NA DANAŠNJI DAN

Jaguar XJ13: jedini primjerak 21. siječnja 1971. gotovo uništen na testnoj stazi MIRA

Mnogi vjeruju u nesretan karakter broja 13, još od vremena stare sumerske kulture, a priča o nesuđenom trkaćem automobilu Jaguar XJ13 mogla bi dati ‘štofa’ za takvo sujevjerje…

Početkom 60-ih Jaguar je počeo razmišljati o uvođenju V12 motora, kao i o povratku u svijet utrka, na poprište najvećih uspjeha tvrtke u prethodnom desetljeću, Le Mans. Novi model, kreiran od strane znamenitog aerodinamičara i dizajnera Malcolma Sayera, dobio je posve novi V12 motor, nastao spajanjem dva bloka klasičnog XK motora.

Testiranja na stazi vodio je ugledni David Hobbs, a priključio mu se i Richard Atwood. Za razliku od modela D-type, Jaguar XJ13 je imao središnje postavljen motor i činilo se kako bi mogao biti više nego uspješan odgovor na bolide kojima su ratovali Ford i Ferrari, barem do trenutka kada su Amerikanci uveli monstruozni motor 7.0 V8.

No 1966. je Jaguar postao dijelom korporacije BMC i razvoj je zaustavljen, a jedini primjerak poslan u spremište, nepoznat ma kome izvan užeg kruga upućenih u projekt. Početkom 70-ih tvrtka je razvila cestovni V12 motor i odlučila ga ugraditi u Jaguar E-type.

Učinilo se kako bi to mogla biti dobra prilika da se u reklamnoj kampanji iskoristi i publici nepoznat prvi Jaguar s motorom takve konfiguracije, premda posve drukčijim. Otpuhali su prašinu s njega i poslali ga na poznatu britansku testnu stazu MIRA kako bi snimili reklamni film.

Ondje se dogodila katastrofa: stražnja se guma pri velikoj brzini ispuhala, testni vozač Norman Dewis izgubio kontrolu, a automobil se počeo prevrtati. Kada se zaustavio bio je samo hrpa zgužvanog lima, no Dewisu čudom nije bilo ništa.

Dvije godine kasnije automobil je rekonstruiran (bio je toliko uništen da se ovaj zamjenski može smatrati ne baš vjernom replikom) i prvi put predstavljen javnosti kod prezentacije novog XJ12. Publika je bila oduševljena i otad je XJ13 dio mita o Jaguaru.

Nekoliko tvrtki je nudilo replike, a procijenjena vrijednost veća od 10 milijuna eura čini se bizarno, model koji nikada nije nastupio ni na jednoj utrci i koji nije osobito originalan, vjerojatno najvrednijim automobilom ove engleske tvrtke uopće.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin