22. ožujka 1914. rođen lord Stokes, ozloglašeni čelnik British Leylanda

Propast masovne britanske automobilske industrije jedna je od najfascinantnijih priča u povijesti ovog prijevoznog sredstva. A u svakoj dobroj priči mora postojati neki negativac, kojem se pripisuju sva zla djela…

Takav je negativac u pričama o kraju britanskog automobilskog sna najčešće Donald Gresham Stokes (1914. – 2008.), kasnije dobitnik titula lord i barun. Imao je nesreću naći se na čelu British Leylanda, konglomerata vrlo raznorodnih tradicionalnih britanskih tvrtki, upravo u razdoblju propadanja, od kraja 1960-ih do kraja 1970-ih.

Na mnoge od faktora koji su doveli do kraha nije mogao utjecati, no u drugima se pokazao kao nesposoban ili nezainteresiran, što ga čini u određenoj mjeri i opravdanom metom napada povjesničara. Rođen u Plymouthu, sa 16  godina dobio je stipendiju tvrtke Leyland, u kojoj će provesti čitav radni vijek.

Napredovao je u hijerarhiji i postao vrlo uspješan prvi čovjek ovog uglednog proizvođača autobusa i teretnih vozila. Kada se 1968. čitava BMC grupacija našla pod Leylandovom kapom postao je direktor jednog od najvećih svjetskih proizvođača automobila.

Ondje su ga dočekali zastarjela paleta, neprofitabilni modeli, nejasne razlike među brendovima, jako loša kontrola kvalitete, poljuljani odnosi uprave, radnika i sindikata i niz drugih problema. U sljedećih desetak godina pod njegovim vodstvom stanje se pogoršalo i tvrtka kolabirala.

Do sredine 1980-ih nije ostalo gotovo ništa, većina je tradicionalnih marki ugašena. Sam lord u miru je poživio sve do 2008.


Komentari

loading...