Stručna analiza snimke: Evo kako je neodgovorni 24-godišnjak lošom reakcijom izazvao tragediju u tunelu Sv. Ilija:

Snažnim, a nestabilnim automobilom sa stražnjim pogonom po skliskom je asfaltu prebrzo ušao u blagi lijevi zavoj te vidjevši sporije vozilo ispred PRIKOČIO… Pritom je djelovanjem inercijske sile došlo do rasterećenja vertikalno ionako malo opterećenih stražnjih kotača, što je minimiziralo njihove elipse trenja (prianjanje), odnosno sile bočnog vođenja te izazvalo efekt ‘preupravljanja’ automobila (eng. ‘oversteer’) i smrtonosnu ‘piruetu’ prema suprotnom traku…
Stravična snimka koju je objavio portal 24sata.hr, pokazala je novu dimenziju i stvarni uzrok jučerašnje tragične nesreće u tunelu Sv. Ilija. Neodgovorni 24-godišnjak je starim a snažnim BMW-om Serije 5 E34 (1987. – 1996.), inače sklonim opasnom zanošenju stražnjeg dijela (izvorno je dinamički nestabilan, a nema sustav ESP), koje izaziva nekontrolirano zakretanje vozila prednjim dijelom prema unutrašnjosti zavoja. Taj se efekt naziva ‘preupravljivost’ (eng. ‘oversteer’), koji lako prelazi u ‘spiralu smrti’. Naime, kad se stražnji kotači počnu, djelovanjem bočne, odnosno centrifugalne sile, počnu bočno jače zanositi od prednjih, smanjuju polumjer zakretanja, što povećava centrifugalnu silu, koja dodatno pojačava bočno zanošenje stražnjih kotača i dodatno smanjivanje polumjera zakretanja. Time dodatno raste centrifugalna sila, koja pojačava bočno skretanje i smanjenje polumjera zakretanja vozila. To opet povećava centrifugalnu silu. Nastaje progresivni poremećaj, koji završava ‘smrtonosnom piruetom’ uz skretanje na suprotni prometni trak (kao u konkretnom slučaju) ili izlijetanje, uz udarac u stup, stablo, izlijetanje u provaliju…. Vozača i vozilo tada može spasiti jedino dovoljno velika i sigurna zona izlijetanja, bez drugih vozila i krutih objekata u nekontroliranoj putanji vozila. Nažalost, u konkretnom slučaju toga nije bilo te se BMW, zanoseći se i rotirajući oko vertikalne osi zabio u Citroën C4 iz suprotnog smjera.Gubitkom prianjanja stražnjih kotača gubi se mogućnost preuzimanja bočnih sila, što izaziva njihovo progresivno klizanje, uz ubrzanu rotaciju vozila oko vertikalne osi i zanošenje u smjeru rotacije. U lijevom se zavoju (na slici) vozilo zanosi prema desnom rubu kolnika, a u lijevom (kao u tragičnoj nesreći u tunelu SV. Ilija) prema suprotnom traku…No, snimka je otkrila što je bio ‘okidač’ tragične nesreće. BMW je u blagi lijevi zavoj, na skliskoj cesti, dojurio prevelikom brzinom i kad je vozač uočio približavanje znatno sporijem vozilu ispred sebe, pritisnuo je kočnicu… Uh. U vrlo lošoj situaciji ‘ulje na vatru’ dolila je loša reakcija vozača. Potvrdilo se da oni koji neodgovorno jure često su znatno lošiji ‘majstori’ nego što misle da jesu.Pritom je djelovanjem inercijske sile, uslijed kočenja, došlo do rasterećenja ionako vertikalno malo opterećenih stražnjih kotača, što je minimiziralo njihovih krugova, odnosno elipsa trenja, odnosno sile bočnog vođenja te je nastao efekt ‘preupravljanja’ automobila (Oversteer) i smrtonosna ‘pirueta’ na cesti, koja je rotirajući BMW usmjerila izravno u Citroën iz suprotnog smjera. Nesreći su očito kumovale loše ili nedovoljno dobre gume.Ukupna, rezultantna sila može biti samo od središta prianjanja gume do elipse trenja, pa kad se u uzdužnom smjeru dođe do njenog oboda (prevelikom pogonskom ili kočnom silom), to postaje rezultanta, a bočna je komponenta pritom praktički nula. Stražnji kotači tada potpuno gube mogućnost bočnog vođenja i počinju nekontrolirano bočno skretati (klizati), intenzivnije nego prednji, nastaje efekt ‘preupravljanja’ automobila (Oversteer) i smrtonosna ‘pirueta na cesti’. Taj se efekt koristi pri ‘driftanju’, a u prometu često ima tragičan ishod.Nažalost, kad je stari, a snažni i nestabilni BMW Serije 5, s lošim ili nedovoljno dobrim gumama, u  blagi, a skliski zavoj ‘doletio’ prebrzo, situacija je već bila izgubljena! Samo da nije kočio vjerojatno bi se zabio u vozilo ispred ili bi skrenuo prema vanjskom rubu ceste uz nepredviđen, možda ne tragičan ishod.Ne ponovilo se!

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo