KONSTRUKCIJA MOTORA: OPTIMALNI BROJ CILINDRA

Manji broj cilindara smanjuje masu, otpore i potrošnju – gradski auti su sve više opremljeni s dva i tri cilindra

Vozna svojstva, zvuk, ugođaj u vožnji, udobnost zbog vibracija…, sve to ovisi o broju cilindara motora. Američke ‘krstarice’ i najskupocjenije europske limuzine – Mercedes, Audi, BMW, a odnedavno i Volvo, koriste motore V8. Druga su krajnost dvocilindraši, koje je u život vratio Fiat, motorom TwinAir (u modelima 500 i Panda), a nekada su se ugrađivali u legendarne modele Fiat 126 p (Peglica) i Citroën 2CV (Spaček). Broj cilindara bitno određuje značajke automobila. Veliki Mercedesi, BMW-i i Audiji desetljećima ugrađuju V8 motore, kao što su Citroën 2CV (Spaček) i Fiat 126p (Peglica) imali samo dva. Zbog toga je broj cilindara svojevrsni pokazatelj veličine, performansi, ali i statusa pojedinog modela. Ipak, već prije više od pola stoljeća redna četiri cilindra postala su standard za većinu novih automobila, a njihov udio, ovisno o tržištima varira od 90 do 95 posto.

Od sredine 90-ih među malim automobilima počeli su se probijati trocilindarski motori – najprije japanski Suzuki i Daihatsu, potom korejski Daewoo, a na kraju i njemački Opel. Invazija 3-cilindraša počela je 2005., kad su Daihatsuov 3-cilindraš dobili Toyota Aygo, Peugeot 107 i Citroën C1, a potom je tim putem krenuo i koncern iz Wolfsburga (VW Polo, Škoda Fabia i Seat Ibiza, a odnedavno VW up!, Škoda Citigo i Seat Mii). Fiat je 2010. uveo dvocilindraša TwinAir i tako se vratio tradiciji koju je krajem 50-ih uveo 500 L. Manje cilindara donosi manju masu, otpore i potrošnju, ali i drndaviji rad. S više cilindara motor radi uglađenije i mirnije, a zvuk mu je privlačniji. Upravo zbog toga mnogi kupci luksuznih, elitnih auta ne žele ni čuti za manje od šest cilindara pod prednjom haubom, bez obzira što su takvi motori teži i rastrošniji. Dakle, kod izbora motora za automobil podjednako su važni racionalni i emocionalni razlozi.

Željko Marušić

2 cilindra – kao u Fiatu 500
Manji broj cilindara znači manje pokretnih dijelova (klipova, klipnjača, ležajeva…), a razmjerno veliki cilindri znače manju površinu na kojoj nastaju trenje i mehanički gubici. Takav je motor izvorno drndav, što se rješava ugradnjom osovine za uravnoteženje. Prikladan za manje automobile

+
manje dijelova
niža masa
manja potrošnja

nužna osovina za uravnoteženje
visoka cijena

3 cilindra – kao u Toyoti Aygo
Koncepcija motora od koje se u sljedećim godinama očekuje najveći porast udjela. Kod najmanjim modela moguća je izvedba bez osovine za uravnoteženje. Uz pomoć turbopunjača pripremaju se verzije 1.5 snage do 150 KS te će se moći koristiti do limuzina srednje klase, poput budućeg BMW-a serije 3.

+
kompaktna izvedba
povoljna potrošnja
porast udjela na tržištu

zvuk mlinca za kavu

4 cilindra – kao u Volkswagen Golfu
Optimalna koncepcija motora, jer se može koristiti od malih do velikih automobila, od limuzina i coupea, do monovolumena i terenaca. Posebno je pogodna za poprečnu ugradnju te pruža najbolji sklad bitnih svojstava, a razmjerno jednostavna izvedba osigurava povoljnu cijenu. Do 1600 ccm nisu potrebne osovine za uravnoteženje.

+
sklad svih svojstava
najšira primjena
povoljna cijena
kompaktna izvedba

nužno uravnoteženje iznad 1.6

5 cilindara – kao u Volvu S60
Neobična koncepcija koju su 80-ih i 90-ih masovno koristili Audi i Mercedes posljednjih godina široko se koristi samo u Volvu, a Audi je koristi samo u sportskom modelu TT. Mnogi je vole zbog specifičnog, atraktivnog zvuka, a zbog specifične izvedbe to je najbolji način za stvaranje visoke snage u motoru za poprečnu ugradnju.

+
uzbudljiv zvuk
za poprečnu ugradnju
dobar kompromis

složena izvedba

6 cilindara – kao u BMW-u serije 5
U rednoj izvedbi, kakvu koristi BMW to je najbolje uravnotežen motor, što mu osigurava najmirniji i najuglađeniji rad te razmjerno najlakši klipni mehanizam, bez osovine za uravnoteženje. To je i najomiljenija izvedba u premium automobilima kakve vozi naša elita. Najčešća je V izvedba, a Porsche koristi bokser.

+
miran i tih rad
donosi ugled
dugovječna izvedba

teška poprečna ugradnja

8 cilindara – kao u Mercedesu S-klase
Najčešća koncepcija u automobilima visoke klase, isključivo u V-izvedbi, jer osigurava najbolje iskorištenje prostora ispod haube za motore visoke snage. Osigurava miran rad motora i specifičan zvuk, koji je i svojevrstan statusni simbol. U posljednje vrijeme potiskuju ih 6-cilindraši s turbopunjačem

+
najpogodniji za visoku klasu
donosi ugled
povoljno iskorištenje prostora

visoka cijena

10 cilindara – kao u Lamborghini Gallardu
Neobična koncepcija koja se dokazala u Formuli 1 danas se koristi u top-gun modelima Lamborghinija, a Volkswagen je koristio u turbodizelašu koji je pokretao terenca Touareg i luksuznu limuzinu Phaeton. Omogućava svojstva motora V12 u manjem pakiranju, ali je kompleksniji

+
iskustva iz Formule 1
pogodan za središnju ugradnju
kombinacija V8 i V12

kompleksna izvedba
visoka cijena

12 cilindara – kao u Rolls-Royce Phantomu
Najsnažnije serije Mercedesa S-klase (600) i BMW-a serije 7 (760i) opremaju se V12 motorima, a taj je pogon ipak najsvojstveniji Rolls-Royce Phantomu. Takva koncepcija osigurava savršen balans i najveći ugled, ali je zbog najviše dijelova i sklopova najteža i najskuplja izvedba

+
savršen balans
pogodan za najelitnije
umjereno opterećenje

puno dijelova
visoka cijena

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo