VRHUNSKI GRADSKI NOVITET

Nova Toyota Yaris i službeno vozi domaćim prometnicama, a zasluge za sjajan dizajn idu Hrvatu

Najnovija, četvrta generacija Yarisa je savršen gradski automobil s naprednom hibridnom tehnologijom te dizajnom koji otkriva da je on uvijek ”spreman za pokret”…

Ovo je automobil koji zadovoljava svim zahtjevima gradskih prometnica, ali itekako pruža užitak vožnje na otvorenoj cesti ili autocesti. Osmišljen je da bude okretan u gustom prometu uskim ulicama ili napućenim garažama, što mu omogućuju kompaktne proporcije i najmanji krugu okretanja u klasi. On je istovremeno prostran, udobne unutrašnjosti visoke kvalitete, sa veoma bogatom specifikacijom opreme koja zadovoljava sve potrebe za povezivanjem i jednostavnim pristupom informacijama.

Ključ pomoću kojega je Toyota uspjela pomiriti ove naizgled kontradiktorne pojmove na malom automobilu, je prva primjena Toyotine nove globalne arhitekture (Toyota New Global Architecture – TNGA), uvođenjem modularne platforme GA-B koja će kasnije biti temelj za niz novih modela. Platforma GA-B je ključna za poboljšane dinamičke performanse Yarisa, jer mu daje sniženo težište i puno veću krutost karoserije. Osim toga, dizajner Mario Majdandžić, stvori je automobil snažnijeg izgleda, privlačnog identiteta i dinamičnog karaktera.

Novi Yaris koristi prednosti stečene kroz 20 godina iskustva i sadrži zadnju razvojnu stepenicu Toyotine četvrte generacije hibridnih električnih pogonskih sklopova, zahvaljujući čemu automobil troši manje goriva, ima manju emisiju štetnih plinova kao i značajno poboljšanu sposobnost vožnje samo na električni pogon, i to većom brzinom i na veće udaljenosti.

Nova Toyota Yaris, novi stari rekorder u potrošnji, u gradu troši 4 litre!

Zapravo, u gradskoj vožnji, novi Yaris se značajan dio vremena može kretati uz nultu emisiju štetnih plinova, baš kao što to čini i neko baterijsko električno vozilo, ali je prednost što vozač Yarisa pritom nema brige oko punjenja baterije.

Jačajući svoju reputaciju predvodnika u pogledu sigurnosti, Toyota Yaris ponovno podiže standard. U skladu s Toyotinim vjerovanjem da je sigurnost naše pravo, vozači novog Yarisa uživati će pogodnosti brojnih aktivnih sustava Toyota Safety Sense kao standardne opreme, te dodatnih naprednih sustava pomoći vozaču (Advanced Driver Assistance Systems – ADAS) kao što su sustav praćenja kolničkih crta (Lane Trace Assist), pomoć u zakretanju upravljača u slučaju nužde (Emergency Steering Assist) i sustav pomoći u skretanju na križanju (Intersection Turn Assistance).

Funkcionalnost sustava predsudarne zaštite je proširena tako da sada može prepoznati pješake danju i noću te bicikliste danju. Novi Yaris prvi u svom segmentu nudi i sustav pomoći u skretanju na križanju (Intersection Turn Assistance) radi prepoznavanja opasnosti od sudara s nadolazećim vozilima i pješacima prilikom skretanja u križanju, te je prva Toyota opremljena središnjim zračnim jastucima koji sprečavaju međusobni sudar vozača i suvozača prilikom bočnog sudara.

Uz sve ove dodatke i pogodnost, značajno je povećana krutost karoserije zahvaljujući platformi GA-B, a Toyota ima za cilj učiniti novi Yaris najsigurnijim malim automobilom na svijetu.

Kako je tekao razvoj?
Razvojni program je okupio stručnjake Toyotinih odjela planiranja, dizajna, konstrukcije i proizvodnje u skupinu koja je interno prozvana ”Kompanija za kompaktni automobil” (The Compact Car Company). Njihov cilj je bio stvoriti novi, uzbudljiviji Yaris, jer tu mogućnost pruža nova platforma GA-B i četvrta generacija hibridnog električnog pogona.

Vanjski dizajn
Novi Yaris se vraća konceptu „veliki mali“ koji je nadahnuo model prve generacije, ali interpretira ga iznova kroz „komprimirani i okretni“ izgled koji izražava osjećaj energije i dinamičnosti te je ovaj automobil uvijek spreman za pokret.

Glavni inženjer Yasunori Suezawa objasnio je: „ Želio sam da dizajneri svojim radom prenesu dinamiku poput položaja trkača, što je u konačnici zorno prenijeto u linijama stražnjih blatobrana i novim proporcijama automobila – širi, niži i kompaktniji – Yaris odaje dojam sabijene snage.“

Glavni dizajner vanjskog izgleda novog Yarisa je Hrvat Mario Majdandžić, zaslužan za jedinstveni dojmljivi koncept i formu za koji je inspiracija stigla iz neobična izvora; Mario je inspiraciju pronašao promatrajući volumen, proporcije i zaokruženo čvrstu formu japanske novogodišnje delikatese – jela Kuromame nastaloj od zrna grahorice, a potom kombinirajući elemente dizajna skulpture bika, koja odaje neiscrpnu snagu u svakom pokretu. Time je Mario, za novi Yaris definirao dinamičnu i čvrstu siluetu. Silueta je potpuno usklađena s porukom koju novi Yaris donosi : “Spreman za pokret”! Daljnja produkcija dizajna odvijala se u Japanu pod vodstvom g. Takayukij Nakajima, ali prvi obrisi i ideja o izgledu novog Yarisa, nastali su iz skica Marija Majdandžića iz Toyotina europskog studija ED2.

Dok su mnogi modeli iz segmenta B postupno postajali sve duži, novi Yaris je zapravo kraći od trenutnog modela. Ali, iako je ukupna duljina sada ispod četiri metra, osovinski razmak je povećan za 50 mm, čime je povećana prostranost kabine.

Platforma GA-B je omogućila smanjenje ukupne visine za 40 mm, dok je povećanje širine vozila za 50 mm te dodatnih 57 mm širine traga kotača pridonijelo ukupnom niskom, širokom i snažnom stavu automobila. Prednji i stražnji prepusti su također smanjeni, prednji za 10 mm (800 mm), a stražnji za 48 mm (580 mm), dodatno naglašavajući ukupno kompaktne dimenzije i dajući najmanji radijus okretanja u klasi, što je idealno za kretanje po gradskim ulicama i parkiranje na skučenim mjestima.

Nova platforma je dizajnerima dala i slobodu da stvore privlačan i dojmljiv dizajn i naglase Toyotin individualni dizajnerski identitet u odnosu na njezine tržišne konkurente. Učinak sabijenih proporcija je naglašen snažnim linijama uzduž boka automobila koje odaju dojam kretanja prema naprijed. Mišićavi prednji i stražnji blatobrani pojačavaju ukupni dojam napetosti te, zajedno s profiliranim vratima, izražavaju dojam okretnosti i karakter „spreman za pokret“.

Čeoni izgled je usmjeren prema velikoj masci hladnjaka i središnjem Toyotinom znaku. Dizajneri su pojačali dinamičan izgled povlačenjem prednjeg stupa prema natrag (što ujedno poboljšava vozačevu preglednost prema naprijed) te povećanjem dužine poklopca motora. Novi sklopovi svjetala se odlikuju tehnologijom LED te uključuju pokazivače smjera koji se izmjenjuju s dnevnim svjetlima. Glavna svjetla se pružaju prema prednjim kotačima i tako daju snažan pečat, istovremeno vizualno smanjujući dužinu prednjeg prevjesa.

Naplatci mogu biti promjera 15“, 16“ ili 17“, ovisno o pogonskom sklopu i razini opreme.

Unutarnji izgled i paketi opreme
Unutrašnjost ocrtava koncept „manje je više“ koji se provlači kroz cijeli automobil. Pažljivo oblikovan prostor se ponosi odličnom kvalitetom korištenih materijala i prostranošću koji kao da su iz klase iznad.

Vozačko mjesto je oblikovano po konceptu „pogled na cesti, ruke na upravljaču“ uz raspored pokazivača i upravljačkih sklopki koji osigurava da se vozač može usredotočiti na cestu i očitavati sve ključne podatke za automobil uz minimalno skretanje pažnje s vožnje i vrhunsku preglednost u svim smjerovima.

Četvrta generacija hibridnog električnog sustava
Novi Yaris koristi zadnju, četvrtu generacije Toyotine hibridne tehnologije i uvodi nove komponente koje su konstruirane da budu kompaktne, lagane i učinkovite. Time je ovaj automobil dobio svoj prvi motor TNGA.

Za konstruktorski tim, fokus je bio ne samo na stvaranju učinkovitijeg sustava, nego i na povećanju užitka u vožnji koji automobil pruža, uz prilagođavanje europskim cestama.

Sljedeći podaci ukazuju u kojoj mjeri je to postignuto. Ukupna učinkovitost je povećana za 20%, što se obično postiže na račun performansi. Međutim, snaga je veća za 16% pa je sada ukupna snaga sustava 116 KS, uz poboljšanje ubrzanja 0-100 km/h za 15%, pa Yarisu sada treba 9,72 sekunde, a odziv na pritisak papučice gasa je brži.

Sposobnosti ovog automobila u vožnji isključivo na električni pogon su značajno poboljšane: sada može postići brzinu do 130 km/h, a povećana je i njegova sposobnost vožnje na električni pogon u gradskom prometu. To znači da vozači mogu uživati u mnogim pogodnostima baterijskog električnog vozila, ali uz nižu cijenu i bez brige o tome kada i gdje će moći napuniti bateriju.

Emisija CO2 je smanjena na 85 g/km, a vrijednost potrošnje goriva prema mješovitom ciklusu WLTP je 3,7 l/100/km, što predstavlja umanjenje za 20%.

Ove vrijednosti su bez premca za neki Toyotin model te ocrtavaju mogućnosti hibridne električne tehnologije u pružanju još veće učinkovitosti bez žrtvovanja performansi.

Inženjerski tim je bio odlučan u rješavanju najčešćeg prigovora koji su Toyoti upućivali vozači Yaris Hybrida. Riječ je o ubrzanju kod pretjecanja pri brzinama na autocesti (ubrzanje 80 do 120 km/h je skraćeno za dvije sekunde, na 8,1 sekundu); bolje ubrzanje pri manjim brzinama, na primjer u vožnji kroz kružni tok, te linearnije, prirodnije ubrzanje u vožnji na otvorenoj, zavojitoj cesti, radi pojačavanja užitka u vožnji.

Svaki od četiri glavna sklopa hibridnog sustava pridonosi poboljšanim voznim svojstvima novog Yarisa: potpuno novi motor Hybrid Dynamic Force doživljava svoju premijeru u ovom automobilu; nova litij-ionska baterija; potpuno novi hibridni mjenjač, te upravljačka jedinica snage. Svi ovi sklopovi su razvijeni uz korištenje filozofije TNGA, zahvaljujući čemu su ostvareni učinkovito oblikovanje i jednostavnost proizvodnje u velikim količinama.

1,5-litarski motor Hybrid Dynamic Force
Potpuno novi 1,5-litarski motor Hybrid Dynamic Force je iz iste obitelji motora TNGA kao i 2,0-litarski, četverocilindrični motor koji se ugrađuje u modele Corolla i C-HR. Ima dugačak hod, kompresijski omjer 14,0:1 i brzo izgaranje s boljim nadzorom temperature i tlaka. To pridonosi njegovoj izuzetno visokoj toplinskoj učinkovitosti – 40% – zahvaljujući čemu se iskoristi više energetskog potencijala svake kapi goriva.

Kao i svi drugi Toyotini hibridni motori, koristi Atkinsonov proces, kod kojeg je usisni ventil duže otvoren, čime se odgađa takt kompresije. Na taj način se poboljšava učinkovitost i smanjuje potrošnja goriva, ali se i smanjuje snaga. Unatoč tome, novi motor ima najveću snagu od 93 KS/68 kW i najveći okretni moment od 120 Nm pri manjem broju okretaja (3.600 okr/min).

Trocilindrična konfiguracija donosi prednosti i u pogledu buke. U radu pri 4.000 okr/min, performanse su kao kod četverocilindričnog motora pri 3.000 okr/min, pa daje više snage i okretnog momenta, ali uz tiši rad.

Mjenjač je automatski e-CVT – električno stalno promjenljivi mjenjač – koji omogućava linearno ubrzanje i tiši rad.

Elektromotori/generatori
Hibridni sustav u novom Yarisu ima dva elektromotora/generatora – MG1 i MG2. MG2 je spojen na prednje kotače i može se koristiti kao izvor snage za pogon vozila. Broj okretaja elektromotora kod kojeg se snaga može prenositi na kotače određuje najveću brzinu koju automobil može postići uz električni pogon (EV), zbog čega je MG2 ključan za vozna svojstva na električni pogon ovog automobila.

MG1 se koristi za pokretanje benzinskog motora i za generiranje električne energije za punjenje baterije.

Litij-ionska hibridna baterija
Novi Yaris se odlikuje litij-ionskom hibridnom baterijom, čiji je napon povećan sa 144 na 177,6 V. Broj članaka je smanjen, sa 120 na 48. Električni tok je značajno poboljšan, za 100% na ulazu u bateriju, odnosno 50% na izlazu.

Uz značajno veću gustoću električne energije, baterija je i manja i lakša, za 12 kg. Zbog malih dimenzija moguće ju je smjestiti ispod stražnjih sjedala, zajedno s akumulatorom čime se oslobađa prostor u prtljažniku.

Tehnologija litij-ionskih baterija stvara bolji električni tok, što je ključno u postizanju snažnih performansi Yarisa u vožnji na električni pogon po gradu.
Hibridni mjenjač
Potpuno novi hibridni mjenjač je manji i lakši, pri čemu su elektromotori/generatori postavljeni na različita vratila, umjesto jedan iza drugoga, čime je smanjena širina sklopa za oko 37 mm. Elektromotor/generator 2 ima novu segmentnu statorsku zavojnicu, zahvaljujući čemu je sklop kompaktniji. Njegova snaga je 59 kW, a okretni moment 141 Nm na prednjim kotačima pri maksimalnih 17.000 okr/min. Ključna prednost je veliko povećanje performansi, pa sada benzinski motor može mirovati, a vozilo se kretati isključivo na električni pogon brzinom do 130 km/h.

Ovaj mjenjač ima i novu uljnu pumpu koju pogoni zupčasto kolo, a koja osigurava podmazivanje zupčanika i elektromotora/generatora 2.

Upravljačka jedinica snage
Upravljačka jedinica snage podnosi jakost struje 100 A, mijenjajući 177 V iz baterije na 580 V te koristeći tranzistorsko upravljanje u invereteru za transformaciju iz istosmjerne u izmjeničnu struju. Na učinkovitost tranzistora utječe upravljanje toplinom unutar sklopa; kada su vertikalno postavljeni moguće ih je hladiti s obje strane, pa je moguće preciznije upravljanje toplinom, a time i visoka frekvencija struje – do 10.000 puta u sekundi. Na taj način je značajno povećana učinkovitost sustava i prijenos električne energije u elektromotor.

Transformator u upravljačkoj jedinici snage pretvara 177 V iz hibridne baterije u 12 V za napajanje pomoćnih agregata u automobilu.

Power Split Device (Uređaj za raspodjelu snage)
Uređaj za raspodjelu snage je u srcu hibridnog sustava i upravlja uzajamnim djelovanjem sklopova. On omogućava da automobil djeluje kao paralelni hibrid pri čemu elektromotor/ generator 2 sam pogoni automobil, ili uz sudjelovanje hibridnog benzinskog motora.

Dodatni pogonski sklopovi
Novi Yaris je dostupan i s 1,5-litarskim benzinskim motorom i ručnim mjenjačem sa šest brzina ili stalno promjenljivim mjenjačem (W-CVT) s dugim hodom – W (Wide range) – u prvoj brzini. To je u osnovi isti novi trocilindrični motor koji je dio hibridnog sustava; u usporedbi s motorima malog obujma s prednabijanjem njegovih konkurenata, nudi malu emisiju štetnih plinova i malu potrošnju goriva.

Na nekim tržištima dostupan je i 1,0-litarski, trocilindrični benzinski motor, sličan onom koji se ugrađivao u Yaris prethodne generacije, kao ulazni model u paleti novog Yarisa.

Toyota Yaris (2020.), nova generacija nikad atraktivnija, osvaja i cijenom

foto: Toyota Hrvatska (Mario Poje)

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin