11.2.2017. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Zaboravljene marke: Graham-Paige (1927. - 1940.), SAD

Omiljena Papina tvrtka, obilježena inovativnim dizajnom i nedostatkom novca

Joseph, Robert i Ray Graham iz Evansvillea u Indiani 1919. su počeli proizvoditi kitove za modifikaciju Forda T u kamion, a potom počeli i sami proizvoditi kamione pod markom Graham Brothers. 1925. ih je kupio Dodge i četiri godine potom ugasio brend. Braća su u međuvremenu kupila Paige-Detroit Motor Company i 1927. počeli proizvoditi automobile (i kamione do tužbe Dodgea) pod nazivom Graham-Paige, 1920-ih često reklamirane i samo kao Graham. Radili su elegantne i kvalitativne automobile srednjeg cjenovnog razreda, često s vrlo inovativnim dizajnima Amosa Northupa, poput 'Blue Streak' serije iz 1932. i 'Spirit of motion' modela iz 1938., no nikada nisu prodavali dovoljno automobila da osiguraju financijsku stabilnost. Modeli su im zbog toga predugo ostajali na tržištu, dodatno gubeći privlačnost kupcima. Njuška poput morskog psa ('sharknose') karakteristika je najprepoznatljivijeg, tržišno jako neuspješnog modela, izvorno predstavljenog 1938. - poosvajao je nagrade na europskim konkursima elegancije. Zadnji je model bio Hollywood (1939.) koprodukcija s Hupmobileom, travestija sa stražnjim pogonom na bazi modificiranih karoserija Corda. Proizvodnja je zaustavljena 1940., no u njihovim pogonima su kasnije rađeni modeli korporacije Kaiser-Frazer. Graham-Paige je kao tvrtka nastavio postojati, posvetivši se tržištu nekretnina, a danas se po najpoznatijoj zgradi u vlasništvu zove The Madison Square Garden Company. Zanimljivo je i da upravo za ovu marku vežemo početke institucije Papamobila. 9. studenog 1929. braća Graham su u Vatikanu poklonila auto papi Piju XI. Pio XI imao je još nekoliko protokolarnih automobila, Bianchi, Fiat, Isottu-Fraschini, Citroën i Mercedes-Benz, no Graham-Paige 837 iz 1929. do kraja pontifikata 1939. ostao mu je omiljen za putovanja izvan Vatikana. Karoseriju ove limuzine napravila je poznata američka radionica Le Baron, s presvlakama sjedala od smeđe i srebrne svile, dok su metalni dijelovi bili pozlaćeni. Elegantna crna limuzina s dugim rednim 8-cilindrašem pod haubom danas je izložena u muzeju u Vatikanu.




CHR



Vulkal gume