Tegljač je izgubio kontrolu jer je vozač zaspao ili/i koristio smartphone ili se teški, valjkasti teret pomaknuo

Analiza jutrošnje tragične nesreće na A3 kod Okučana: primarne krivce treba tražiti na granici, gdje tegljač nije propisno pregledan, nego propušten, bez provjere sadržaja i stanje tereta te stanje vozača…

Tragična nesreća koja se jutros u 3:12 dogodila na autocesti A3  kod Okučana, u kojoj je tegljač, putujući sjevernim kolnikom prema zapadu izgubio kontrolu, probivši zaštitnu ogradu prešao na južni kolnik te se prevrnuo, pričem su poginula četiri migranta, a 17 ih je teško ozlijeđeno, koji su se skrivala među teškim balama papira mogla je završiti i tragičnije.

Svaki je zahuktali tegljač, zbog goleme mase, putujuća ‘kasetna bomba’, koja može zdrobiti i izmasakrirati sve što se nađe na putanji. Zaštitne ograde se ne projektiraju da bi mogle zaustaviti tegljač koji izgubi kontrolu (tako je 1993. kod Ingolstadta poginuo Dražen Petrović), jer bi to bilo neracionalno i gotovo nemoguće. Nakon što je probio zaštitnu ogradu tegljač se mogao zabiti  u jedno ili više osobnih vozila, autobus pun putnika, mogao je nastati masakr.

Zbog toga im je brzina ograničena na 80 km/h , blokirani su na 85 km/h, vozač maksimalno smije voziti 4,5 sati, uz pauzu od 45 minuta maksimalno dnevno devet sati, dva puta tjedno 10 sati, ali ne više od 56 sati i ne više od 90 sati u dva uzastopna tjedna. Za kontrolu služe tahografi, ali pritom su dva velika problema, mogućnosti muljaže.

Prva je s elektroničkim tahografom, kojeg spretni muljatori mogu ‘prevariti’ (lakše nego nekad grafičke), a drugi što tahograf ne može pomoći je li vozač, prethodno vozeći ‘na crno’, u sustav ušao teško umoran. Probleme često multiplicira korištenje mobitela, a u konkretnom je slučaju to izgledno jer ga je krajnje neodgovorni vozač vjerojatno koristio za komunikaciju s osobama iz kriminalnog lanca tog prijevoza, komunikaciju s osobama u prtljažnom prostoru.

Veliko je pitanje kako je teret bio postavljen, odnosno učvršćen. Budući da je prevozio teške bale papira, koje radi boljeg iskorištenja prostora nisu bile položene nego postavljene uspravno, kad ih je i učvrstiti, otvara se mogućnost da je tijekom vožnje došlo do njihovog valjanja, čime se pomiče težište kamiona te izaziva zanošenje i prevrtanje kamiona.

Ne treba isključiti ni mogućnost da su same osobe u tovarnom prostoru, koje tamo nisu smjele biti, doprinijele pomicanju teških bala papira. Na to ukazuje što se tegljač, nakon probijanja središnje barijere, odmah i prevrnuo na lijevom kolniku.

Primarnog krivca, odnosno krivce treba tražiti u carini, a i policiji na granici. Trebalo je, naime, detaljno provjeriti sadržaja i stanje tereta, usklađenost s dokumentima te stanje vozača, a to nije napravljeno. Postoji elektronička oprema, koja registrira toplinu, zvukove i pokrete u unutrašnjosti te je razmjerno lako utvrditi, bez otvaranja tovarnog prostora ima li ljudi.

No sve je trebalo detaljno provjeriti, kako bi se utvrdilo je li sadržaj tereta prema dokumentaciji i je li ispravno postavljen te učvršćen. Također trebalo je provjeriti stanje vozača. Problem je velik, jer kako sada stvari izgledaju, kroz našu granicu može proći nekontrolirano proći tegljač pun oružja, eksploziva, nuklearnog otpada, biti napunjen i teroristima…

Slika je ilustracija

Komentari