DSG 7: robotizirani mjenjač sa sedam stupnjeva i dvostrukom spojkom

Volkswagenov izravno uključivi mjenjač druge generacije dobio je stupanj više, dvije tarne spojke umjesto uljnih i olakšan je za 16 kg te omogućava temperamentniju i 6,3 posto štedljivu vožnju nego s ručnim
 
Doktore, izuzetno cijenim Vaš rad i imam jedno konkretno pitanje: koji je po Vama bolji izbor mjenjača: DSG ili ručni mjenjač za Volkswagen Golf GTI? Koja je razlika između ove dvije mjenjačke kutije i kako se auto ponaša s jednom i drugom? Najljepše hvala… Na ovo pitanje, objavljeno na našem forumu, umjesto odgovora, objavljujemo integralni tekst o prezentaciji mjenjača DSG 7, objavljen 11.2.2008. u Auto klubu. Premda je riječ o prezentaciji DSG mjenjača sa sedam stupnjeva, i potpuno tarnim prijenosom, koji se ne ugrađuje u Golf GTI, nego u Golf 1.4 TSI sa 160 KS (razmislite i o toj verziji), sve je bitno o njemu napisano u tom tekstu. Zbog većeg okretnog momenta Golf GTI je opremljen mjenjačem DSG 6, sa hidrauličkim prijenosom. A kao odgovor na vaše pitanje: ako možete, da, svakako doplatite za DSG 6! S tim mjenjačem Golf GTI ima bolja vozna svojstva i ljepše se vozi, iz dva razloga: brže se šalta nego rukom i nema prekida vučne sile u trenutku izmjene stupnjeva prijenosa. Evo teksta iz AK:
Na prezentaciji u okolici Barcelone upoznali smo drugu generaciju Volkswagenovog DSG mjenjača, sa sedam stupnjeva. Radi se o bitnom unapređenju izravno uključivog mjenjača Direkt-Schalt-Getriebe, s dvije spojke i šest stupnjava, koji je krajem 2002. izazvao tehnološku revoluciju. Bio je to prvi automatski mjenjač, koji je omogućio bolje performanse i nižu potrošnju goriva nego ručni mjenjač. Tom se cilju 1999. približio Audijev Multitronic, sofisticirani varijator sa segmentnim čeličnim remenom, koji snagu prenosi na tlačnoj, a ne na vlačnoj strani. No, zbog ekstremne cijene, prolazi samo u premium klasi. DSG je ponudio rješenje za visokoserijske aute.

Volkswagenov izravno uključivi mjenjač druge generacije dobio je stupanj više, dvije tarne spojke umjesto uljnih i olakšan je za 16 kg te omogućava temperamentniju i 6,3 posto štedljivu vožnju nego s ručnim
Proteklih su godina i ostali proizvođači unaprijedili automatske mjenjače. Mercedes je 2003. razvio 7G-Tronic, vrhunski automat sa sedam stupnjeva, prošle je godine Lexus uveo prvi automatski mjenjač s osam stupnjeva, a istim putem kreće i BMW. Premda se radi o brušenju klasične izvedbe s hidrodinamičkim pretvaračem, a DSG je robotizirani mjenjač s dvije spojke, prvi mehanički koji šalta bez prekida toka snage i stoga nema izravne konkurencije, vrijeme je za njegovo unapređenje. DSG prve generacije prenosi okretne momente do 350 Nm i ugrađuje se u sve verzije modela koncerna iz Wolfsburga s motorima 2.0 TFSI i 2.0 TDI. Posebna je verzija prilagođena i momentima do 1250 Nm, a ugrađuje se u Bugatti 16.4 Veyron sa 1001 KS. Najvažnija vrlina mjenjača, dosad proizvedenog u milijun primjeraka, je kontinuitet vučne sile. Sprječavaju se štetni prekidi pogona (najveća mana klasičnih mjenjača), koji smanjuju performanse i povećavaju dinamičko opterećenje motora i prijenosa. Druga je generacija bitno unaprijeđena:

Pored potpuno automatiziranog šaltanja, vozač može birati ručno (slijedno), ručicom mjenjača, odnosno polugicama iza upravljača
• broj stupnjeva povećan je na sedam, što poboljšava prilagodbu idealnoj vučnoj karakteristici te poboljšava performanse i smanjuje potrošnju;
• umjesto dviju lamelarnih uljnih spojki, ugrađene su tarne, što povećava učinkovitost prijenosa snage i smanjuje gubitke;
• zupčanici i ležajevi podmazuju se električnom pumpom, ovisno o opterećenju, preko tlačnog spremnika, koji omogućava munjevitu dobavu ulja do mehanizma u pogonu. Time se povećanje ukupnih otpora, uvođenjem zupčaničkog para sedmog stupnja, svodi na minimum;
• ukupna je masa smanjena sa 93 na 77 kg, što smanjuje otpore u mjenjaču i ukupne otpore automobila.

7-Gang DSG, kako mu je službeni naziv, prvi je mjenjač sa sedam stupnjeva, ne samo automatski, priključen na poprečno ugrađen motor.
Filigranski preciznim mehanizmom, s dvije spojke te dva glavna i tri pomoćna vratila, upravlja mehatronika, koja elektro-hidrauličkim mehanizmima brzo i pravodobno uključuje najpovoljniji stupanj. Sposobnija je i pametnija od vozača te omogućava brže šaltanje i sprječava pogrešne reakcije. Sve je potvrdila testna vožnja na probnom poligonu i zavojitim cestama u zaleđu Barcelone. Mjenjač nas je oduševio, podjednako u automatiziranom i ručnom programu mijenjanja stupnjeva. Stupnjevi se uključuju brzo i gotovo neosjetno, uz povećanje užitka vožnje. U paru s turbobenzincem s izravnim ubrizgavanjem snage 122 KS, Golf 1.4 TSI postiže izvrsne rezultate. Prosječna je potrošnja samo 5,9 litara, što je 22 posto niže nego s ionako štedljivim 1.6 FSI (116 KS) s izravnim ubrizgavanjem, ali bez turba te klasičnim automatskim mjenjačem sa šest stupnjeva. Istodobno se ubrzanje do stotke skraćuje sa 11,5 na 9,9 s. Zanimljivo je da 1.4 TSI s DSG mjenjačem troši 0,4 litara manje nego s klasičnim 6-stupanjskim. Doplata će biti 1750 eura – jednaka kao kod klasičnog automatskog mjenjača. Treba li tražiti više?!

Isti mjenjač u Audiju A3 nosi oznaku S tronic
DVOSTRUKA SPOJKA, STO MOGUĆNOSTI
Dok je prvi stupanj u zahvatu, drugi je u pričuvi. Tijekom izmjene stupnjeva prva se spojka odvaja, a istodobno se uključuje druga te je ubrzanje kontinuirano, bez prekida. Tijekom ubrzanja u drugom stupnju isključena se prva spojka priprema za prijenos snage preko spregnutih zupčanika trećeg stupnja. Spojke se naizmjenice uključuju elektro-hidraulički, polužnim mehanizmom (desno)

STUPANJ VIŠE POVEĆAO UČINKOVITOST
Koncepcija je u osnovi ista kao kod klasičnog mjenjača, samo što svaka spojka posebno razvodi tok snage, preko dvaju glavnih, koaksijalnih vratila (prvo prolazi kroz drugo). Prvo je, zajedno s prvim pomoćnim vratilom, zaduženo za stupnjeve I, III, V i VII. Drugo glavno vratilo, s drugim pomoćnim, aktivira II, IV i VI stupanj, a s trećim pomoćnim vratilom hod unatrag R

MEHATRONIKA BRŽA OD RUKE
Kompliciranim i filigranski preciznim mjenjačem, s dva glavna i tri pomoćna vratila upravlja mehatronika, elektro-hidrauličkim mehanizmom, na temelju opterećenja i broja okretaja motora te položaja papučice gasa i brzine vozila
 
dr. Željko Marušić

Autor