20 godina: Porsche 911 GT3 (1999. – 2019.) – automobilska poslastica za prave znalce

Nitko nije bliže moto sportu, pogledajmo kako je sve krenulo i kako je nastalo ovo purističkog sportsko vozilo
S otkrivanjem prvog Porschea 911 GT3 u ožujku 1999. god. na Međunarodnom salonu automobila u Ženevi za zahtjevne vozače sportskih vozila započela je nova era. Kao niti jedan Porsche 911 do tada, model GT3 je nosio potpis Odjela za utrke Porschea. Razvili su ga dvostruki svjetski prvak u reliju Walter Röhrl, inženjer za utrke Roland Kussmaul i Porsche specijalisti za moto sport iz Weissacha te je Porsche 911 GT3 donio agilnost na cestu koja je prikladna za vožnju na trkaćim stazama. Od tada je taj vrhunski sportaš s dozvolom za cestovnu upotrebu sa svakom generacijom postao još brži, precizniji i dinamičniji – i s atmosferskim motorom, ručnim mjenjačem i stražnjim pogonom do danas najomiljeniji Porsche 911 svih purista. Trkaće verzije Porschea 911 GT3 napisale su povijest moto sporta. Pored nebrojenih pobjeda u klasi model GT3 je na velikim utrkama izdržljivosti donio brojne ukupne pobjede, između ostalog na 24-satnoj Spa utrci, 24-satnoj utrci Daytona i 24-satnoj utrci na Nürburgringu na kojoj je od 2000. god. pobijedio sedam puta. Dio recepta uspjeha Porschea 911 GT3 je stalno uključivanje iskustava i inovacija iz moto sporta u razvoj sljedeće verzije ceste. Nije ni čudo što se oko 80 posto svih proizvedenih 911 GT3 redovno kreću na trkaćoj stazi. Nasljednik modela 911 Carrera RS 2.7: Prvi GT3 debitirao je 1999. Sa svojom naprednom trkaćom tehnologijom Porsche 911 GT3 je neposredno pije početka novog tisućljeća nastavio onu tradiciju koju je u 70-tima započeo s legendarnim Porsche 911 Carrera RS 2.7. Prvi puta međutim taj model nije dobio naziv „RS“ za trkaći sport, već ime GT3 – ukazivanje na GT klasu u kojoj bi se trebale voziti moto sport verzije ovog modela. Vodom hlađen šestocilindrični bokser motor novog sportskog vozila postizao je snagu 265 kW (360 KS). Tako da nije bilo iznenađenje što je Porsche 911 GT3 svoje prve zasluge postigao već prije premijere u Ženevi: S Walterom Röhrlom za volanom uspio je 20,8 kilometara dugu stazu Nürburgring (Nordschleife) savladati u manje od osam minuta – i time je postavio novu referentnu vrijednost za sportska cestovna vozila.Takve jedinstvene snage nije međutim omogućio samo bokser motor testiran na utrkama, već i fino usklađen cijeli paket: Vozno postolje je spušteno za oko 30 milimetara, kočnice pojačane. Ručni mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa potječe iz Porschea 911 GT2. Stupnjevi prijenosnika, geometrija osovine, stabilizatori i opruge bile su prilagođene karakteristikama staze. Laka konstrukcija je bila važnije od komfora. Markantan znak prepoznatljivosti njegovog trkaćeg podrijetla je fiksno stražnje krilo modela 911 GT3. Tko je želio, mogao je naručiti svoj 911 GT3 i u Clubsport varijanti, između ostalog s vijcima spojenim sigurnosnim kavezom. Od svibnja 1999. god. prvi primjerci Porschea 911 GT3 napustili su proizvodnju u Weissachu. Kao homologacijsku osnovu za moto sport novi je model uz to postavio temelj za uspješan 911 GT3 Cup te uspješnije trkaće verzije 911 GT3 R i GT3 RSR koji su u nadolazećim godinama u sportu marki i GT sportu trebali ostvariti velike uspjehe.Nove generacije su ubrzo uslijedileNakon velikog uspjeha prvog 911 GT3 Porsche je svake tri do četiri godine prezentirao novi evolucijski stupanj uličnog sportaša s trkaćim genima. 2003. god. se snaga bokser motora uz korištenje bezstupanjskog podešavanja koljenastog vratila VarioCam popela na 280 kW (381 KS). Po želji se GT3 sada mogao naručiti i s posebno snažnim Porsche keramičkim kočionim sustavom (PCCB). Tri godine kasnije uslijedio je sljedeći skok snage na 305 kW (415 KS). Po prvi puta je Porsche 911 GT3 sada imao aktivno vozno postolje sa sportski usklađenim Porsche Active Suspension Management (PASM). Da bi 2009. inženjeri povećali zapremninu šestocilindričnog bokser motora na 3,8 litara i snagu na 320 kW (435 KS). Potpuno novo dizajnirano stražnje krilo i potpuno pokriveno podvozje toliko su održivo povećali uzgon da se aerodinamički potisak u usporedbi s prethodnikom više nego udvostručio.Za 50. rođendan Porschea 911 je na Međunarodnom auto salonu u Ženevi 2013. svoju svjetsku premijeru slavila peta generacija modela 911 GT3. Motor i prijenosnik, karoserija i vozno postolje su bili kompletno novi. Pogonski sklop se sastojao od 3,8- litarskog atmosferskog motora snage 350 kW (475 KS), po prvi puta povezan s Porscheovim automatskim PDK mjenjačem. Uz to je došla – također premijerno – aktivna stražnja upravljačka osovina. Uvodno je novi 911 GT3 savladao Nürburgring (Nordschleife) u samo 7:25 minuta – više od pola minute brže nego prvi 911 GT3 na svojoj rekordnoj vožnji 1999.Svoju do sad posljednju fazu proširenja 911 GT3 je postigao 2017. U središtu razvoja je bio šestocilindrični bokser motor čija je zapremnina porasla na četiri litre, a snaga na 368 kW (500 KS). Za puriste Porsche uz to ima spremne dvije poslastice: S jedne strane alternativno je uz PDK raspoloživ ručni mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa. A s druge strane 911 GT3 dolazi s decentnim Touring paketom kod kojeg je između ostalog fiksno stražnje krilo zamijenjeno automatski promjenjivim spojlerom – ne može ga se dovoljno nahvaliti. I tako se krug zatvara: Naziv „Touring paket“ je referenca za civilnu varijantu legendarnog Porschea 911 Carrera RS 2.7 iz 70-tih godina.Možemo samo reći, ovo je san mnogih i istinski vozački stroj.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo