AUTOMOBILSKO TRŽIŠTE

Cabrio: topless-forma profitirala u koroni, hit za ljeto 2022.

Korona kriza, kao i u mnogim drugim stvarima, izazvala je strukturne promjene na tržištu. Automobili Cabrio ponovno su postali “tražena roba”. Ovo je priča o najpoželjnijim automobilima bez krova na tržištu…

Kabriolet, engl. Cabriolet, a na tržištu najčešće cabrio, sinonim je za automobil bez krova. Danas moda, a u početku automobilizma svi su automobil bili kabrioleti, dakle bez krova. Vjerojatno nema vozača koji barem jednom nije poželio kroz ljetnu vrućinu protutnjati kabrioletom premda je zdravija vožnja u zatvorenoj kabini s umjerenom klimatizacijom. No nije sve u zdravlju. Otvoreni krov pruža užitak vožnje s vjetrom u kosi, u toplim noćima približava zvjezdano nebo i na zanimljiv način ujedinjuje strasti luksuznog automobila i sportskog motocikla.

Kabriolet omogućuje izravnu komunikaciju s okolinom i podiže rejting vozača, te mu znatno olakšava uspostavljanje korisnih kontakata. Zbog toga kabriolete podjednako vole mladi i stari, tinejdžeri i poslovni ljudi, čak i oni koji se boje da im nešto ne “padne na pamet”… Zlatno vrijeme kabrioleta bilo je od pedesetih do devedesetih, kad osim limuzina i karavana nije bilo drugih karoserijskih formi, a automobili s klima uređajem bili su rijetkost. Devedesetih su uvedeni monovolumeni, odnosno MPV vozila. Dvijetisućitih na scenu stupaju SUV modeli, svojevrsni križanac klasičnih terenaca i luksuznih automobila i njihova popularnost traje do danas. Jeep Grand Cherokee je sredinom devedesetih bio jedan jedini ozbiljni SUV na tržištu te je postao ultimativni statusni simbol veća fora i šminka od kabrioleta. Došli su BMW X5, Mercedes-Benz GL…

Kabrioleti, koji nikada nisu bili stvar funkcionalnosti i komfora, nego prestiža i užitka, počeli su gubiti tlo pod nogama. A luksuzni terenci ponudili su sve u jednom, užitak i status u ugodno klimatiziranoj unutrašnjosti. Posljednjih desetak godina “zakon” su postali crossoveri, kombinacija terenaca i sportskih automobila. Bio je to dodatan, veliki problem za popularnost i perspektive kabrioleta. Forma koja je uvela automobile na scenu postala je rijetka pojava na cesti, odabir samo određenih, bogatih, kojima je užitak vožnje preko ljeta važniji od funkcionalnosti tijekom ostalog dijela godine.

Užitak vožnje s “vjetrom u kosi” jedna je strana medalje, zdravstvene ugroze drugo. Sjesti oznojen u kabriolet i izložiti se intenzivnom strujanju zraka uvod je u teške upalne procese, s tek devedesetih ozbiljnije se počelo pričati o štetnosti UV zračenja i rizicima razvijanja najagresivnijeg, smrtonosnog tipa raka kože – melanoma. Zbog toga, a i funkcionalnosti pri lošem vremenu, kabrioleti su opremani pokretnim mekanim krovom. U početku su se sklapali, naravno ručno, a u proteklih dvadeset godina svi kabrioleti koji “drže do sebe” imaju električni mehanizam za podizanje i spuštanje krova(te spremanje u prtljažnik. No, zbog toga od ukupnog iskoristivog obujma prtljažnika ostaje tek trećina. Dakle za manju torbu i pribor za kupanje.

Uz klasične kabriolete, dakle s mekim sklopivim krovom, devedesetih su počeli pristizati modeli s tvrdim sklopivim krovom. CC je oznaka za kupe-kabriolet (Coupe Cabriolet) s tvrdim sklopivim krovom, piše se i C-C Koncepciju je 1931. patentirao francuski inženjer Georges Paulin, a 1934. uveo Peugeot 402 Eclipse (na slici). Krov se ručno podizao i sklapao u prtljažnik te kupe pretvarao u kabriolet. Novu je generaciju koncepcije, s elektrohidraulički pokretnim tvrdim krovom, 1996. je uveo Mercedes-Benz SLK, a 2001. predstavljen je Peugeot 206 CC, prvi koji je koristio tu oznaku. Nakon toga stižu tako konstruirani/dizajnirani Peugeot 206, Renault Megane, Ford Focus, Nissan Micra…

Atraktivna je i funkcionalna, ali skupa te usto povećava masu za 100 do 200 kg (elektro-hidraulički mehanizmi izvedba pokretnog krutog krova). To je nepovoljno za performanse i potrošnju goriva (time i emisije), a usto povisuje težište. Dakle, uz prednosti ima i (velike) mane, stoga nije nikad ozbiljnije zaživjela. Početak 2000-ih bilo je ‘zlatno doba’, ali očito i ‘labuđi pijev’ te koncepcije, koja je 2010. ponovno počela ‘umirati’. Naime, oni koji vole ‘ljetne’ izvedbe automobila radije biraju verzije s mekanim sklopivim krovom (soft). Kako oznaku CC nitko nije nitko zaštitio, od 2008. je Volkswagen iskoristio za Passat CC, za kupe-limuzinu, kraticom od Comfort Coupe.

Problem kod kabrioleta je i visoka cijena, pogotovo za egzotičnu izvedbu koja nije funkcionalna cijele godine. Mnogi misle da bi automobili bez krova trebali biti jeftiniji. Jer kao, nemaju važan dio strukture. Nasuprot tome, kabrioleti su za 20 do 30 posto skuplji od običnih modela i to je za mnoge paradoks, jer bi skidanjem limenog krova i unutarnje oplate automobil bi mogao biti jeftiniji. No struka govori drukčije. Rezanjem krova gubi se važan noseći element karoserije i remeti prostorna struktura. To se nadoknađuje dodatnim ojačanjima podnice, pragova i bokova. Budući da je to svojevrsno krpanje, svaki se izgubljeni kilogram krova treba trostruko nadoknaditi.

Uz to je potrebno ugraditi kompliciran i težak mehanizma pokretnog krova, pa su kabrioleti 100 do 200 kilograma veće mase od osnovnog modela. Kabrioleti se rade u manjim serijama, a to dodatno povisuje proizvodne troškove. To su razlozi osjetno više cijene. Običan automobil rezanjem krova ne može se i ne smije pretvoriti u kabriolet. Nakon rezanja krova takav automobil mora na otpad, jer osnovna struktura, naprosto, treba biti prilagođena i ojačana, posebice u podnici. Kabrioleti su i žedniji. Treba računati s litrom više izgorjelog goriva, iz dva razloga. Višak kilograma troši pola litre na sto kilometara, a druga polovica ide “u vjetar”, odnosno troši se svladavanje povećanog otpora zraka. No to i nije neki kontraargument i svaki će ozbiljan vlasnik kabrioleta kazati who cares…

Ono što pružaju kabrioleti – pogled na otvoreno nebo, ponudili su automobili s panoramskim krovom i ta opcija dostupna je kod svih luksuznijih automobila, neki je nude i serijski.
Korona kriza, kao i u mnogim drugim stvarima izazvala je strukturne promjene na tržištu. Kabrioleti su ponovno postali “tražena roba”, premda je ipak riječ o relativnim, a ne o apsolutnim povećanjima. Kabrioleta je na europskom tržištu svega od 0,2 do 0,5 posto, dakle otprilike jedan od 300 automobila na cesti je kabriolet. Ali “novo normalno” donijelo je posebnu kategoriju. Volkswagen T-Roc Cabrio prvi je SUV-kabriolet i trenutačno najprodavaniji i najtraženiji automobil s mekanim sklopivim krovom na europskom tržištu. Tijekom ov godine prodat će ih se više od 4000, što je respektabilna brojka za tu klasu vozila. Bogato opremljena i solidno motorizirana verzija dostupna je za manje od 300.000 kn. Prava cijena za automobil za tisuću emocija.

Ovo je lista Top 10 kabrioleta u izboru britanskog magazina Autocar:

1. Audi TT Roadster


Šampion klase cabrio automobil je koji savršeno opisuje zašto su kabrioleti i sportski automobili savršen spoj. Uvjerljiv je već s osnovnim turbobenzincem od 200 KS, a paleta 400 KS, s pogonom na prednje kotače ili 4×4. U klasi kabrioleta to je automobil tipa “want-one”…

2. Mercedes-Benz E-klase Cabriolet


Kabriolet verzija najboljeg modela s trokrakom zvijezdom pruža sve što se traži od vrhunskog kabrioleta: luksuz, privlačnost, performanse, ugled. Uvjerljiv već s osnovnim dizelašem 220d od 190 KS, a Top Gun verzija AMG E53 s pogonom 4×4 i 429 KS pokazuje “nebo je granica”.

3. Mini Cabriolet


Otvorena verzija britanske legende, nastala pod pokroviteljstvom BMW-a kabriolet je za tisuću emocija. Nudi se u izvedbama Cooper, Cooper S i Cooper Works, najsnažniji s više od 200 konjskih snaga za one koji žele otvorenu brzinu i zabavu. To je jedan od automobila kojem nakon kupnje cijena raste

4. Morgan Plus Four


Ako želite kabriolet s duhom prošlosti, Morgan Plus Four, kojemu korijeni sežu u tridesete. Jedinstveni, tradicionalni, aristokratski engleski roadsteri u novoj verziji imaju aluminijsku šasiju i BMW-ove motore, na najbolji način spaja duh prošlosti i suvremenu tehnologiju.

5. BMW Serije 4 Cabriolet


Ono što je donedavno bila Serija 3 Cabriolet, danas je Serije 4 Cabriolet. Zbog toga je ovaj automobil na vrhu želja hrvatskih kupaca kabrioleta, jer nudi vrhunsku bavarsku tehnologiju. Mnogi ga biraju zbog stila te činjenice da je to jedan od rijetkih preostalih kabrioleta sa sklopivim metalnim krovom.

6. Audi A5 Cabriolet


Audi A5 Cabriolet je kabrioletska izvedenica limuzina Audi A4, izvrsno je skockan i izbalansiran, a našim kupcima je posebno privlačan s osnovnim dizelašem 2.0 TDI sa 190 KS i automatskim mjenjačem. Vrhunski kabriolet za manje od 400.000 kn. Zabava? Ne mnogo. Šarmantan? Malo više. Poželjno? Apsolutno. Nema mnogo boljeg za opuštajuću, bezbrižnu vožnju s otvorenim krovom, koji je još uvijek dostupan.

7. BMW Serije 2 Cabriolet


Najmanji BMW-ov kabriolet slatki je spoj cijene, upotrebljivosti, poželjnosti i performansi. Maleni BMW za veliki užitak, u najsnažnijoj verziji M2 40i raspolaže s 335 KS. Za mnoge to je najpoželjniji ulazak u svijet BMW-a.glavni je adut provjerena bavarska tehnologija i izvedba.

8. Mercedes-Benz C-klase Cabriolet


Ako je Mercedes-Benz E-klase Cabriolet prevelik, Mercedes-Benz C-klase Cabriolet prava je mjera. Poželjan cocktail statusnog luksuza, performansi i užitka uz vrhunskom Mercedes-Benzovom pakiranju. Ne treba puno filozofirati, najbolji je izbor osnovni dizelaš 220d sa 190 KS.

9. Audi A3 Cabriolet


Audi A3 je premium izvedenica Volkswagen Golfa te je njegova Cabriolet izvedenica jedan od najpovoljnijih načina za ulazak u klasu kabrioleta. Kompaktne dimenzije u atraktivnom izdanju pružaju okretnost i užitak vožnje obalnim cestama. I njegov je adut što su osnovne i najpoželjnije izvedbe opremljene dizelašem 2.0 TDI sa 150 i 190 KS.

10. Mercedes-Benz SLC


Novo ime, isti auto. U svakom slučaju, prilično. Mercedes-Benz  SLK se pretvorio u Mercedes-Benz  SLC, no Mercedes ga nije uspio pretvoriti u vozački automobil za koji zaista mislite da bi trebao biti pri prvom upoznavanju. Najmanji među Mercedes-Benzovim kabrioletima po mnogo čemu je i najpoželjniji, premda, zbog snage brenda treba računati na cijenu veću od 500.000 kn.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin