GODIŠNJICA

Škoda slavi 125 godina, češke ikone pozdravljaju budućnost

Ove godine Škoda Auto slavi 125. obljetnicu osnivanja poduzeća…

Nastup proizvođača na međunarodnom sajmu oldtajmera “Rétromobile” u Parizu koji se održao od 5. do 9. veljače, također je potpuno u znaku ovog događaja. Vozila iz različitih razdoblja ilustriraju razvoj marke Škoda od njezina osnivanja. Osim povijesnih vozila, električna konceptualna studija na bateriju VISION E simbolizira ulazak marke Škoda u doba električne mobilnosti.

Najstariji izložbeni primjerak marke Škoda u izložbenim halama sajamskog kompleksa Porte de Versailles predstavlja replika bicikla Slavia iz 1896. godine. Ovaj bicikl podsjeća na najranije početke proizvođača automobila koji je danas zastupljen diljem svijeta.

Povijest društva Škoda Auto duga 125 godina započela je 1895. godine. Te su godine Václav Laurin i Václav Klement kao osnivači poduzeća počeli popravljati bicikle. Ubrzo nakon toga počeli su proizvoditi i vlastite modele bicikala pod nazivom marke Slavia.

Vjerna replika čuvenog modela iz 1896. godine, koja je izložena na sajmu “Rétromobile”, već je prošle godine bila u centru pažnje javnosti: u sklopu utrke “L´Etape du Tour”, na kojoj biciklisti amateri prolaze originalnom etapom utrke Tour de France, ljubitelj klasičnih bicikala, Pražanin Vladimír Vidim, na ovom je biciklu uspio proći kroz brdski cilj na visini od 2365 metara.

Dok se trkaći bicikli na utrci Tour de France, gdje je Škoda službeni glavni partner i partner za vozila, ubrajaju u laku kategoriju, Slavia sa svojih 18 kilograma teži gotovo dvostruko više od aktualnih trkaćih bicikala. Bicikl Slavia ima samo jednu brzinu te nema ni prazan hod ni kočnice – čak se i nizbrdo morate osloniti na snagu vlastitih nogu.

Tvrtka u usponu iz Mlade Boleslavi angažirala se i u području motosporta, i to već 1901. godine. Laurin & Klement BSC jedno je od najuspješnijih trkaćih vozila ovog vremena. Sportski automobil, koji je proizveden u samo dvanaest primjeraka, pobijedio je između ostalog na utrci Pariz – Berlin 1908. godine. Na sajmu “Rétromobile” ŠKODA izlaže jedini očuvani primjerak.

Broj motora 5635 potvrđuje autentičnost jedinstvenog vozila koje je izašlo iz proizvodnih pogona 12. srpnja 1908. godine. Nakon kompleksne restauracije danas čini dio postava muzeja marke ŠKODA u Mladoj Boleslavi. Sportski automobil u izvedbi Voiturette pogoni se preko vodom hlađenog rednog dvocilindričnog motora koji crpi snagu od 12 KS (8,8 kW) iz 1399 cm3 obujma. Najveća brzina ovog dvosjeda iznosi 75 km/h.

Godine 1949. proizvedena su dva primjerka trkaćeg automobila ŠKODA Sport na temelju uspješnog modela Škoda 1101 “TUDOR”, a u lipnju 1950. godine s ovim je vozilom vozački dvojac Václav Bobek i Jaroslav Netušil zauzeo startnu poziciju na legendarnoj 24-satnoj utrci u Francuskoj. Nakon dobrog starta i 13 sati vožnje utrku je završio kvar na maloj komponenti u motoru. S obzirom na pogoršanje situacije svjetske politike u narednim godinama, tvornički tim marke ŠKODA više nije nastupao u Le Mansu. Unatoč tome vozilo iz privatne kolekcije izloženo u Parizu sudjelovalo je u više od 70 manifestacija motosporta između 1949. i 1962. godine. ŠKODA Sport ove se godine vraća na poznatu trkaću stazu Sarthe u sklopu utrke Le Mans Classic 2020.

Najprodavaniji model marke, Octavia,  simbolizira na sajmu “Rétromobile” vrijeme uspješne proizvodnje modela marke u velikim serijama. Muzej marke Škoda u Pariz šalje model iz 1960. godine u tipičnoj izvedbi s dvojim vratima te motorom od 1089 ccm i snagom od 40 KS (29 kW). Te je godine Češka marka proširila paletu modela prvim modelom Octavia Combi. Modeli OCTAVIA i na temelju njih konstruirani, vrlo popularni kabriolet Felicia izvezeni su u nekoliko desetaka zemalja. Pobjedničkim nizom na reliju Monte Carlo 1961., 1962. i 1963. godine u klasi do 1300 cm3 model Octavia TS također je ušao u anale motosporta.

Dok četiri spomenuta izložbena primjerka na sajmu “Rétromobile” reflektiraju dugu tradiciju proizvođača automobila iz Mlade Boleslavi, peti eksponat pokazuje put u budućnost: ŠKODA je 2017. godine predstavila električnu studiju na bateriju pod nazivom VISION E. Konceptualno vozilo dužine 4645 mm nudi izuzetno prostranu unutrašnjost s četiri okretna sjedala, dok vrata sa suprotnim smjerom otvaranja olakšavaju ulazak u vozilo. Dva elektromotora ukupne sistemske snage od 225 kW (306 KS) pogone sva četiri kotača i osiguravaju najveću brzinu od 180 km/h. Snažna litij-ionska baterija i optimalna rekuperacija omogućuju doseg od čak 500 kilometara.

Premda već iza nas, 45. izdanje sajma “Rétromobile” tako je još jednom oduševilo sve posjetitelje, a povijest češke marke sada se zasigurno još više cijeni.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo