25 godina Eurotunnela: 6. svibnja 1994. francuski predsjednik Mitterrand i britanska kraljica Elizabeta II otvorili tunel ispod La Manchea

Dvotračni željeznički tunel, dužine 50,45 km, koji povezuje engleski Folkestone (kod Dovera) i francuski Coquelles (kod Calaisa), radio se od 1988. do 1994., uz trošak od 14,1 milijardu eura
Na današnji dan prije 25 godina vrpcu su presjekli francuski predsjednik Mitterrand i britanska kraljica Elizabeta II, ostvarivši višestoljetni san o spajanju Otoka s kontinentalnim dijelom Europe. Dvotračni željeznički tunel, nazvan Eurotunnel (Britanci koriste davno usvojen naziv Channel Tunnel – Kanalski tunel), u teretni je promet pušten 1. lipnja 1994., a u putnički 14. studenog 1994.Ovo je 25 činjenica o Eurotunnelu, povodom 25-godišnjice otvaranja:1. Dužinom od 50,45 km Eurotunnel je 13. među najdužim tunelima na svijetu (najduži je Delaware Aqueduct, 136,9 km dug vodoopskrbni tunel za New York), 4. najduži željeznički tunel, ali i tunel s najdužom podmorskom sekcijom (37,9 km)!2. Izgradnja je stajala 4,65 milijardi funti (ekvivalent današnjih 14,1 milijardu eura), 80 posto više od planiranog. Radovi su trajali šest godina (1988. – 1994.)3. ‘Američko društvo civilnih inženjera’ proglasilo ga je jednim od  ‘Sedam čuda suvremenog svijeta’, pored newyorškog Empire State Buildinga, brane Itaipu na granici Brazila i Paragvaja, CN Towera u Torontu, Panamskog kanala, sjevernomorskih brana u Nizozemskoj i mosta Golden Gate u San Franciscu.4. Prvi je plan tunela ispod La Manchea 1802 napravio Albert Mathieu-Favier, francuski rudarski inženjer, prvu službenu inicijativu iznio je 1919. britanski premijer David Lloyd Deorge, na Pariškoj mirovnoj konferenciji. Tijekom 1920-ih i 1930-ih uporno ga je zagovarao Winston Churchill, ali su se geostratezi snažno protivili, zbog nacionalne sigurnosti.5. U najzahtjevnijoj fazi izgradnje bilo je angažirano 13.000 radnika.6.  Poginulo je deset radnika, osam Britanaca i dvoje Francuza7. Fizički, tunel je probijen 1. prosinca 1990., kad su se, otprilike na pola puta, susreli engleski radnik Graham Fagg i francuski Phillippe Cozette.8. Nisu se susreli baš na sredini La Manchea, britanski je tim probio veću dužinu.9. Prosječno je ukopan 50 metara ispod morskog dna, na najnižoj točki 75 metara.10. Tunel se sastoji od tri cijevi (tunela), dvije za željezničke kolosijeke i jedan servisni.11. Probijalo ih je 11 gigantskih bušilica, ukupne mase 12.000 tona (više od Eiffelovog tornja)12. Tunelom dnevno prosječno prođe 60.000 putnika, 4600 kamiona, 140 autobusa i 7300 automobila.13. Dosad su nastala tri požara (1996., 2006. i 2012.) tolika da se tunel zatvori. Najveći, 18. studenog 1996., oštetio je 500 metara tunela i zaustavio korištenje na šest mjeseci. Nakon posljednjeg požara tunel je opremljen automatskim sustavom za gašenje.14. Među brojnim željezničkim kvarovima najveći je bio 18. prosinca 2009., kad je blokirano pet kompozicija vlaka Eurostar, 16 sati u tunelskom zastoju bilo je 2000 putnika, mnogi bez vode i hrane.15. Olimpijska vatra putovala je 2012. tunelom do Londona, domaćina Olimpijskih igara.16. Putnička kompozicija dugačka je 775 metara, kao osam nogometnih igrališta.17. Rasvjeta u tunelu projektirana je da traje 120 godina.18. Putovanje tunelom traje oko 35 minuta.19. Od 2000., kad je uvedena mogućnost prevoženja pasa i mačaka, prevezeno ih je više od dva milijuna.20. Na otvaranje je kraljica Elizabeta II, od Waterlooa do Calaisa, vlakom putovala brzinom 130 km/h, a predsjednik Mitterrand, od Pariza do obale La Manchea. TGV-om čak 300 km/h.21. Na proslavi petogodišnjice otvaranja, 2009., John Surtees, jedan od najuspješnijih vozača svih vremena, jedini svjetski prvak na dva i četiri kotača, servisnom je cijevi, od Engleske do Francuske, provozio električnim sportskim automobilom Ginetta G50.22. Na proslavi 2014. Tour de France, koja je startala u Leedsu, a završavala u Parizu, britanski biciklist Chris Frome provozao se servisnim tunelom i tako postao prvi biciklist koji je to ostvario. Postigao je brzinu od 65 km/h. U natjecateljskom se programu koristio vlak.23. Tunel je dramatiziran u britanskoj TV drami ‘Th Tunnel’, koja prati kako britanski i francuski detektiv traže serijskog ubojicu, koji je na pola tunela ostavio gornju polovicu trupla francuskog političara i donju polovicu engleske prostitutke.24. Svake se godine za Valentinovo tunelom transportira oko 12 milijuna ruža.25. Više od četvrtine ukupnog transporta roba između UK i kontinentalne Europe, u vrijednosti 140 milijardi eura godišnje, prolazi tunelom.Izvor: The Telegraph


Komentari

loading...