18. ožujka 1937. rođen Mark Donohue, slavan američki vozač 

Mark Donohue (1937. – 1975.), visokoobrazovani sin odvjetnika s Wall Streeta, nije bio tipični američki vozač utrka. Startao je početkom 1960-ih, prvo amaterski, što mu zbog bogatog obiteljskog zaleđa nije bio problem…

Nakon početnih uspjeha odlučio je da mu to bude profesija. Neko je vrijeme bio tvornički vozač Forda, a kad je upoznao milijardera i entuzijasta utrka Rogera Penskea počela je suradnja koja je obilježila povijest utrka.

Zajedno osvajaju Trans Am prvenstvo, pobjeđuju na utrci Indy 500, u jednoj NASCAR utrci (zadnji gostujući vozač koji je uspio pobijediti ondje), na 24 sata Daytone

A potom dolazi ono po čemu će ostati najupamćeniji, apsolutna dominacija s Porscheom 917 s turbo motorom koji je razvijao po nekim procjenama i do 1500 KS u Can-Am prvenstvu, uz paralelno osvajanje IROC prvenstva Porscheom 911 RSR.

U SAD-u je osvojio sve što se osvojiti dalo, a u odnosu njega i Penskea važno je napomenuti kako je Donohue bio i trkaći i razvojni vozač, čije su sposobnosti u podešavanju i razvoju automobila značajno pomogle proboju Penskea do vrha svake klase u kojoj su odlučili nastupiti.

Veličanstveni Mark Donohue, vozač čije bismo ime vjerojatno u tek mrvicu drukčijim okolnostima danas izgovarali i među najvećima svih vremena, po završetku se svoje pobjedničke sezone odlučio povući, ali ipak, jedna je želja ostala tinjati: Europa.

Još 1971 je u prvom nastupu u Formuli 1 završio na postolju, a nakon što je u IROC seriji u identičnim automobilima ‘rasturio’ sve tada najbolje vozače Indyja i Formule 1, uključujući Emersona Fittipaldija i A.J. Foyta, predomislio se.

Odlučio je pokušati pomoći Rogeru Penskeu u pohodu na Formulu 1, kao vozač, ali i sportski i administrativni direktor momčadi. Formula 1 pokazala se ipak nešto tvrđim orahom, najbolji rezultati tijekom nepune godine nastupa bila su dva peta mjesta.

Nažalost, Donohue je poginuo 1975., kada je tijekom treninga nakon pucanja gume završio ogradi Zeltwega, na istom onom Österreichringu gdje će godinu dana potom John Watson donijeti jedinu F1 pobjedu Penskeu.

Još je tragičnije što su u toj nesreći nastradala i dva austrijska suca, Manfred Schaller je poginuo, a Richard Hüttner ostao paraliziran.


Komentari

loading...