PROMET BUDUĆNOSTI

Prvi samovozeći automobili stižu 2023., donosimo 6 razina autonomne vožnje

Sustavi samovožnje, razine četiri ili pet, povećat će cijenu auta za oko 10.000 eura, a kombinirat će se s hibridnim i električnim pogonom

Proizvođači automobila u Europi objavili su kako će u sljedećih deset godina uložiti šest milijardi eura u razvoj samovozećih automobila, dok su njihove kolege u SAD-u za istu namjenu alocirali čak četiri milijarde dolara.

Utrka u osmišljavanju sustava za automatizirano upravljanje automobilom, nikad nije bila intenzivnija. Osim proizvođača automobila, uključili su se i divovi IT industrije, poput Googlea, Microsofta, Applea i Samsunga. Samovozeći automobili omogućit će učinkovitiji i sigurniji prometni sustav, a procjenjuje se da će izravno utjecati na smanjenje prometnih nezgoda za više od 80 posto.

Definirane su i šest razina, od razine nula do razine pet. Znači, u razini samovožnje nula, vozač u potpunosti upravlja vozilom. Slijedi razina samovožnje 1, u kojoj vozač kontrolira gotovo sve funkcije automobila, ali neke, poput zakretanja volana ili ubrzavanja, vozilo može obaviti samostalno (npr. tempomat). U razini samovožnje broj 2, mora postojati sustav koji omogućava vozilu istovremeno samostalno odlučivanje i po pitanju zakretanja volana i po pitanju kontrole brzine vozila.

Drugim riječima, vozilo može samostalno upravljati dok vozač ne pritišće papučicu gasa i ne dira upravljač (primjer je sustav automatskog parkiranja). U razini samovožnje broj 3, vozač je još uvijek potreban u vozilu, kako bi preuzeo kontrolu u slučaju incidente situacije, ali vozilo može u potpunosti samostalno upravljati svojom brzinom i smjerom kretanja, pod određenim uvjetima.

Primjer je mogućnost samovožnje tijekom prometnog zagušenja ili mogućnost samovožnje po autocesti. Razina četiri označava da je vozilo u potpunosti u mogućnosti samostalno upravljati svim svojim kontrolama, i to na osnovu podataka prikupljenih vlastitim osjetilima.  Samovozeći kamioni usprkos tehnološkoj superiornosti, globalno su naišli na žestok otpor, prvenstveno sindikata prijevoznika.

Razina samovožnje pet još uvijek je samo teoretska, ne postoji niti jedan automobil ili sustav koji ju je do sada postigao. Označava da se vozilo može samostalno kretati bez vozača u svim uvjetima. Strogo su i jasno definirane od strane Udruženja inženjera u automobilskoj industriji, te su de facto postali standard:

RAZINA 0 Automatizacije nema – slično kao i kod prvih automobila, na sve elemente vožnje djeluje izravno samo vozač, u potpunosti je odgovoran za promjenu smjera, promjenu brzine (ubrzavanje/kočenje) i signalizaciju.

RAZINA 1 Vozač je potreban za sve elemente upravljanja vozilom. Međutim, automobil mu može pomoći, bilo upozoravanjem na odgovarajuće uvjete na cesti, bilo održavanjem brzine vožnje.

RAZINA 2 Jedan ili više sustava pomoći vozaču mogu istodobno upravljati putanjom i brzinom. Poluautonomni primjer je sustav za održavanje vozila u sredini trake.

RAZINA 3 Senzorskim sustavom (poput LiDAR-a) vozilo može nadzirati okoliš, pa elektronički ‘mozak’ može upravljati, uključujući promjenu putanje, ubrzanje i osnovno odlučivanje. Od vozača se očekuje preuzimanje kontrole u ključnim uvjetima.

RAZINA 4 Vozilo se može samostalno kretati cestovnom mrežom, ali samo uz odgovarajuću infrastrukturu (primjerice ‘pametnom’ autocestom). Vozačeva intervencija nije nužna.

RAZINA 5Potpuna automatizacija omogućava vozilu samostalno kretanje, prema prometnim propisima bez ikakve intervencije vozača, koji čak ni ne treba biti u vozilu.

etiri, a konstantno nadograđuje softver na daljinu. Elon Musk tvrdi da će razinu pet dostići i ponuditi tržištu već do kraja godine.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo