PROMETNA PATROLA

KAP KOJA JE PRELILA ČAŠU: 5 pouka tragične prometne nesreće kod Senja

• Za nova vozila koja imaju 5 EuroNCAP zvjezdica trošarinu i godišnji porez smanjiti 50 posto, a ako imaju i sustav autonomnog kočenja ukinuti.
• Na opasnim mjestima postaviti radarske kamere.
• Smanjiti toleranciju mjerenja brzina s 10 km/h do 100 km/h i 10 posto iznad 100 km/h, na 3/3.
• Pooštriti zdravstvene preglede za vozače nakon navršene 65. godine, uz subvencioniranje cijene (plaćanje 50 kn).
• Pooštriti kažnjavanje za nevezivanje sigurnosnim pojasom.

Najgora je opcija u cestovnom prometu izravni frontalni sudar s automobilom veće klase (pogotovo s velikim gospodarskim vozilom), a razmjerno je povoljna situacija ako vas izravno udari automobil niže klase od vašega.

Upravo u takvoj, znatno povoljnijoj situaciji zatekle su se tri osobe, hrvatska državljana, u Opel Astri Sedan, kompaktne klase (C-segmenta), dugačkoj 425 cm, koja se sudarila s Volkswagen Polom, niže klase (B-segmenta), dugačkom 397 cm, u kojem je bilo troje Talijana. Priča, načelno, tako izgleda.

Stop, stop… Zaustavite kadar, upalite svjetla! Nalazimo se u Hrvatskoj! U zemlji smo poznatoj po “pametnoj” i “nacionalno odgovornoj” poreznoj politici, u kojoj su tri stvari na koje se plaćaju najviši porezi: duhan, alkohol i novi automobili s 5 EuroNCAP zvjezdica, koji spašavaju živote! U tu će kategoriju, izvjesno, ući i lake droge, kad ih i ako legaliziraju!

Ovu smo apsurdnost, koja zadire i u pitanje nacionalne sigurnosti, ali i nacionalne ekonomije (koliko stoji zbrinjavanje i liječenje teško ozlijeđenih, izravni i neizravni gubici, koliko stoji svaki poginuli?), dosad naglasili više od sto puta, ali nije pomoglo.

Zbog toga ne treba isključiti da je, osim manjka odgovornosti i stručnosti, pa i temeljne inteligencije onih koji su skrojili ovu neshvatljivu poreznu apsurdnost (namjerni pleonazam), u pitanju svjesno sabotiranje nacionalnih interesa, iz tko zna čijih interesa!

Dakle, više nismo u studiju, nego u realnosti. Mjesto: državna cesta D8, poznatija kao Jadranska magistrala, kod Sibinja Krmpotskog nadomak Senja. Vrijeme: 29. kolovoza 2020., 8:05 sati. Sudionici nesreće: Opel Astra druge generacije, serije G (1998. – 2004.) u višestruko nepropisnom prelasku preko pune linije izravno udara u nasuprotni Volkswagen Polo pete generacije, serije 6C (2014. – 2017.)

Posljedice: u Opel Astri tri osobe, sve tri poginule (!), u Volkswagen Polu tri osobe, sve tri ozlijeđene, jedna kritično. Volkswagen Polo je imao maksimalnih 5 zvjezdica za sigurnost po sustavu EuroNCAP. Opel Astra je 1999. osvojila četiri zvjezdice, a po novim bi, znatno oštrijim kriterijima, to bila (jedva) jedna, i to za novi takav auto. A konkretnom je početna struktura u dva desetljeća degradirala.

Premda su u staroj Astri bile stare osobe (68, 70 i 93 godine), podložnije smrtnom ishodu, ova bi nesreća trebala biti “kap koja je prelila čašu”, da konačno prestanemo penalizirati sigurna vozila u prometu i počnemo ih poticati. U nacionalnom interesu!

Dakle, za nova vozila koja imaju 5 EuroNCAP zvjezdica prepolovimo trošarinu i godišnji porez, a ako imaju i sustav autonomnog kočenja – ukinimo. Usto bi trebalo uvesti dodatni bonus na autoosiguranje, a za nesigurna vozila malus.

La riga continua è un “muro” (puna je linija “zid”) poznata je izreka u sustavu talijanskog cestovnog prometa, a takav se prekršaj, razmjerno, kažnjava znatno teže nego Hrvatskoj. Zbog toga smo i prije konkretnih podataka o krivnji posumnjali da je preko pune linije u zavoju prešao stari hrvatski vozač, stare Opel Astre.

Budući da je vozač bio 68-godišnjak, ovo su mogući uzroci prelaska pune linije u zavoju (jedan ili kombinacija više njih):

– zanošenje na suprotnu traku uslijed neprilagođene brzine (čl. 51. st. 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama) i/ili previsoke brzine (čl. 54)
– nepropisno pretjecanje (čl. 66 st. 1 i 2, čl, 72. st. 1)
– zdravstveni problemi vozača
– nepropisno korištenje mobitela (čl. 196. st. 3)

Ekstremno tragičnom ishodu, izvjesno, kumovalo je nevezivanje osobe straga u Opel Astri (čl. 163. st. 1).

U svakoj bi situaciji radarska kamera postavljena pred takvo opasno mjesto smanjila bi rizik ovakvog ishoda. Usto bi toleranciju policijskog mjerenja brzine od 10/10 – 10 km/h do 100 km/h (pri 60 km/h to iznosi 16,7 posto!) i 10 posto iznad 100 km/h, trebalo hitno smanjiti na 3/3.

Ova je nesreća i dodatan pokazatelj kako treba pooštriti zdravstvene preglede za vozače nakon navršene 65. godine, ali tako da glavninu troška pregleda subvencionira država te da se plaća 50 kuna.

I to se ne smije više tretirati populistički niti površno, kao ugrožavanje ljudskih prava starih vozača, jer oni, svojim objektivnim stanjem ugrožavaju ljudska prava ostalih sudionika u prometu!

Bio bi to “win-win” model, jer bi starim vozačima pomogao u otkrivanju teških bolesti u početnom stanju te smanjio rizik da skrive tešku nesreću i posljednje razdoblje života provedu s osjećajem teške krivnje i u zatvoru.

Pouke ove teške tragične nesreće:

1. Za nova vozila koja imaju 5 EuroNCAP zvjezdica trošarinu i godišnji porez smanjiti 50 posto, a ako imaju i sustav autonomnog kočenja ukinuti.
2. Na opasnim mjestima postaviti radarske kamere.
3. Smanjiti toleranciju mjerenja brzina s 10 km/h do 100 km/h i 10 posto iznad 100 km/h, na 3/3.
4. Pooštriti zdravstvene preglede za vozače nakon navršene 65. godine, uz subvencioniranje cijene (plaćanje 50 kn).
5. Pooštriti kažnjavanje za nevezivanje sigurnosnim pojasom.

Slika je ilustracija

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin