DOKTORE POMOZITE

Dobro je znati: 10 bitnih stvari o gorivu

Što je oktanski, a što cetanski broj, jesu li aditivi za gorivo potrebni i koji, zbog čega je sumpor opasan i jesu li biogoriva dobra za motor, što je filtrabilnost, a što mazivost?

Sjećam se lipnja 2006., kad sam gostovao u kontaktnoj emisiji Otvoreno HTV1, o čistoći goriva, na kojoj su bili tadašnji ‘oporbeni velikan’ Slavko Linić, ministar Ivan Šuker i šef domaće naftne kompanije Tomislav Dragičević.

Ukazao sam na neodrživo stanje pred turističku sezonu… Sve je ‘zakuhalo’ veliko istraživanje Auto kluba, u kojem sam sudjelovao kao stručni recenzent. Adut mi je bila činjenica da Nissan za svoj, tada, novi model Note, zbog neodgovarajućeg goriva na našim crpkama, na naše tržište nije pustio najvažniju verziju 1.5 dCi.

Iskre su vrcale na sve strane.Budući da sam bio na pozicijama koje je zastupao i Linić, imao sam privilegiju biti pristojan, bez teških riječi. Završilo je ipak u granicama takvih sučeljavanja, voditeljica je zaključila emisiju, počela je odjavna špica, i tada je nastao pakao, temelj kasnije tužbe teške 290 milijuna kuna, koja je završila nagodbom…

Ton ostao uključen. a voditeljica Hloverka Novak-Srzić se unijela u lice Dragičeviću i počela galamiti. ‘Pa vi proizvodite ovo smeće koje se zove super…’

Toga se dobro sjetiti kad pričamo o gorivu koje točimo na našim crpkama. Dakle, kakvo gorivo točimo na našim crpkama?

Problemi do 2006. opametili su sve, a zaslužni su i turisti, koji bi alarmirali i najmanje nepravilnosti. Kvaliteta goriva na crpkama svih velikih distributera ispunjava EU standarde, jer su kontrole stroge. Europske norme EN 228 i 590 strože su od domaćih (NN 113/13 i 76/14) koje trebaju ispunjavati goriva na našim crpkama.

Zbog toga j e dobro još jednom ukazati na najvažnija svojstva goriva:

ser

1. Oktanski broj, borac protiv detonacija

Broj iza oznake Eurosuper (95, 98 i 100) je oktanski broj, koji određuje otpornost benzina na samozapaljenje i detonanacije. Što je veći, veća je i otpornost na detonantno izgaranje. To je pojava kad prije preskakanja iskre (kod otro motora) dolazi do samozapaljenja smjese, odnosno nekontrolirane eksplozije (detonacije), koja može oštetiti klipove, karike, ventile…

2. Cetanski broj, za bolje sagorijevanje

Pokazuje kvalitetu dizelskog goriva, odnosno sposobnost samozapaljenja i kašnjenje u paljenju – vrijeme od ubrizgavanja do zapaljenja goriva. Ako je preveliko, može doći do detonantnog izgaranja, odnosno nekontroliranih eksplozija unutar cilindara, koje mogu oštetiti vitalne dijelove motora. Što je veći, kašnjenje u paljenju je manje te je bolje izgaranje i niža potrošnja.

3. Čistite spremnik. vlaga i prljavština ulaze iz zraka

Bez obzira na čistoću goriva, ne može se, na dulji rok, izbjeći nakupljanje vlage u spremniku. Kako se gorivo u spremniku troši, kroz jednosmjerni ventil iz okoline ulazi zrak, s više ili manje vlage. Potom se kondenzira na stijenkama i kapa u gorivo. Stoga je na 50.000 km preporučljivo čišćenje..

4. Ne vozite na rezervi, nije štednja, nego šteta

Pumpa za gorivo nalazi se na dnu spremnika i hladi se gorivom te se kod malih količina goriva povećava zagrijavanje pumpe. Stanje pogoršavaju čestice nečistoća koje se nakupljaju u maloj količini goriva. Zbog toga je preporučljivo dopuniti spremnik, čim se količina goriva smanji na manje od četvrtine. Preporučljivo je gorivo puniti na visokofrekventnim, novijim crpkama.

5. Što manje sumpora, za motor i okoliš

Sva goriva po standardu Euro 5 imaju manje od 10 ppm (milijuntih dijelova), čime se smanjuje emisija sumpornih spojeva, odgovornih za ‘kisele kiše’. U motoru sumpor izaziva razgradnju ulja i koroziju vitalnih dijelova. No njegovim se uklanjanjem smanjila mazivost goriva koja je važna za sustav ubrizgavanja.

6. Sadržaj biogoriva, zakonska je obveza

Prema propisima distributeri su dužni plasirati određenu količinu bio goriva. Do 7% biodizela u dizelskom gorivu i do 10% bioetanola u benzinu nije obaveza posebnog označavanja. Ne izaziva nikakve probleme u gorivu ako zadovoljava propisane karakteristike. Bioetanol povećava oktansku vrijednost.

7. Gustoća, bitna za kvalitetu 

Korisnici vozila na crpkama kupuju obujam goriva, a gustoća, odnosno masa, služe kao orijentacioni pokazateljima u gorivu nema ‘prelaganih” ili ‘preteških” sastojaka, koji mogu uzrokovati poteškoće pri paljenju i sagorijevanju goriva u prostoru cilindra (komore sagorijevanja). Zbog toga se kontrolira.

8. Mazivost za dizel, važna za ubrizgavanje

Visokotlačna pumpa, sapnica i trn kod brizgaljki podmazuju se samim gorivom kojeg dovode do komore za sagorijevanje. Kako je iz goriva uklonjen sumpor koji smanjuje trenje u kliznim dosjedima, gorivo se obogaćuje dodacima koji osiguravaju potrebnu mazivost. Važna za kvalitetu goriva.

9. Filtrabilnost, za niske temperature

Mogućnost filtriranja je karakteristika koja pokazuje kod koje temperature može doći do problema pri protoku dizelskih goriva sustavom za distribuciju i napajanje motor (blokiranje filtera ili ‘smrzavanje goriva’ u zimskim uvjetima). Kvalitetno gorivo je prilagođeno temperaturama do -15°C te nisu potrebni dodatni aditivi.

10. Udio PAH, za ekologiju

Pokazuje prisustvo teških spojeva (policikličkih aromatskih ugljikovodika), koji su zbog lošeg sagorijevanja ekološki nepoželjni, a pogoršavaju energetsku bilancu (učinkovitost) i povećavaju potrošnju goriva.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo