TEST RABLJENOG

Fiat Croma 1.9 JTD (2005. – 2011.): neopravdano zapostavljena na tržištu, najsolidniji Fiat ikada

273.000 km u 10 godina, prijeđenih bez problema, potvrđuje da je Fiat Croma bolja i kvalitetnija nego što pokazuje tržišni ugled. Dizelaš obujma 1910 ccm, koji se ugrađuje i u modele Opel, pouzdaniji je od razvikanog 1.9 TDI

Mnogi kupci robuju predrasudama, a jedna od njih je da Talijani proizvode nekvalitetne automobile. Ipak, nije nas iznenadilo što je u voznom parku jednog od šefova Centra za vozila Hrvatske Fiat Croma 1.9 JTD, a ne auto neke zvučnije marke. Malo je iznenađenje bilo vidjeti 10-godišnji model, sa 273.000 km na brojčaniku, koji izgleda i vozi kao da se tek dobro razradio.

Kad smo bolje razmislili, to nije nimalo čudno, jer je talijanski križanac karavana i monovolumena, s platformom posljednjeg modela Opel Vectra, napravljen vrlo solidno. Fiat Croma druge generacije 2005. je tiho stigla na naše tržište, kao zamjena za model prve generacije, koji se proizvodio od 1985. do 1996. Dizajn je pomalo bezličan i to je najveća mana, zbog koje nije tržišno uspio model koji nudi zanimljive mogućnosti.

Podvozje s dugim hodom opruga dobro je prilagođeno našim neravnim cestama, a solidno stanje ovjesa konkretnog modela pokazuju pravilno potrošene gume

Fiat Croma je koristila platformu i mehaničke komponente modela Opel Vectre, a kvaliteta i preciznost izrade, posebno u unutrašnjosti, za nijansu su bolji. Zanimljivo paljenje kontaktnim ključem između sjedala pokazuje srodstvo i s također ugaslim, ali vrlo solidnim švedskim modelom Saabom 9-3, koji je također koristio istu platformu.

Materijali u unutrašnjosti solidne su kvalitete, što nije bila vrlina modela prve serije.Talijani su se zbilja potrudili napraviti dobar auto te je šteta što ih je na našim cestama vrlo malo. To je dobro za kupce rabljenih modela, jer je cijena povoljnija nego kod njemačkih, pa i francuskih konkurenata, a kvaliteta nije lošija. Konačno smo dočekali da jedan Fiat ima besprijekornu limariju, a dobra je i ostala mehanika.

Izdržljiva limarija obećava dugi vijek: 10-godišnji model bez ikakvih tragova hrđanja pokazuje da Fiatovi modeli nove generacije imaju solidnu i dobro zaštićenu karoseriju, koja jamči dobro stanje i isplativost i starih primjeraka.

Unutrašnjost je očuvana, ručica mjenjača precizna, a upravljač bez zazora. Dobro se stanje vidi se i po stražnjim sjedalima, bez trošenja i većih deformacija.

Nažalost zbog slabog tržišnog odziva Fiat Croma je na tržištu izdržala tek pet godina, ali u tom razdoblju nije bilo većih problema. Osjetljivija su mjesta stražnji ispušni lonac te prednji amortizeri i diskovi. Bilo je i sporadičnih problema sa senzorima ABS uređaja te brizgalicama, ali samo kod modela iz prve godine proizvodnje.

Kod testnog je modela sve besprijekorno, a dobro stanje potvrđuje i ispunjena servisna knjižica. Motor pali ‘na prvi zub’, hladan u praznom hodu radi mirno, što znači da je kompresija dobra i motor se nije počeo ozbiljnije habati. Nema zazora ni u upravljačkom mehanizmu i prednjem ovjesu. Sve na automobilu djeluje kvalitetno i u dobrom je stanju.

Fiat Croma je najčešća s 8-ventilskim dizelskim motorom 1.9 JTD snage 120 KS, koji je jednostavniji i pouzdaniji od 16-ventilskog sa 150 KS, premda i snažniji motor (isti je i u modelu Alfa Romeo 159 1.9 JTD) pokazao uvjerljivim. Preporučljiva su opcija i Opelovi benzinci 1.8 sa 140 KS te posebice 2.2 sa 147 KS, jer je vrlo solidne konstrukcije i nije puno opterećen, a dobro podnosi plinsku instalaciju.

Turbodizelaš 1.9 sa 150 KS ugrađivao se u Fiate Bravo i Cromu, Alfe 149 i 159, Lanciju Deltu, Opele Astru, Vectru i Signum, Saab 9-3 i 9-5 te Cadillac BLS. Izvorno potječe od tvrtke VM Motori (Cento), poznate po izvrsnim i dugovječnim dizelskim motorima

Fiat Croma Turbo D i.d. (1988.): prvi automobil pokretan turbodizelskim motorom s direktnim ubrizgavanjem

Fiat Croma 1.9 TD i.d. (1991.): prvi automobil s VNT turbopunjačem, u dizelskom motoru

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin