Sustav za planiranje rute e-tron i prognoza dosega pobrinut će se za sigurnost planiranja, dok će određeni načini punjenja pridonijeti dugom vijeku trajanja visokonaponske baterije…
Odaberite grijanje sjedala umjesto ventilatora vrućeg zraka te optimalan tlak u gumama, parkiranje u garaži i modus za učinkovitu vožnju: ovi i drugi čimbenici određuju koliko brzo će se isprazniti visokonaponska baterija. Osim uvažavanja uobičajenih savjeta, što još kupci Audija mogu učiniti kako bi visokonaponska baterija njihovog modela e-tron ostala učinkovita zimi i kako bi postigli optimalni doseg?
Timer vremena polaska i pretkondicioniranje
Pretkondicioniranje klimatizira unutrašnjost vozila na željenu temperaturu prije polaska, baš kao i grijanje vozila u mirovanju. Riječ je o funkciji koja ne samo da osigurava udobnost već i veći doseg. Naime, kada je u pitanju pretkondicioniranje pomoću timera vremena polaska, energija koja je potrebna za zagrijavanje baterije zimi dovodi se u vozilo tijekom punjenja putem vanjskog izvora energije kao što je kućni wallbox ili javni agregat za punjenje. Rezultat: tijekom vožnje potrebna je manja snaga grijanja, što se pak pozitivno odražava na doseg. To je osobito važno za energetski intenzivne kratke dionice, na kojima gotovo da nema vremena da se baterija dovede na ugodnu temperaturu bez prethodnog zagrijavanja.
Sustav za planiranje rute e-tron
Sustav za planiranje rute Audi e-tron upotpunjuje navigacijske funkcije Audi MMI sustava (MMI = Multi Media Interface = multimedijsko sučelje) u modelima na potpuno električni pogon s oko 30 detaljnih informacija te pomaže u optimizaciji zahtjeva električne mobilnosti, posebno za srednje i veće udaljenosti. On izračunava najbržu rutu, uzima u obzir prometne podatke i podatke o dionici te navike u vožnji, izračunava trajanje zaustavljanja radi punjenja i uračunava ga u ukupno vrijeme vožnje. Korisnici dobivaju osnovne informacije kao što su snaga punjenja ili priključci za punjenje i vrsta utikača za odgovarajuća mjesta za punjenje. Sustav također pokazuje jesu li agregati za punjenje dostupni ili zauzeti. Sustav za planiranje rute Audi e-tron preferira snažne HPC stanice za punjenje (HPC = High Power Charging = ultra brzo punjenje) i aktivira pretkondicioniranje baterije u modelima e-tron GT tijekom vožnje.
Kada je sustav za planiranje rute e-tron aktiviran, odgovarajući model uvijek traži najučinkovitiji put do odredišta. Osim toga, kalkulator dosega za Audi e-tron* i Audi e-tron Sportback* na web-mjestu audi.hr pokazuje razlike u dosezima – ovisno o vanjskoj temperaturi, modusu vožnje, veličini naplatka i upotrebi grijanja i klima-uređaja.
Punjenje na niskim temperaturama
Inteligentni sustav menadžmenta baterije (Battery Management System, BMS) komunicira s agregatom za punjenje ili wallboxom kako bi optimizirao struju punjenja za što sigurnije AC punjenje. Punjenje se kontrolira automatski tako da sustav prestaje puniti čim se baterija napuni ili dosegne unaprijed zadano stanje napunjenosti, primjerice 80 posto. Tijekom postupka punjenja BMS nadzire napone pojedinih ćelija i po potrebi ih izjednačava. Osim toga, inteligentni sustav upravljanja uključuje grijanje baterije. Ako temperatura baterije padne ispod određene granice, BMS automatski smanjuje snagu punjenja kako bi spriječio prijevremeno starenje baterije. Općenito, sporo punjenje ima pozitivan učinak na vijek trajanja baterije. Kada su vanjske temperature niske, također je preporučljivo da bateriju punite što je prije moguće nakon vožnje. Tada je baterija još zagrijana i puni se sigurnije i brže.
Prognoza dosega u kombiniranom instrumentu
Prognoza dosega temelji se na stanju napunjenosti visokonaponske baterije i predviđenoj potrošnji energije. Ona ovisi o nekoliko čimbenika. Ovdje najveći utjecaj ima pogonska potrošnja, a daleko iza slijede komforna trošila i klimatizacija. Audi razlikuje dva scenarija za predviđeni doseg: aktivna navigacijska ruta i neaktivna navigacija. Kad je navigacijska ruta aktivna, projicirana potrošnja se izračunava na temelju profila dionice (ograničenja brzine, neometan promet, visinske razlike), aktualnih prometnih podataka kao što je zastoj te srednje vrijednosti potrošnje energije na zadnjih 100 kilometara. K tomu se procjenjuje očekivana potrošnja komfornih trošila i klimatizacije za cijelu predstojeću vožnju. Ako navigacija nije aktivna, za pogonsku se potrošnju primjenjuje srednja vrijednost na zadnjih 100 kilometara. Potrošnja komfornih trošila i klimatizacije također se procjenjuje. Kada uključuju i isključuju komforna trošila, korisnici mogu putem prikaza dosega vidjeti izravan utjecaj na prognozu dosega.
Održavanje visokonaponske baterije
Ako često prometujete na kratkim dionicama, bateriju biste trebali napuniti do maksimalno 80 posto kako biste sačuvali njezin kapacitet za veće dosege i produžili njezin vijek trajanja. S druge pak strane, važno je izbjeći trajno dubinsko pražnjenje kada stanje napunjenosti padne ispod 20 posto. Ako često prometujete na dugim dionicama, bateriju možete napuniti do 100 posto, ali biste u tom slučaju trebali odmah krenuti na put. Ako stojite duže od dvanaest sati, zimi biste u idealnom slučaju trebali održavati stanje napunjenosti u području između 40 i 80 posto.
Geografski profil punjenja
Uz ovu automatiziranu funkciju modela Audi e-tron* u vozilu se pohranjuje mogućnost da vozači aktiviraju prethodno konfigurirane profile punjenja i pune bateriju na određenim mjestima. Nakon što namjestite postavke punjenja koje se temelje na lokaciji u MMI sustavu i pohranite ih pomoću GPS koordinata, možete konfigurirati postavke punjenja i vremenski okvir za proces punjenja. Korisnici mogu definirati ove profile punjenja za nekoliko adresa.
Prediktivno pretkondicioniranje
Kako bi se mogla upotrebljavati visoka HPC snaga punjenja od čak 270 kW u modelu Audi e-tron GT*, visokonaponska baterija mora imati određenu temperaturu. To se također postiže prilagođenim pretkondicioniranjem baterije tijekom vožnje. Ako se HPC agregat za punjenje unese kao odredište u sustavu za planiranje rute e-tron, algoritam izračunava očekivano vrijeme dolaska i na temelju toga izvodi potrebnu snagu grijanja ili hlađenja kako bi se na agregatu za punjenje odmah mogla pozvati velika snaga punjenja za kratko vrijeme stajanja. Unutrašnjost se također temperira prema željama kupaca.
Smanjenje otpora u vožnji i komfornih trošila
Uz manje veličine naplataka i uže gume te pravi tlak zraka može se smanjiti otpor kotrljanja guma zimi. S druge pak strane, krovne kutije povećavaju otpor zraka. Grijanje kola upravljača i sjedala štedi energiju u automobilu jer djeluje blizu tijela i troši manje električne energije. Prebacivanjem na zatvoreni optok zraka smanjuje se gubitak dosega.