25. lipnja 1964. nevjerojatna drama i preokret na VN Meksika

Način na koji je John Surtees došao do svoje prve i nažalost jedine titule prvaka svijeta do danas je ostao diskutabilan, predmet velikih rasprava: niz koincidencija ili nepoštena igra Ferrarija?

Nikada nećemo saznati. Sezonom 1964. po svemu, trebao je dominirati Jim Clark. no niz kvarova udaljio ga je od titule. Prije zadnje utrke u Mexico Cityju vodio je Graham Hill s 39 bodova, Surtees, koji je pobijedio u Nürburgringu i Monzi imao ih je 34, a Clark 30.

Utrku je poveo Clark, ispred Gurneya, a Hill je mirno vozio, svjestan da mu bilo kakav završetak u bodovima nosi titulu, kada je na njega u nepromišljenom pokušaju pretjecanja naletio Bandinijev Ferrari i zakucao ga u ogradu.

To je bilo džentlmensko doba, nitko nije želio naglas pomisliti da bi Ferrari namjerno igrao prljavo, tada to još nije bila praksa u F1, ali sjenka sumnje i dalje postoji. Bandini je, nažalost, kasnije izgorio u stravičnom izlijetanju u bale sijena u Monacu i nikada nam neće moći ispričati istinu.

U Meksiku je pak nakon sudara s Hillom nastavio utrku, namjerno usporio i propustio Surteesa naprijed, u borbu za naslov. Zloglasne momčadske odredbe opet na djelu, reći će neki. Razumljive i opravdane, dometnuli bismo: F1 je ipak momčadski sport.

Momčadsku je titulu u tom trenutku Ferrari već imao u džepu, no vozačka je bila daleko. Surtees tek treći, a Clark prvi – titula je bila u Škotovim rukama. Sve do šezdesetog kruga, od predviđenih 65. Lotus je počeo gubiti ulje i Clark se jedva, s uništenim motorom, dovukao do cilja na petom mjestu.

Surtees je stigao drugi i osvojio titulu, s bodom prednosti ispred Hilla, donijevši veselje bijelo-plavom taboru. Bijelo-plavom??? Da, u toj je utrci Ferrari nastupio u američkim bojama momčadi NART, nakon što je Enzo Ferrari povukao momčad iz prvenstva zbog sukoba s FIA-om oko homologacije modela Ferrari 250 LM.

Tako je John Surtees, sa strane vozačkih kvaliteta neosporno zasluženo, no ipak u vrlo neobičnim okolnostima postao jedini prvak svijeta i na dva i na četiri kotača.


Komentari

loading...