoj korporaciji da su kao dio dogovora pristali vratiti Daimlera i Maybacha, ranije otjerane iz vlastite tvrtke. Prvim Daimlerom je 1896. u Coventryju utemeljena britanska automobilska industrija. Simms se brzo posvađao sa suinvestitorima pa je iz britanskog prešao u njemački Daimler, a sve veze između njih pukle su već do kraja 19. stoljeća. 

No britanska je tvrtka postala odabir kraljevskih obitelji i plemstva diljem svijeta, što će ostati sve do 1950-ih.  'Aristokrati kupuju Daimler, a skorojevići Rolls-Royce.' - govorilo se. Motori s kliznim košuljicama nudili su uglađeniji rad, ali i gutali ulje, a Daimler ih je koristio od 1908. do sredine 1930-ih. Milijunaši i viša aristokracija bili su ciljana publika modela Double-Six 1930-ih. Od 1910. do 1960. bili su u sklopu korporacije BSA, a potom ih je kupio Jaguar. Iza II. svjetskog rata proširili su se na manje i pristupačnije modele. Ipak, iz tog vremena potječe i priča o ekstravagantnoj Lady Docker. Naime Norah, žena predsjednika uprave Daimlera Sir Bernarda Dockera, zaslužna je za pet nevjerojatnih, razmetljivih konceptnih modela nastalih između 1951. i 1955. na kojima su svi kromirani dijelovi bili pozlaćeni ili posrebreni, a korišteni su i materijali poput zebrine kože. 

Sklonost ekscesima i pretjerano trošenje učinili su je vrlo omraženom, a Daimleru ugrozili reputaciju. SP250 (1959. -1964.) bio je iznenađujuće ružan pokušaj izrade sportskog roadstera i odmak od klasičnog stila. Od 1960-ih njihovi modeli osim DS 420 bili su identični Jaguarima, uz izmijenjenu masku i luksuzniju opremu. Više luksuza, kroma i funti, sve je ostalo zapravo bilo jednako kao u Jaguarima. Daimlerov V8 novom gazdi Jaguaru nije trebao, no ugrađen je u model V8 250, zapravo Jaguar Mk II s drugom maskom. Golema limuzina DS 420 (1968. - 1992.) često je korištena kao vozilo za vjenčanja, ali i sahrane. 

Novije ih generacije tako pamte mahom samo kao oznaku luksuznijih modela Jaguara, no pored ranijih vlastitih modela automobila desetljećima su bili i jedan od vodećih proizvođača double-decker autobusa. Brend je u vlasništvu Tate, povremeno se zašuška o obnavljanju, no najstariji je britanski proizvođač u prisilnom mirovanju već osmu godinu.






Vulkal gume


Cindrić