Provjerite amortizere, jer povećavaju stabilnost, skraćuju zaustavni put i smanjuju rizik aquaplaninga

Ako su amortizeri neispravni, automobil se više naginje i ljulja, kotači poskakuju i gube kontakt podlogom, što smanjuje stabilnost, povećava rizik zanošenja i produžava zaustavni put, pogotovo na skliskoj cesti…

Automobilski ovjes, kao dio podvozja, je uz kočnice i upravljački mehanizam najvažniji automobilski sklop. Ovjesom, preko kotača, automobil se dodiruje podloge te ovjes (kotači, kuglasti zglobovi, spone, amortizeri, opruge) preuzima uzdužne i poprečne sile koje djeluju na kotače.

Bitni dijelovi ovjesa su opruge i amortizeri: opruge pretvarajući cjelokupnu potencijalnu energiju (uslijed težine i opterećenja) te dio kinetičke energije automobila u energiju vlastite elastične deformacije. No time iniciraju ljuljanja i vibriranja automobila, mehaničkom energijom koju preuzimaju (sila je proporcijama progibu), izazvali bi nekontrolirane vibracije opruge te odvajanje kotača od kolnika.

Ljuljanjem i vibriranjem kotača gubi se prianjanje i kontakt gume na podlogu, što negativno utječe na sigurnost vožnje, povećava se rizik zanošenja automobila, produžuje zaustavni put i može doći do potpunog gubitka upravljačke kontrole.

Zbog toga se, uz opruge, u automobil ugrađuju i amortizeri, na prednjem ovjesu najčešće u sklopu MacPhersonove opružne noge, a stražnjem odvojeno. Amortizer je teleskopski hidraulički uređaj za ublažavanje i prigušenje vibracija, jer povratnim opružnim silama suprotstavlja amortizacijsku silu, proporcionalnu brzini pomaka. Time se odupire i naginjanju automobila, koje dodatno smanjuje dinamičku stabilnost.

No, kako ovjes izravno preuzima dinamička opterećenja i udarce s podloge, s vremenom se smanjuje njegova učinkovitost, a tome pogoduje i dotrajavanje gumenih brtvi amortizera, curenje hidrauličke tekućine, gubitak preciznosti motke amortizera.

Zbog toga je iznimno važno ovjes redovito pregledavati i servisirati. Ovjes se kontrolira pomoću posebnog uređaja koji uz stanje amortizera dinamički provjerava i druge dijelove sustava ovjesa. Iz rezultata takvog ispitivanja, pravilno obučeni tehničar može dati dijagnozu stanja ovjesa.

NEISPRAVNI AMORTIZERI IZAZIVAJU:
• produljenje zaustavnog puta, jer poskakivanje kotača izaziva gubitak kontakta gume i podloge
• sklonost zanošenju automobila te nastanku podupravljivosti (understeer) i preupravljivosti (oversteer)
• sklonost aquaplaningu, da guma izgubi kontakt s podlogom i počne sanjkati po vodenom klinu, uz potpuni gubitak kontrole upravljanja
• otežano i manje precizno upravljanje
• nepravilno i ubrzano prošenje guma
• smanjenje udobnosti vožnje

Ako stručnjaci primijete da su uz amortizere neispravni i drugi elementi (kuglasti zglobovi, selen blokovi, spone…) treba ih popraviti u sklopu s izmjenom amortizera. Naime, njihova neispravnost povećava opterećenje amortizera i može ga oštetiti te podvozje ne obavlja svoje temeljne funkcije. Sve te dijelove treba dovesti u red, odnosno izmijeniti prije podešavanja geometrije kotača, nikako obrnuto!

Ispitivanje amortizera standardna je procedura tijekom tehničkog pregleda i mnogi su zatečeni, pa i ljuti kad ih zbog toga vrate na tehničkom pregledu. No, to je pogrešan stav, jer neispravni amortizeri bitno smanjuju sigurnost.

Važno: kod ovjesa je važna simetrija – sve što se napravi na lijevoj, treba napraviti i na desnoj strani. Amortizeri, kao i opruge, kuglasti zglobovi, spone, gumeni oslonci…, mijenjaju se u paru!

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin