Duesenberg (1913. – 1937.): napredniji i luksuzniji od Mercedes-Benza i Rolls-Roycea

Duesenberg je između dva svjetska rata proizvodio najbolje automobile na svijetu , zaštitni znak američkih bogataša i celebrityja toga doba, tehnološki napredni i kraljevski luksuzni, toliko kompleksni i skupi da su na kraju propali…

Nevjerojatni automobili braće Duesenberg bili su izraz težnje k savršenstvu i u svoje vrijeme zacijelo najbolji i najspektakularniji na svijetu. Braća Frederick i August Duesenberg su rođena u Njemačkoj, ali su još u ranoj mladosti doselili u SAD i ondje se počeli baviti prvo biciklima, pa trkaćim automobilima.

Već 1913., u mjestu Des Moines u državi Iowa, osnovali su Duesenberg Automobile and Motors Company, no osim nekoliko trkaćih modela tada se nisu još okušali u produkciji cestovnih automobila. Tijekom I. svjetskog rata licencno su proizvodili Bugattijeve avionske motore, a nakon njega počeli su dominirati američkom trkaćom scenom.

Jimmy Murphy donio im je pobjedu i na VN Francuske 1921., no nisu nastavili natjecati se u Europi, što je možda i jedini razlog (uz u zadnjih pedesetak godina opravdani, a ranije posve neutemeljeni podsmjeh spram američkih automobila) zašto Stari kontinent i dalje živi u zabludi da su ovdašnji automobili bili superiorni kreacijama braće Duesenberg.

Godine 1920. braća su prebacila središte tvrtke u Indianapolis, gdje će u narednih sedamnaest godina biti ispisana jedna od najljepših priča u povijesti američkih automobila. Pokušaj proboja na tržište luksuznih automobila nije bio lagan…

Duesenberg Model A Sedan iz 1926

Trebalo je uvjeriti profinjenu klijentelu da nije riječ o masnim i zauljenim trkaćim strojevima preuređenima za cestu, jer je ime Duesenberg bilo mnogo poznatije na pistama nego na cestama.

Upravo stoga je od isporuke prvog primjerka Modela A krajem 1921. do prestanka proizvodnje 1927. kupcima isporučeno samo oko 650 primjeraka prvog Duesenberga. Model A bio je revolucionaran i iznimno rafiniran luksuzni automobil. Svijetu je predstavio hidrauličke kočnice na svim kotačima, a SAD-u redni 8-cilindarski motor s četiri ventila po cilindru i bregastim vratilom u glavi motora.

Iznimno skup automobil mogli su priuštiti samo vrlo imućni ljudi, a među poznatijim kupcima bili su glumci Rudolph Valentino i Tom Mix. Još je rjeđi sportskiji model X, koji je bio svojevrstan razvoj originalnog modela, a napravljeno je samo 13 primjeraka.

Kad je tvrtku 1926. kupio mladi tajkun E.L. Cord, sve se poklopilo, novi je vlasnik osigurao financijsko zaleđe, a braća su imala slobodu razvoja. Zapravo, to je radio Fred, dok se August bavio drugim projektima i nije imao veze s razvojem cestovnih modela.

Produkt toga bio je model J, predstavljen 1928., dva i pol puta skuplji od ma čega što se u ono vrijeme moglo kupiti u SAD-u.

Goleme limuzine imale su redni 8-cilindraš s dva bregasta vratila u glavi i četiri ventila po cilindru, uz 265 KS. Mogle su potegnuti blizu 200 km/h, a kompresorski model SJ (s 320 KS) usprkos masi većoj od tri tone (!), uz rafiniranost i luksuz primijenjen milijunašima.

Dva najekstremnija roadstera na skraćenoj šasiji, SSJ, bili su namijenjeni Clarku Gableu i Garyju Cooperu, a razvijali su oko 400 KS. Ovo su klasični modeli na koje danas pomišljamo kada spominjemo Duesenberg, najbolji, najsnažniji i najbrži cestovni automobili onog vremena.

Samo nekoliko mjeseci nakon predstavljanja modela J došlo je do pada njujorške burze i velike ekonomske krize, koja će pokopati šanse Duesenberga. Zapravo, premda će tvrtka biti ugašena tek 1937.

Posljednji automobili isporučeni kupcima čak 1940., većina od ukupno proizvedene 481 šasije (uključujući i modele JN i SJN s nešto manjim kotačima i moderniziranim detaljima) proizvedene su još 1929. i 1930. i potom dugo čekale na karoseriju.

Duesenberg SJ Rollston Torpedo Sedan iz 1933.

Što se tog metalnog plašta tiče, spektakularne karoserije za Duesenberg su radile najbolje američke i europske radionice, iako ni tvorničke, tzv. La Grande karoserije nisu zaostajale ljepotom i dramatičnošću.

Fred Duesenberg umro je 1932. od posljedica ranije prometne nesreće, pa se brat August vratio na čelo tvrtke. Ipak, kapitulacija je potpisana 1937., no kreacije braće Duesenberg su već pedesetih stekle kolekcionarski status, uz nekoliko pokušaja oživljavanja, izrade replika starih i prototipova novih modela. Legenda živi.

Zna se za čak 378 preživjelih od ukupno 481 proizvedenog modela J s inačicama, a idanas se zna naći izgubljeni Duesie, prije par godina jednog je našao Jay Leno. 1960-ih je stilist Virgil Exner zamislio modernizirani Duesenberg, no produkciju će modificirana inačica doživjeti pod drugim obnovljenim imenom, Stutz.


Komentari

loading...