PROMETNA PATROLA

Jutrošnja nesreća u mjestu Sobočani je poučna jer ukazuje na najveće devijacije u prometnom sustavu

Foto: BMW, YouTube

Noć vikenda + mladi vozač + stari BMW + alkohol + cesta s nultom razinom sigurnosti + nedostatak policijskog nadzora = samo srećom ne zbrajamo mrtve, ovaj put…

Apsurdno je da za nekoliko tisuća eura možete kupiti stari BMW, koji može potegnuti brže od 200 km/h, da ga može voziti 19-godišnjak i da godišnja registracija stoji 300 do 500 eura. Rješenje: Može, ali trebate imati 24 godine, zimi voziti na zimskim gumama i obvezno osiguranje platiti najmanje 1000 eura godišnje!

Autor: Željko Marušić

Prometna nesreća u kojoj je 19-godišnjak, kojemu je nakon nesreće jutros oko 1:10 sati izmjereno 1,38 promila alkohola u krvi (za volan je, dakle, sjeo s više od 1,5) starim BMW-om, u kojem se nalazilo pet maloljetnih osoba, vozeći cestom kroz mjesto Sobočani, zbog neprilagođene, a izvjesno i prevelike brzine izgubio upravljačku kontrolu, pa je vozilo nekontroliranim zanošenjem preko nasuprotne trake izletjelo s ceste, uletjelo u bočni odvodni kanal i udarilo u betonski most, nakon čega je odletjelo u zrak i smrskano se zaustavilo uz cestu, pokazuje dobro poznatu kombinaciju najgorih utjecaja na sigurnost.

Krajnje neodgovorni 19-godišnjak napravio je niz teških prometni prekršaja, temeljem Zakona o sigurnosti prometa na cestama:
– čl. 199. st. 1 – prisustvo alkohola za mladog vozača (treba biti 0 g/kg)
– čl. 199. st. 7 – prisustvo alkohola od 1,00 do 1,50 g/kg
– čl. 51. st 1 – neprilagođena brzina
– čl. 53. – previsoka brzina u naselju (ukazuju je dinamika vozila pri izlijetanju, silina udara u betonski mostić i dinamika vozila nakon udara)
Moguće dodatne prekršaje, prisustvo drugih zabranjenih supstanci, korištenje mobitela (čl. 196. st. 3 i 4)…, pokazat će istraga.

Ova je nesreća tipična za naše prilike, stoga i poučna, jer ujedinjuje najdevijantnije i najopasnije čimbenike u prometnom sustavu: neodgovorne mlade vozače, pogreške u zakonodavstvu (ukidanje odredbe o mladim vozačima), pogrešnu fiskalnu politiku, koja potiče kupnju i vožnju nesigurnih i opasnih vozila, nauštrb novih i sigurnih (!), nesigurne prometne dionice te malu izvjesnost kažnjavanja za prometne prekršaje.

Koliko se neodgovorni 19-godišnjak, za volanom starog a snažnog BMW-a (što mu zakon, nažalost, omogućava), kojeg se može kupiti za nekoliko tisuća eura, a potom bagatelno registrirati i staviti u promet, plašio stisnuti gas skliskom prometnicom kroz naselje, koja po standardu EuroRAP zaslužuje nula zvjezdica za sigurnost? Nimalo!
To je ključ problema, s kojim se trebamo uhvatiti ukoštac.

Populisti i demagozi krivi su što je prije desetak godina ukinuta odredba o mladim vozačima, za koje je ograničena snaga motora automobila, s dva tendenciozno i pogrešno prikazana argumenta:
– Ugrožavaju se ljudska prava mladih vozača?! Odgovor: A što je s ljudskim pravima ostalih sudionika u prometu, koje teško i tragično ugrožavaju neodgovorni mladi vozači?
-U drugim zemljama EU-a nema te odredbe pa bi to bilo neprovedivo za mlade strane vozače i ugrozilo turizam. Odgovor: Netočno. Za mlade strane vozače na hrvatskim cestama važila bi njihova domicilna pravila za upravljanje vozilom, dakle bili bi izuzeti.

Trebamo li i dalje, radi populizma, često uvjetovanog političkim (glasačkim) interesima, omogućavati i poticati ljude da voze stare i nesigurne automobile, lijesove na kotačima, a penalizirati i onemogućavati (!) kupnju novih automobila?

Stariji modeli BMW-a, sa stražnjim pogonom opasno su nestabilni na skliskoj cesti, pogotovo u sinergiji s devijantnim ponašanjem vozača, koji su najučestalije povezano s tom markom (zbog psiho-patoloških razloga). Apsurdno je da za nekoliko tisuća eura možete kupiti stari BMW koji može potegnuti brže od 200 km/h (starošću malo gubi na performansama, a puno na sigurnosti), da ga može voziti 19-godišnjak i da godišnja registracija stoji 300 do 500 eura.

Trebamo li i dalje tolerirati hrvatski specijalitet za smrt na cestama – lokalne ceste s nezaštićenim bočnim odvodnim kanalima, ispresijecanim betonskim prijelazima i mostićima?

Trebamo li i dalje imati višestruko štetnu i apsurdnu odredbu po kojoj se ljetne gume, s dubinom utora od 4 mm, uz lance u prtljažniku (!), smatraju zimskom opremom? Da je stari BMW, kojim je 19-godišnjak jutros kroz mjesto Sobočani krajnje neodgovorno pokazivao “vozačko umijeće” vršnjacima u autu, bio opremljen kvalitetnim zimskim gumama, automobil možda ne bi izletio s ceste i zabio se u mostić preko odvodnog kanala.

Ovo su pouke jutrošnje prometne nesreće, koja samo srećom nije završila gubitkom mladih života:

1. Bitno povećati izvjesnost kažnjavanja! Za to je najvažnije ceste, posebice opasna mjesta, premrežiti radarskim kamerama, uvesti mehanizam objektivne odgovornosti (kaznu prvenstveno plaća vlasnik vozila) te provesti katarzu pravosudnog sustava, u cilju bitnog povećanja njegove pravednosti i učinkovitosti.

2. Uvesti odredbu mladi vozač, do navršene 24. godine, uz ograničenje snage motora vozila na 70 kW (95 KS) i kategoriju privremena vozačka dozvola, koja bi vrijedila tri godine, odnosno do navršene 24. godine, a poništavala bi se nakon drugog težeg prekršaja ili prve obijesne vožnje.

3. Na dionice, poput one u mjestu Sobočani, s nezaštićenim odvodnim kanalima uz cestu koje presijecaju betonski prilazi i mostići, treba postaviti uspornike i/ili zaštitne ograde, a svako buduće postavljanje betonskog prilaza ili armiranobetonskog mostića preko uzdužnih odvodnog kanala uz rub prometnice treba biti moguće jedino napon prometnog elaborata i posebne dozvole.

4. Za nove automobile koji imaju 5 zvjezdica za sigurnost po Euro NCAP standardu treba uvesti popust od 50 posto na trošarinu (PPMV) i posebni godišnji porez, a ako imaju i sustave za upozorenje napuštanja trake te autonomno kočenje – ukinuti. Usto uvesti dodatni bonus na obvezno i kasko osiguranje. Na stara, a brza i nesigurna vozila treba uvesti progresivni malus na autoosiguranje.

5. Od 15. studenoga do 15. travnja sva osobna vozila na cestama u RH trebaju biti opremljena zimskim gumama. Na kupnju guma uvesti povrat PDV-a do visine PDV-a na računu za godišnje servisiranje vozila u bilo kojem legalnom servisu, uz uvjet da se vozilo servisira barem jedanput godišnje.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo