7. siječnja 2011. preminuo Derek Gardner, slavni Tyrrellov konstruktor

Priča o Dereku Gardneru (1931. – 2011.) i Formuli 1 trajala je kratko, ali spada među zanimljivije u povijesti utrka…

Britanski inženjer, izvorno stručnjak za mjenjače, radio je kao konzultant u tvrtki Fergusona. Poznati proizvođač traktora i poljoprivredne mehanizacije još 1960. napravio vrlo uspješan prototip Formule 1 s integralnim pogonom, a nekoliko godina kasnije predstavljen je i sportski 4WD coupe Jensen FF, preteča Audija quattro.

Kad su u sezoni 1969. neke momčadi Formule 1 počele intenzivno eksperimentirati s integralnim pogonom, i Matra je surađivala s Fergusonom, a ondje je jedan od ljudi dodijeljenih tom projektu bio Gardner. Tako je upoznao Kena Tyrrella, čija momčad je te godine osvojila svjetsko prvenstvo s Matrinim bolidima.

No, nakon približavanja Matre Simci, odnosno Chrysleru, bilo je jasno da momčad više neće moći u F1 koristiti Fordove motore. Tyrrell je 1970. nastupao s Marchovim bolidima, no u tajnosti je počeo rad na bolidu vlastite konstrukcije, a vođa projekta bio je u F1 svijetu posve nepoznati Gardner.

Tyrrellovo povjerenje u nepoznatog inženjera obilno se isplatilo. Već na debiju Tyrrella 001 na VN Kanade 1970. Jackie Stewart (na slici, u kokpitu bolida, lijevo od Gardnera) pokazao je brzinu osvojivši pole position, a sljedeće je godine s dorađenim bolidom 003 bio nezaustavljiv i osvojio titulu prvaka.

I sljedećih je godina Tyrrell redovno pobjeđivao i borio se za titule, no veliki udarac došao je pogibijom Françoisa Ceverta na kraju sezone 1973., koja je donijela zadnju titulu Stewartu. Nakon povlačenja Škota Tyrrell je nastavio biti odlična momčad, no više ne i dominantna, što je Gardner pokušao promijeniti revolucionarnim P34 s šest kotača.

Taj je bolid ostvario jednu pobjedu, no i Jody Scheckter, koji je osvojio VN Švedske 1976. njime izjavio je kako je bolid ‘smeće’. To je pogodilo Gardnera, koji se sredinom sljedeće godine nažalost zauvijek povukao iz svijeta Formule 1.

Vratio se svom pravom pozivu i postao direktor istraživanja i razvoja kod poznatog proizvođača mjenjačkih sustava i spojki Borg-Warner.


Komentari

loading...