Brabham BT46B – 17. lipnja 1978. veliki Murrayov ‘usisavač’ pobijedio u jedinom nastupu u Formuli 1

Sezona 1978. bila je u znaku dominacije crno-zlatnih bolida Lotus i agresivnih istraživanja aerodinamičkih dodataka koji bi mogli poboljšati prianjanje bolida. Bila je to šansa za Brabham

Najzanimljiviji se takav bolid pojavio na VN Švedske u Anderstorpu na današnji dan 1978. Brabham BT46B je izazvao senzaciju, pojavivši se s velikim ventilatorom na stražnjem dijelu bolida i odnijevši premoćnu pobjedu.

Na kvalifikacijama su John Watson i Niki Lauda bili iza konvencionalnijeg Andrettijevog Lotusa, no u utrci je Lauda bio najbrži. Ideju o ventilatorima koji pomažu prianjanju prvi je primijenio Chaparral na modelu 2J u Can-Am seriji još 1970., no nakon samo jedne sezone pune mehaničkih problema i odustajanja, taj je automobil, dvije sekunde brži od konkurenata, zabranjen.

Glavni konstruktor Brabhama Gordon Murray prisjetio se ideje Chaparrala očajnički tražeći rješenje kako parirati Lotusu. Zbog preširokog Alfa Romeovog bokser motora Murray nije mogao iskopirati podnicu s Venturijevim tunelima, neophodnu za primjenu efekta potiska.

Ventilator se činio kao dobra ideja, no pobjeda u prvoj utrci stvorila je samo neprijatelje. Odmah su krenule pritužbe drugih vozača da im diže smeće i sitne kamenčiće u oči voze li se iza njega. Najglasniji je kritičar bio Andretti, na što mu je Lauda lakonski poručio ‘neka onda prestane pričati sr…a i pretekne me!’

Uobičajeno se vjeruje kako je nakon samo jedne utrke BT46B proglašen nelegalnim, no to se zapravo nije dogodilo. Vlasnik Brabhama, Bernie Ecclestone, upravo izabran na čelo udruge FOCA, nije želio riskirati zahlađenje odnosa s drugim momčadima, koje će mu ubrzo pomoći u uspostavljanju kontrole nad Formulom 1, tako da je radije samoinicijativno povukao bolid, koji više nikada nije nastupio u nekoj službenoj utrci.


Komentari

loading...