Svježi lak, nemiran rad motora, dim iz ispuha, izlizane obloge i nepravilno potrošene gume ukazuju da je auto prešao znatno više od deklariranoga. Podjednako je važno što kupujete i od koga kupujete…
Velika kriza podjednako je pogodila tržište novih i rabljenih vozila, a najmanje su pogođena rabljena vozila cijene do pet – šest tisuća eura, koji se pridavaju u gotovini. No, takva je kupnja svojevrsna je lutrija, u kojoj “fond dobitaka” često nije velik. Većina vozača “cijedi” svoje automobile dok se to isplati, a kad se počnu kvariti, žele ih se riješiti. Tada se automobil često ušminka i dotjera, kako bi ga se što lakše prodalo. No ima i iznimaka, a svakom je kupcu dovoljna jedna. Zbog toga se ipak, uz dosta pozornosti i strpljenja, za nevelike novce može kupiti pristojan automobil, u solidnom stanju.
Ne nasjedajte pričama o hitnoj prodaji iz ovog ili onog razloga. Uspjeh kupnje ovisi o pripremi. Treba saznati što je moguće više podataka o automobilu koji se želi kupiti. Koliko vrijedi takav novi automobil i izlazi li uskoro novi model? Pojavom nove linije cijena rabljenoga pada za dodatnih 10 posto! Treba pogledati što više automobila i što bolje gledati, a što manje slušati što se priča o automobilu. Odluku o kupnji donesite isključivo na temelju vlastitih zapažanja. Kilometraži ne vjerujte, jer je barem svakom trećem rabljenom vraćena.
Treba početi s limarijom, jer je to najvažnija značajka svakog automobila. Svakako je bolje kupiti automobil s originalnom bojom, čak i ako je oštećena (primjerice od tuče ili na parkingu…), nego da kupite svježe obojen automobil. Tada teško možete znati što se skriva ispod lima. Jednako tako budite vrlo sumnjičavi ako su sjedala deformirana, a obloge na volanu, mjenjaču i sjedalima istrošene. To je najčešće znak da je auto prešao znatno više kilometara od deklariranoga.
Sumnjivo je i ako je motor svježe opran, jer se tako skrivaju tragovi propuštanja ulja. No, kontrola motora u osnovi je jednostavna, jer u praznom hodu motor mora raditi mirno, bez vibracija. Nemojte se dati zavarati da se to lako podešava, jer se u pravilu radi o gubitku snage na jednom ili dva cilindra. Gas mora primati ravnomjerno i bez vidljivijeg dima iz ispušne cijevi (plavičastog ili čađavog). Sve to najbolje se provjerava mjerenjem kompresije. Tlakovi u cilindrima trebaju biti ravnomjerni i kod benzinaca veći od 9, a kod dizelaša iznad 27 bara. To naravno treba provjeriti kod mehaničara, koji bi mogao pregledati i sve ostalo. Ispušni sustav, a posebice stražnji lonac ukazuju na povećano opterećenje automobila, a to se odmah uočava i po stanju diskova. Njihova se izbrazdanost može uočiti i bez skidanja kotača.
Probna je vožnja, naravno obvezna, a i tu je pregled razmjerno jednostavan. Spojka treba hvatati ravnomjerno, bez trzaja i kad se pusti za najviše trećina hoda. Auto mora dobro držati pravac i na ravnome se ne smije nimalo zanositi. Kočnice također trebaju hvatati ravnomjerno bez trzaja. Automobil se ne smije zanositi. Amortizere se može provjeriti kad se zaljulja automobil, jer se mora odmah umiriti, a zazor u kuglastim zglobovima i ležajima može se lako provjeriti ako se automobil podigne na dizalicu.
To možete obaviti u svakom servisu i tada se može detaljno pregledati podnica. I na kraju, nepravilnosti geometrije i oštećenja ovjesa prepoznaju se po nepravilnom trošenju guma te nove gume mogu prikriti stvarno stanje i biti “navlakuša”. U svakom slučaju, ne žurite i budite stalno svjesni da ste kao kupac u neusporedivo boljoj situaciji od prodavača…
ZNAKOVI VELIKE KILOMETRAŽE
• sveže obojena karoserija
• istrošenost obloga sjedala i komandi
• svježe opran motor
• motor raditi nemirno i dimi
• izgoren ispušni lonac
• izbrazdani diskovi
• izvanserijski naplaci i nove gume
• zazor na upravljaču
• spojka hvata visoko
Kako prepoznati ukradenog
Nerealno niska cijena vozila koja se najčešće kradu (VW Golf, Passat, Audi A4 i A6, BMW Serija 3, 5 i X5, Mercedes E…) prvi je znak da je nešto sumnjivo. Još je sumnjivije ako je bilo koje staklo neoriginalno, odnosno ako su volan i plastična obloga oko volana noviji od ostatka auta. Naime, ti se dijelovi oštećuju i potom mijenjaju prilikom krađe. Pregledajte postoje li oštećenja oko brave na vratima i kontaktnom ključu. Posebice temeljito treba provjeriti lim gdje je broj šasije, odnosno pločica s podacima o vozilu. No, bez obzira na to, često je vrlo teško prepoznati ukradeni auto te je najbolje s papirima otići u ovlašteni servis, a ako imalo posumnjate i u MUP. Ako je vlasnik auta “čist” ne bi se trebao protiviti provjeri.
Dimi kod dodavanja gasa
Ispravan motor ima jedva vidljive ispušne plinove te svaki intenzivan dim ukazuje na veću nepravilnosti u njegovom radu. Ako automobil ispušta ‘dimne signale’ treba hitno na servis, jer je u pravilu znak da motor treba temeljit popravak. To je znak da je motor prešao puno kilometara ii da je bolje odustati. Plavičasti dim posljedica je izgaranja ulja u cilindrima, zbog istrošenih klipnih prstenova. Čađav dim ukazuje na loše izgaranje, koje najčešće nastaje zbog nepodešenog ili istrošenog sustava za ubrizgavanje te opće dotrajalosti motora. Kod dizelaša uzrok je često u Bosch-pumpi. Ako kupujete rabljeni auto, posebice turbodizelaš, ne nasjedajte uvjeravanju da je crni dim kod dodavanja gasa ‘sitnica’, koja se lako rješava podešavanjem.
Motor trese u leru
Ako motor u praznom hodu radi nemirno kad je topao, to je najčešće znak razlike u tlakovima kompresije, uslijed istrošenja klipova, karika i ventila. Ne dajte se zavarati da se to lako podešava, jer se najčešće radi o većem istrošenju i dotrajalosti motora. Ako želite biti sigurniji u prosudbu, zatražite provjeru kad je motor hladan. Dođite drugi dan, provjerite rukom na motoru da je hladan i upalite ga. Tada istrošenost motora najviše utječe na nejednolik rad u praznom hodu i ako je trešnja još veća – odustanite
Neoriginalna boja karoserije
Svježe obojen rabljeni automobil nije preporučljivo kupiti, jer je teško procijeniti što se nalazi ispod sjajnog sloja boje. To može ukazivati na pretrpljen teži sudar, a kod starijih automobila i na zahrđalu karoseriju. Bolje je kupiti automobil sa sitnim oštećenjima na karoseriji i dotrajalim površinskim lakom, jer se tako može procijeniti stvarno stanje te se automobil naknadno može temeljito urediti. Zbog toga to ne prihvaćajte kao argument za veću cijenu, naprotiv…
Svježe opran motor
Pranjem motora učinkovito se kamuflira njegovo loše stanje i dotrajalost, što se inače lako prepoznaje po puštanju ulja na brtvama poklopca ventila i uljnog kartera te semeringu koljenastog vratila. Na svježe opranom motoru teže se otkriva propuštanje goriva u sustavu za napajanje, odnosno loše brtvljenje usisnog i ispušnog sustava. Nakon pranja motor dobiva neprirodno dobar izgled, koji može zavarati kupca. No, tada i najmanja kap ulja na brtvilima, odnosno semeringu, može otkriti prevaru.
Izlizan volan i ručice
Istrošene obloge kočnih papučica, izlizan obruč upravljača i ručica mjenjača, deformirana, premekana sjedala s oštećenim oblogama, potrgane prostirke… ukazuju da je automobil dosta prepatio i da njegov vlasnik nije puno vodio računa o njemu. Ako je k tome još sjedalo klimavo i teško se podešava, a upravljač i mjenjač ne djeluju solidno, niti precizno, to je znak da trebate odustati od kupnje. Radi se o temeljito potrošenom primjerku, kojemu su vitalni sklopovi vjerojatno u lošem stanju
Nove gume i prostirke
Korisno je imati nove gume, no time se prije prodaje često kamuflira loše stanje podvozja, koje izaziva nepravilno trošenje guma (posebice na rubovima). Zbog toga je s novim gumama teže procijeniti stvarno stanje podvozja. Nove prostirke, a posebice obloge sjedala, loš su znak i ukazuju da je prodavač odlučio prikriti istrošenja i automobil prikazati boljim nego što stvarno jest. Zbog toga zatražite od prodavača da vam skine obloge i prostirke, kako biste se uvjerili što se krije ispod njih. Neka vas ne impresionira ni temeljito oprana i namirisana unutrašnjost.
Prazna servisna knjižica
Ako je servisna knjižica neuredno ispunjena, a posljednji evidentiran posjet ovlaštenom serviseru bio je dok je automobil bio još u jamstvenom roku, to je siguran znak da automobil nije bio dobro održavan. Objašnjenje kako ga je održavao djelatnik ovlaštenog servisa, ali u fušu najčešće je nevjerodostojna. To je veliki minus, jer ukazuje i na korištenje neoriginalnih dijelova, a umanjuje vrijednost automobila kod daljnje prodaje.
Istrošene prostirke
Koliko je automobil stvarno prešao i kako je vožen, najčešće se vidi po “izdajničkim” detaljima, poput izlizane obloge upravljača, deformiranim sjedalima, a posebice oblogama nožnih komandi i stanju prostirki. Istrošene prostirke često pokazuju da je automobil imao tešku eksploataciju i da vlasnik o njemu nije vodio previše pažnje. A to nije dobra preporuka za kupnju.
Deformirana i mekana sjedala
Ako su sjedala deformirana i premekana, čak i ako obloge nisu istrošene, automobil je vjerojatno puno prešao. Naime, sjedala se najviše troše i opterećuju kod čestih ulazaka i izlazaka iz automobila. Mnogi drže navlake, pa se obloge ne istroše, ali sjedala izgube svoju formu. Provjerite i mehanizam za podešavanje i u svakom položaju pomičite sjedala, da biste utvrdili koliko su rasklimana. To otkriva loše stanje auta više od drugih sklopova.