Problem Crne točke u okolici Biograda, u kojoj je u proteklih šest godina poginulo sedam osoba, poznat je svima osim onima koji trebaju brinuti za sigurnost cestovnog prometa…
U vrijeme dok se borimo za novac iz EU fondova, za rješavanje prometne sigurnosti na cestama, nije dobra referenca da zanemarujemo Crne točke ‘par excellence’, kakva je na državnoj cestu D503, između Biograda i Benkovca.
Riječ je o oštrom i nepreglednom zavoju u Jankolovici na ulasku u Biograd, nakon dužeg pravca koji omogućava razvijanje velikih brzina i nepropisna pretjecanja. Tragični ishodi poput jučerašnjeg, kad je Mercedes-Benz, kojim je upravljao 36-godišnjak, sletio s ceste i zabio se u bor pa su poginuli vozač i 39-godišnja suputnica, očekivani su ishod.
Naime, ta prometnica ne zadovoljava ni minimum propisanih uvjeta prema sigurnosnoj proceduri Euro RAP (da cesta ‘oprašta pogreške’), dakle ima nula zvjezdica za sigurnost.
Tragične se nesreće tu događaju iz sljedećeg niza smrtonosnih uvjeta:
– Vozači na pravcu razvijaju velike brzine, često vozeći i obijesno, znajući da praktički nema rizika kažnjavanja (policijskih patrola i radarskih kamera)
– Kvaliteta asfalta, s prevelikim udjelom vapnenca u temeljcu asfaltne smjese, na dnu je dozvoljenih standarda ili ispod, pa je kolnik sklizak i na suhom.
– Zbog mekane podloge i noseće strukture prometnice, neusklađene s prevelikim udjelom teretnog prometa, asfalt je u kritičnoj zoni neravan i mjestimično pogrešno nagnut.
– Posebice je opasno za snažne automobile sa stražnjim pogonom, nedovoljno dobrim gumama i bez suvremenih sustava dinamičke stabilnosti.
Na putu nadomak obale mnogi, često umorni, ubrzavaju želeći čim prije stići na odredište. Pritom krše Zakon o sigurnosti prometa na cestama, članak 54. stavak 2 (veliko prekoračenje brzine), članak 51. stavak 1 (brzina neprilagođena uvjetima) i članke 66. – 75. (nepropisno pretjecanje.
A ova se Crna točka mogla i može učinkovito riješiti na sljedeći način:
1. Treba postaviti radarsku kameru
2. U zoni ispred kamere treba postaviti znak upozorenja na opasnost, tri poprečne vibracijske trake i potom obavijest o postavljenoj kameri.
3. Treba nahrapaviti asfalt u ulaznoj zoni zavoja.
4. Na kritičnim mjestima, u zonama izlijetanja, treba postaviti zaštitnu ogradu i posjeći stabla
Slika je ilustracija