Garrett uvodi turbopunjač s elektromotornom potporom

Elektromotornim impulsom na kompresor, koji ga pri niskim turažama motora zavrti do 120.000/min, ubrzava se odziv na gas i učinkovito uklanja ‘turbo-rupa’ te omogućava ugradnja većeg i kapacitivnijeg, ali i tromijeg turbopunjača, koji time osigurava uvjerljivo prednabijanje u cjelokupnom radnom području…
Pisali smo i koliko je apsurda pojam električni turbopunjač, jer punjač može biti pogonjen turbinom ili elektromotorom, u izvornom smislu. Elektromotorni punjač,  odnosno električni punjač, kao dodatnu opciju prednabijanja motora, koji uskače kad je klasičan turbopunjač neučinkovit pokazao je svoju korisnost na poboljšanje performansi i smanjenje potrošnje.No postoji i treća opcija, koju upravo uvodi Garrett, najpoznatijeg proizvođača turbopunjača. Njihovi su stručnjaci došli su do genijalne zamisli. U punjač (kompresor), za prednabijanje zraka, odnosno usisne smjese u motor, kao pogonski sklop, umjesto plinske turbine (pogonjene ispušnim plinovima), ugrađivat će elektromotor. U području nižeg opterećenja motora impulsno će okretati kompresor brzinom do 120.000/min. U funkciji, za glavno pokretanje kompresora, ostat će i turbina sa zakretnim lopaticama (VNT) te će oba pogonska sustava raditi u sinergiji. Tako će se ubrzati odziv na gas te će potpuno nestati takozvana ‘turbo-rupa’. Povećat će se učinkovitost i performanse motora te će se, u sklopu koncepcije ‘downsizing’, dodatno smanjiti potrošnja goriva i emisija štetnih plinova.Inovativan turbopunjač ima ugrađen elektromotor, koji kod nižeg opterećenja zakreće turbinu brzinom koja osigurava inicijalno punjenje i dodatno poboljšava punjenje u osjetljivom radnom području i elastičnost motora. U punom pogonu ispušni plinovi zakreću turbinu do 250.000/min, a elektromotor je tada isključen. Prednosti turbopunjača s pomoćnim elektromotornim pogonom najuočljiviji su kod malih brzina vrtnje. Pri 1500/min klasični turbokompresor postiže punu učinkovitost nakon jedne do dvije sekunde, a električni već nakon pola. Poboljšana je i radna karakteristika, jer se postiže gotovo linearan prirast tlaka punjenja, što povoljno utječe na performanse i potrošnju.Zadržavanjem optimalnih radnih parametara motora u širem području, potrošnja goriva smanjuje se za 5 do 10 posto. Ovaj sustav nudi još jednu veliku prednost: punjač (kompresor) može elektromotorom nabiti zrak u cilindre nekoliko trenutaka prije pokretanja motora, čime se ostvaruju pretpostavke za trenutno paljenje goriva u dizelskom motoru. Tako otpada potreba za zahtjevnim grijačima i olakšava se konstrukcija komore za izgaranje. Ovaj je sustav Garrett razvio u suradnji s tehnološkom i financijskom potporom BMW-a i Audija te će oni imati ‘početnu’ ekskluzivu, a prve se ugradnja najavljuje za 2021.A ovo je zanimljiv videp o Audijevom električnom punjaču:


Komentari

loading...