23. ožujka 2009. predstavljen Tata Nano, najjeftiniji automobil na svijetu

Kad je početkom 2000-ih svijet počeo brujati da Ratan Tata planira napraviti najjeftiniji automobil na svijetu, mnogi su ga u automobilskoj branši shvatili ozbiljno…

Život u vremenu sve većih podjela na bogate i siromašne počeo je spuštati cijene najnižeg segmenta vozila svuda u svijetu, no cilj od 1500 eura za novi automobil ipak se činio fascinantnim.

Tata je angažirao najeminentnije specijaliste iz desetak zemalja kako bi što učinkovitije pojednostavili i pojeftinili izradu svih komponenti vozila, a rezultat se pojavio na indijskom tržištu prije četiri godine. Nano je malen, jedva nešto preko tri metra dugačak automobil s dvocilindarskim straga smještenim motorom i pogonom na stražnje kotače.

Suštinski elementi redukcije cijene procesa izrade bilo je veliko, čak 85-postotno oslanjanje na vanjske dobavljače, no uz napomenu da ih ima oko 60 posto manje nego kod proizvodnje drugih automobila. Nano nema izvana dostupan prtljažnik, zračne jastuke, radio, klimu, servo… Ukratko sve ono što poskupljuje današnje automobile i čini ih težima. Pa ipak, očekivani je uspjeh izostao.

Čak i na automobila gladnom indijskom tržištu prodaja iznosi tek četvrtinu očekivane. Ciljana publika, kupci motocikala i rabljenih automobila, nisu prihvatili Nano onoliko dobro kao što se mislilo da hoće. Situaciji nije baš pomogao ni slijed skandala vezanih za ovaj automobil, uključujući i određen broj ne baš zadovoljavajuće objašnjenih slučajeva samozapaljenja.

Usto, cijena je ubrzo narasla za otprilike 50 posto, iako je i s njom Nano daleko najjeftiniji automobil na tržištu.  Za ozbiljan se izvoz na razvijenija tržišta Tata ipak nije odlučila, vjerojatno zbog procjene da bi na njima ipak morali ponuditi bolje opremljen model, što bi pak narušilo jednostavnost, ali i upotrebljivost izvornog koncepta.

Nakon koliko-toliko dobre prodaje 2011. (70.432.) i 2012. (74.527), proizvodnja je počela padati. Ugašena je 2018., nakon 274.000 proizvedenih primjeraka, te se priča o indijskom modelu Tati Nano, koji nije dobio nasljednika, ipak završila neuspješno. Šteta…

PROIZVODNJA

2009. – 2010. … oko 30.000

2010. – 2011. … 70.432

2011. – 2012. … 74.527

2012. – 2013. … 53.848

2013. – 2014. … 21.129

2014. – 2015. … 16.903

2016. – 2017. … 7.591


Komentari

loading...