Ovo trebate znati: Što je i kako radi Haldex pogon 4×4?

Temelj je aktivna viskozna spojka u funkciji središnjeg diferencijala, aktivirana pumpom koja se vrti razlikom brzina vrtnji prednjih i stražnjih kotača, a nova se aktivira ih hidropneumatskog energetskog spremnika, putem elektroničkog modula, senzora i elektromagnetskih ventila…
Većina pogona 4×4, u suvremenim SUV-ovima i crossoverima, koriste elektronički upravljanu viskoznu spojku, u funkciji središnjeg diferencijala. Kad upravljačka elektronika, na temelju informacije senzora vrtnji, zaključi da prednji pogonski kotači počnu proklizavati, jer se okreću brže od stražnjih.Tada se energijom iz hidropneumatskog energetskog spremnika aktivira se viskozna spojka (smanjivanjem zazora čime se povećava trenje) te se snaga motora počinje usmjeravati i straga. Brzine vrtnji prednjih i stražnjih kotača počinju se time usklađivati.Za razliku od takve izvedbe, mehanički složeniji, a i skuplji pogon 4×4 Haldex, u funkciji središnjeg diferencijala ima sklop mehanički pokretane hidrauličke pumpe i viskozne spojke. U pravilu je smješten ispred stražnjeg diferencijala. Riječ je, dakle, o posebnoj vrsti prilagodljivog (adaptivnog) integralnog pogona (4×4), s mehanički aktivnom viskoznom spojkom u funkciji središnjeg diferencijala, koju je 1998. razvila švedska tvrtka Haldex Group te premijerno ugradila u Audi TT i Volkswagen Golf.Osnovna joj je vrlina što je učinkovitija i boljih upotrebnih svojstava od obične viskozne spojke. Spojka Haldex je sklop viskozne spojke i viskozne spojke koja se vrti razlikom brzina vrtnji prednjih i stražnjih kotača, dakle aktiviranje je mehaničko, a ne elektroničko kao kod običnih visko-spojki. Kad nema proklizavanja nema ni razlike brzina vrtnje prednjih i stražnjih kotača, te je hidraulička je pumpa izvan pogona. Nema dakle protoka fluida koji tlači lamele viskozne spojke i sva je snaga na prednjim kotačima.Kad prednji kotači počnu proklizavati, dakle vrtjeti se brže od stražnjih, razlikom njihovih brzina počinje se okretati hidraulička pumpa. Tada počinje tlačiti lamele u viskoznoj spojki i uspostavljati tok snage prema stražnjim kotačima (dio se snage motora s prednjih kotača prebacuje se straga).Ovaj mehanički sustav uključivog pogona 4×4, radi smanjenja gubitaka i potrošnje te poboljšanja performansi, u normalnoj vožnji svu snagu usmjerava samo na prednje kotače, a pojavom njihovog proklizavanja preraspodjeljuje i na stražnje. Tome se dodaje upravljačka elektronika, koja mu poboljšava svojstva, uz mogućnost stalno uključenog pogona 4×4.Prva generacija Haldex spojke uvedena je 1998., druga 20011., treća 2006., četvrta 2007., a posljednja, još uvijek aktualna, 2009. Razvoj je išao tako da je elektronika preuzela većinu mehaničkih upravljačkih funkcija.Ovu je tehnologiju, preuzimanjem divizije Haldex Traction AG, u veljači 2011., od Haldex Group, otkupila američka tvrtka BorgWarner, uz njemački ZF najpoznatiji proizvođač prijenosnika snage na svijetu te od 2012. ima poseban ‘deal’ s Volkswagenom u razvoju i primjeni ove tehnologije.Kako radi Haldex spojka – VIDEO 1Kako radi Haldex spojka – VIDEO 2

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo