18. ožujka 1923. rođen Andy Granatelli, znameniti američki biznismen i vođa momčadi

Anthony ‘Andy’ Granatelli (1923. – 2013.), jedna je od istinskih legenda utrka, čiji se utjecaj, premda njegove momčadi nikada nisu nastupale izvan američkih serija, direktno ili posredno mogao osjetiti u čitavom svijetu.

Već je 1940-ih s dvojicom braće pokušavao konstruirati pobjednički Indy 500 bolid, a jednom se i kao vozač pokušao kvalificirati za utrku. No sveameričku je popularnost stekao šezdesetih, kada je imenovan direktorom proizvođača aditiva za motorna ulja STP.

Počeo je nastupati u reklamnim spotovima, obično u bijelom kombinezonu s velikim logom STP-a na leđima, istom kakve su nosili mehaničari na utrkama, koje je Granatelli odmah počeo obilno sponzorirati.

Posao tvrtke je procvjetao, a kombinezon postao jedna od najpoznatijih modnih kombinacija vezanih za utrke. Gotovo je jednako poznata i inačica s mnogo malih STP oznaka na bijeloj podlozi.

Fokus je dakako bio na najvećoj američkoj utrci, a nakon nekoliko neuspjeha s karizmatičnim. Novi motorima, odlučio se na radikalan eksperiment: doveo je plinsku turbinu na Indy 1967. Parnelli Jones dominirao je utrkom sa STP-Paxtonom kada je četiri kruga prije kraja puknuo ležaj u mjenjaču, vrijedan 6 dolara, i natjerao ga na odustajanje.

Radikalan projekt, s pogonom na sve kotače i motorom pokraj vozača, ulio je strah u kosti organizatorima, te su promijenjena pravila. Granatelli je u suradnji s Colinom Chapmanom razvio novi Lotus 56, koji je opet došao blizu (Joe Leonard je također odustao iz vodstva, devet krugova prije kraja), što je zasjenjeno smrću Mike Spencea na treningu.

Pobjeda je napokon stigla 1969., s konvencionalnim bolidom kojeg je vozio Mario Andretti. Nekoliko godina kasnije STP je prestao nastupati kao samostalna momčad, ostavši u ulozi sponzora, dok se Granatelli posvetio privatnim poslovima.


Komentari

loading...