IKONA!

Lamborghini Diablo definirao je super sportske automobile u svom desetljeću

U 2022. Lamborghini slavi V12, legendarni 12-cilindrični motor koji je pokretao njegove najpoznatije modele gotovo 60 godina.

Diablo je bio po mnogočemu poseban model. Bio je to prvi Lamborghini super sportski automobil koji se nudio u verziji s pogonom na četiri kotača. Kada je debitirao, Diablo je bio toliko ispred svog vremena da je identificiran kao hiperautomobil serijske proizvodnje. Službeno predstavljen 21. siječnja 1990. tijekom Lamborghinijevog dana u Sportingu u Monte Carlu, 12-cilindrični motor isprva je isporučivao obujam od 5,7 litara, a kasnije 6,0 litara, proizvodeći maksimalnu izlaznu snagu od gotovo 600 KS u cestovnim verzijama i 655 KS u model GT1 Stradale za trkaću stazu, od kojeg su napravljena samo dva primjerka.

“Čisti” V12 motor s unutarnjim izgaranjem u svom konačnom obliku izaći će iz proizvodnje prije kraja 2022., kada bude napravljen posljednji Aventador Ultimae. Od sljedeće godine nasljednik Aventadora bit će opremljen novom plug-in hibridnom verzijom V12 motora.

Diablo ima posebno mjesto u povijesti Automobili Lamborghini i u srcima entuzijasta, i to ne samo zbog svojih nevjerojatnih performansi i iskustva vožnje. Bio je to model koji je gurnuo proizvođača automobila u moderno doba. Projekt 132 – kako su ga zvali unutar tvrtke – nastao je 1985. kako bi zamijenio Countach, tako da je morao prenijeti punu snagu proizvođača automobila sa sjedištem u Sant’Agati: izgledati sportski i mišićavo, ali uvijek privlačno; pružite estetiku po kojoj je Lamborghini oduvijek bio poznat; i biti spreman za budućnost, ostati najbrži proizvodni automobil na svijetu u godinama koje dolaze. Način na koji se nosio s cestom tijekom početnih testova bio je zapanjujući, uspjeh postignut kroz intenzivan rad na razvoju koji je uključio bivšeg svjetskog prvaka u reliju Sandra Munarija. Tijekom svog komercijalnog života, koji je trajao do 2001. godine, Diablo je također pokazao svoju sposobnost da se transformira i prilagodi zahtjevima tržišta i očekivanjima svojih kupaca. S 2.903 primjerka proizvedenih tijekom 11 godina koliko je bio u proizvodnji, Diablo je postigao veliki uspjeh.

Razvoj V12 motora

Tehnički kamen temeljac Diabla ostaje 60° V12 motor, koji je izravno izveden iz 3,5-litarskog motora iz 1963., koji je tijekom godina povećan na 5,7 litara. Ovo posljednje je zapravo bila veličina motora kada je Diablo debitirao. U ovoj konfiguraciji, stražnji uzdužni položaj s katalizatorom generirao je najveću snagu od 492 KS pri 6800 o/min i vrijednost okretnog momenta od 580 Nm pri 5200 o/min. Također se može pohvaliti Lamborghini-Weber Marelli LIE elektroničkim ubrizgavanjem goriva. Godine 1999., prvo s Diablom GT, a kasnije s Diablom 6.0 SE, veličina motora povećana je na 6,0 litara, a zahvaljujući poboljšanoj kalibraciji ubrizgavanja goriva, postigao je 525 KS i 605 Nm okretnog momenta.

Prekretnica za Lamborghini došla je 1998. godine, kada je Audi kupio tvrtku. Proizvođač automobila konačno je imao dovoljno resursa za razvoj profinjenijeg plana i dobio pristup komponentama i tehnologiji o kojima se nekada nije sanjalo. Novi vlasnici također su vidjeli Diablo kao proizvod vrijedan zadržavanja i daljnjeg razvoja. To je dovelo do rođenja druge serije Diabla, dizajniranog u potpuno novom internom Centro Stileu. Još brži i snažniji nego ikad zahvaljujući većem V12 6-litrenom motoru, također se može pohvaliti luksuznijim završnim obradama i povećanom pouzdanošću tijekom svakodnevne vožnje, što je rezultat rigorozne kontrole kvalitete tijekom dizajna, testiranja i proizvodnje.

1993.: godina Diabla VT, prvi sportski Lamborghini s pogonom na četiri kotača

Izvorno je mehanika Diabla, iako profinjena, još uvijek tradicionalna, sastojala se od stražnjeg uzdužnog motora s četiri bregaste osovine pokretane lancem, elektroničkog ubrizgavanja goriva, pogona na stražnje kotače i mehaničkog prijenosa. Servo je stigao tek 1993. godine i elektronika je bila tu samo za upravljanje motorom. Diablo VT, Lamborghinijev prvi supersportski automobil s pogonom na sva četiri kotača predstavljen je 1993. godine, postavši mjerilom u smislu držanja ceste i sigurnosti vožnje u svim uvjetima.

“VT” je kratica za “Viscous Traction”, jer se prijenos okretnog momenta sa stražnje osovine na prednji nosač odvija preko viskozne spojke. S ovim sustavom, VT je obično vozilo sa stražnjim pogonom s do 20% prijenosa na prednje kotače samo ako stražnji kotači proklizavaju preko viskozne spojke i propelerskog vratila spojenog na prednji diferencijal. VT je također predstavio još jednu inovaciju za Lamborghini: elektronički kontrolirani ovjes, s pet unaprijed postavljenih programa rada na izbor.

1995.: Diablo Roadster ima svoj debi, prvi 12-cilindrični Lamborghini s otvorenim krovom

S V12 Diablom također proizvedenim u verziji s otvorenim krovom, Diablo je započeo još jednu novu tradiciju. Zapravo, bilo je nekoliko stidljivih pokušaja prethodnih godina, ali to su ostale jednokratne verzije. U prosincu 1995., Diablo Roadster imao je svoj debi, s Targa gornjim dijelom od ugljičnih vlakana smještenim preko poklopca motora kada je spušten.

Aktivnosti u motosportu

Lamborghini se vratio utrkama s Diablom, zahvaljujući Super Sport Trophyju – kasnije Super Trofeo – trkaćem prvenstvu, gdje je debitirao u sporednoj utrci tijekom 24 sata Le Mansa 1996.

Diablo se pojavljuje u filmovima

Diablo je prikazan u brojnim filmovima. Jedna od najupečatljivijih scena bila je iz američkog filma “Glup i gluplji” u kojem glume Jim Carrey, Jeff Daniels i crveni Diablo u kojoj dolaze u hotel.

Također se pojavio u filmu “Exit Wounds” iz 2001. redatelja Andrzeja Bartkowiaka s “DMX” Earlom Simmonsom i Anthonyjem Andersonom. Ovdje Diablo VT Roadster iz 1999. krade spektakl na sceni salona automobila, kupljen u gotovini…

Konačno, u videoigri “Need for Speed ​​III: Hot Pursuit”, istaknuti automobil je Diablo SV.

Diablo legenda traje i danas.

Foto: Lamborghini

Autor