POSEVEĆENOST MATERIJALIMA

Renault Austral i otkrivanje njegove forme i nastajanja

Tajna modela Austral i njegove jedinstvene unutrašnjosti krije se u pomno biranim teksturama i materijalima, detaljno ispitanima u tajnim laboratorijima Renaultova tehnološkog centra u Guyancourtu (šire područje Pariza).

Upravo ondje Carla, kemičarka po struci i voditeljica panela za senzorsko ocjenjivanje pri Renaultu, surađuje sa skupinom ocjenjivača koji brinu da materijali kojima se oblaže unutrašnjost vozila budu baš onakvi kakvi trebaju biti. Kako bi ugodili najrazličitijim zahtjevima kupaca, bez obzira na to je li riječ o upravljaču, naslonima za ruku ugodnima na dodir, udobnim sjedalima ili savršeno ispunjenoj oblozi armaturne ploče, ocjenjivači upotrebljavaju neobičan mjerni uređaj koji je u jednakoj mjeri originalan i pouzdan: ljude. Od osjetila do znanosti – upoznajte osobu zaduženu za jedinstveni sustav mjerenja.

U laboratorijima smještenima u Tehnološkom centru u Guyancourtu nalazi se mala soba namijenjena ispitivanju unutrašnjosti budućih Renaultovih vozila. Hrpe tkanine i uzoraka, položene na ispitni stol, ondje čekaju da budu procijenjene. Najrazličitiji materijali, bili oni tvrdi ili meki, ljepljivi ili suhi, nježni ili grubi, klasificiraju se na temelju dvanaest kriterija uz pomoć uređaja Sensotact koji je Renault razvio još 2004. Taj je uređaj igrao ključnu ulogu u odabiru materijala koji će zamijeniti kožnate obloge upravljača novog Australa, kao i odabiru materijala kojima će biti obložena sjedala, armaturna ploča i naslon za ruku.

Ono što mi se posebno sviđa u vezi ovog posla jest znanstveni pristup mjerenju. Originalno i pomalo neobično, odlučili smo da naš mjerni alat budu – ljudi! ” Carla, stručnjakinja za osjetilne materijale i voditeljica panela za senzorsko ocjenjivanje pri Renaultu

Sensotact: osjetila i znanstvena preciznost

Rad na osjetilnoj kvaliteti materijala u unutrašnjosti od ključne je važnosti za opći dojam kvalitete vozila. Veza između vozila i vozača po prirodi je vrlo taktilna: gotovo svime u vozilu upravljamo uz pomoć ruku i prstiju. Fizički kontakt igra važnu ulogu u osiguravanju savršenog iskustva vožnje i upravo je zato važno da uvijek bude ugodan. U kojoj su mjeri dodirne površine u vozilu (npr. upravljač, armaturna ploča, ručica mjenjača, naslon za ruku, ručice vrata) usklađene sa specifikacijama, procjenjuju ocjenjivači uz pomoć Renaultova alata za senzoričku analizu Sensotact. Sensotact je osmišljen za procjenu taktilne kvalitete dijelova kako bi se utvrdila njihova usklađenost s tehničkim specifikacijama vozila. Oslanjajući se na rezultate anketa provedenih među kupcima, taj se alat od samog početka neprestano poboljšava i unaprjeđuje.

Alat za senzoričku analizu Sensotact  neprestano se usavršava od  kad je nastao 2004.

Budući da spaja ljudska osjetila i znanstvenu preciznost, rezultati koje daje iznimno su precizni. Oblikovan poput aktovke, Sensotact sadržava 12 deskriptora koji odgovaraju osnovnim osjećajima krutosti, memorijskog učinka, skliskosti i tomu sličnog. Svaki se deskriptor sastoji od kontrolnih uzoraka ocijenjenih na ljestvici od 0 do 100, a svako povećanje iznosi 25 bodova. Usporedbom materijala koji će se upotrebljavati u budućim vozilima i kontrolnih uzoraka uređaja Sensotact, ocjenjivači mogu nepristrano i precizno procijeniti specifične kriterije za svaki dio.

Svaki se deskriptor sastoji od kontrolnih uzoraka ocijenjenih na ljestvici od 0 do 100, a svako povećanje iznosi 25 bodova

Kriterije za specifikacije dijelova temeljimo na rezultatima anketa provedenih među kupcima, a odgovori poput ‘Sviđa mi se’ ili ‘Ne sviđa mi se’ pomažu nam da definiramo hedonističku vrijednost. Zatim se oslanjamo na Sensotact i paneliste našeg laboratorija kako bismo procijenili usklađenost pojedinog dijela sa specifikacijama”, objašnjava Carla.

I dok neki jednostavni deskriptori imaju objektivne kriterije kao što su krutost i memorijski učinak, drugi, primjerice skliskost upravljača, zahtijevaju angažman skupine ocjenjivača koji će procijeniti percepciju pojedinog dijela kod krajnjeg kupca.

Na dojam pojedinih materijala mogu utjecati brojni čimbenici. Primjerice, je li korisnik koji ih dodiruje upravo oprao ruke, prolazi li kroz određene hormonalne promjene i sl. Pa ipak, kada se usporede sa setom referentnih uzoraka alata Sensotact, te su procjene prilično pouzdane. Vrijednosti su uvijek identične, što znači da je moguće izračunati prosjek, standardno odstupanje i konačne statističke podatke kako bi se odredila vrijednost intrinzične taktilne vrijednosti pojedinog dijela.

Panel sastavljen od 12 stručnjaka

Carla obučava 12 ocjenjivača (tzv. panelista) koji uče kako upotrebljavati Sensotact te ih upoznaje s posebnim protokolima i načinima manipulacije da bi uvijek dobili pouzdane i ponovljive rezultate. Svi su panelisti volonteri iz tvrtke, željni novih vještina koje nadilaze ono za što su obučeni. Imati priliku raditi na nadolazećim Renaultovim modelima, kao što je novi Austral, dovoljan je razlog za ponos. Njihova je posebna misija ocijeniti materijale novog upravljača: tkanina prevučena plastikom zamijenit će dosad korištenu kožu.

Rezultati taktilnog ispitivanja dosadašnjeg kožnatog upravljača i novog upravljača obloženog tkaninom prevučenom plastikom objektivno su identični, a kupci poručuju da su sasvim zadovoljni osjećajem novog upravljača. Ohrabrila nas je spoznaja da smo uspjeli pronaći ekološki prihvatljivo rješenje koje će zamijeniti dosad korištene kožnate obloge, a pritom pružati jednako ugodan osjećaj”, dodaje Carla.

U okviru 18 laboratorijskih sesija ispitana je i taktilna kvaliteta ostalih Australovih dijelova. Svaka je sesija trajala između 15 i 20 minuta po panelistu.

Rezultati laboratorijskih ispitivanja pomažu nam da unaprijed procijenimo je li određeni materijal grub i kosi li se s danim specifikacijama. O tome odmah obavještavamo timove i krećemo u potragu za boljim rješenjem.” Emilie, inženjerka materijala za senzoričke alate i panelistica Sensotacta

Sudjelovala sam u stvaranju alata Sensotact koji nam je omogućio da nastavimo poboljšavati kvalitetu vozila. Ponosna sam što sam dio ove priče, međutim, stekla sam i lošu naviku: više ne mogu odoljeti, a da ne testiram materijale svakog automobila u koji uđem.”   Magali, inženjerka elektrokemijskih modela baterija i panelistica Sensotacta.

Foto: Renault

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo