Kad je u pitanju upravljanje sredstvom koje može ugroziti živote, na osobi koja njima upravlja, bilo da je riječ o kapetanu zrakoplova ili glumcu koji pri snimanju koristi vatreno oružje (eksplozija-vatra se uvijek javlja), krajnja je odgovornost provjere ispravnosti sredstva prije upotrebe…
Autor: Željko Marušić
Kad sjedate u avion možete biti potpuno sigurni da vam se ništa opasno neće dogoditi. Zamislite da putujete po jednom letu svaki dan u godini. Pa tako 10 godina, 100 godina, 1000 godina, 10.000 godina… Statistički, nesreća bi se dogodila tek nakon 30.000 godina! To je tako što se sve, najmanje dvostruko provjerava, sve je tehnički udvojeno (redundantno), a bitne funkcionalnosti imaju i treću, kriznu razinu tehnološkog rješenja.
Pa ipak, prije polijetanja, kapetan zrakoplova ima obvezu, u suradnji s posadom kojom upravlja, provesti, detaljno propisani, “Pretpoletni pregled” (Preflight Test), i on izravno preuzima krajnju odgovornost za sigurnost putnika. Zbog toga je nakon svake tragične nesreće u fokusu istražitelja najprije odgovornost kapetana, neovisno je li preživio nesreću ili nije. Svaki kapetan zrakoplova, dakle i pilot, tijekom školovanja i obuke prošao je i kolegije/discipline o konstrukciji, izvedbi, pouzdanosti i održavanju zrakoplova te je itekako kvalificiran za provjeru temeljnih funkcija prije leta.
Pri snimanju filmova, radi autentičnosti, koristi se originalno oružje ali “lažna municija”, odnosno “ćorci”, dakle ne ni manevarska, a pogotovo bojeva municija. No pritom nema mehaničke zaštite (redundantne razine sigurnosti), koja sprječava da se u cijev, umjesto ćorka (predviđenog za ispaljivanja u drugu osobu iz daljine) stavi manevarski metak (koristi se u vojnim vježbama, uz zabranu ispaljivanja u bliske žive mete) ili pravi bojevi metak.
Alec Baldwin je pri snimanju filma “Rust” u New Mexicu, u snimateljicu, sasvim izvjesno ispalio bojevi metak, na što ukazuje što je istim projektilom teško ranjen i redatelj. Budući da je riječ o potencijalno pogibeljnoj situaciji, bez obzira na to što je za tehničku ispravnost bila zadužena rekviziterka te nadređeni joj pomoćnik redatelja za tehniku, prije upotrebe trebao osobno provjeriti da je sve tehnički ispravno i sigurno. Morao je prije početka snimanja to napraviti sam ili zatražiti da pred njim rekviziterka izvadi municiju, pažljivo je provjeri, provjeri je li cijev prazna, potom napuni i preda mu ga. Svaki odgovorni glumac će to napraviti, jer su moguće i greške, namjerna podmetanja….
Naravno, glavna je odgovornost na rekviziteru i pomoćniku redatelja za tehniku, time i redatelju, ali prva, premda ne najveća, na Alecu Baldwinu, koji je usto, neodgovorno i nepotrebno (neopreznost, ekshibicionizam…) pucanj usmjerio izravno u snimateljicu. Zbog toga je nestručno i, radi negativnog utjecaja na druge slične slučajeve neodgovorno, što naši “eksperti“ slavnog glumca amnestiraju odgovornosti.