TEST: BMW 320d

Uh, ovaj je auto zakon, plaćam večeru onom tko mu pronađe manu, osim cijene

Ima situacija kad je test automobila gotovo nepotreban, a u novinarskom smislu i upitan. Jer, nizati epitete i hvalospjeve nije nimalo ‘fora’, niti je viteški, a za to ne treba ni imati muda. Test bogato opremljenog BMW-a 320d upravo je takav primjer. Model serije 3 šeste generacije (F30), koji je nedavno stigao u prodajne salone, upravo je onakav kakvog su ljubitelji bavarske Trice i očekivali. Na našem recesijskom tržištu, s jedne strane, to nije neka vijest, jer se približavamo dnu krize (dno dna, kako često govore, još nismo dotakli). Ali, s druge strane i jest, jer se baš u krizi kupuju auti poput BMW-a serije 3. Stoga je, svakako, dobrodošao na stranicama Autoportala.

I odmah da zaključim: radi se o perfektnom autu, u svakom pogledu, koji jednostavno mane – nema. Dobro, cijena od 40.549 eura, odnosno 45.836 za opremom nakrcani model 320d, svota je o kojoj 90 posto naših građana može samo sanjati. Ali, naš je problem što imamo drugi najveći PDV u Europi, a uz to još i veliku trošarinu. Srećom, može se naručiti 318d sa 143 KS, koji stoji 36.484 eura, a i osnovnome 316d sa 116 KS, vrijednome 34.451 eura, ništa ne fali. I taj potegne 202 km/h i do stotke ubrza u 10,9 sekundi. Kome treba više? Dakle, može se izabrati i povoljnije, a svakako je bolja osnovna dizelska Trica, nego bilo koja druga, obična (da ne napišem – konfekcijska) limuzina srednje klase, nabijena snagom i opremom.

U usporedbi s prethodnikom, novi je model produžen sa 453 na 462,5 cm, a međuosovinski razmak je povećan sa 276 na 281 cm. Time je osigurano više mjesta za koljena straga

Zanimljivo, nova duža karoserija sužena sa 181,5 na 181 cm te povišena sa 142 na 143 cm. Budući se ionako ne računa na treću osobu na stražnjim sjedalima (za koju po potrebi mjesta ipak ima), išlo se na povećanje komfora straga. Bila je to jedina ozbiljna zamjerka prethodnom modelu. Sada je to riješeno, a i prtljažnik je povećan sa 460 na 480 litara. Bavarski su dizajneri vješto upakirali potpuno novu koncepciju u ruho koje je na prvi pogled slično dosadašnjemu. Reklo bi se da se radi tek o redizajnu, što je dobro za očuvanje vrijednosti postojećih modela. Isti, a ipak ljepši, i bolji, to je novi BMW serije 3.

Peglanjem prednjeg dijela i podnice te produžavanjem karoserije koeficijent otpora zraka smanjen je sa 0,27 na 0,26, što je među najboljim rezultatima na tržištu. To pogoduje performansama i smanjuje potrošnju goriva, a Trica je i dosad bila uzorna po kombinaciji sportskih performansi i niske potrošnje. Pozitivne se promjene uočavaju i u porastu kvalitete modela koji je u svim posljednjim usporednim testovima pobijedio jedine izravne konkurente – Mercedes C-klase i Audi A4. To je i logično, jer je novi BMW potpuno svjež, dok se u ostala dva slučaja radi o modelima na zalasku karijere (nova C-klasa stiže sredinom 2013., a novi A4 krajem 2014.).

Unutrašnjost je zadržala prepoznatljiv stil ‘okrenut’ vozaču, a potpunije profilirana sjedala, instrumenti s novom grafikom, veliki info-displej i precizne komande pružaju užitak upravljanja

Kod BMW-a je sve složeno tip-top, premda naizgled ne izgleda elitno uglađeno kao u Audiju A4 (stručnjaci iz Ingolstadta u tome su majstori). To je ipak samo privid, jer kad se bolje pogleda, sve je napravljeno besprijekorno, a položaj za upravljačem je najbolji mogući. Po tome bi se mnogi mogli ugledati na BMW. Jasno se osjeća čvrstoća konstrukcije i poznata germanska solidnost. Sportski malen, a mesnat upravljač, širok, lijepo postavljen oslonac za lijevu nogu te kratak i precizan mjenjač, već prije pokretanja motora najavljuju užitak vožnje. Premda četverocilindarski dizelaš nema privlačan zvuk 6-cilindraša (zbog toga mnogi ne udu ispod 330d), radi uglađeno i uvjerljivo. Snagu otpušta uvjerljivo i grize u svakom stupnju.

I odmah da raščistimo, kad je u pitanju dizelska snaga. Sva tri dizelaša koja su sada u ponudi (316d, 318d i 320d) pokreću se, u osnovi istim, 4-cilindrašem obujma 1995 ccm. Osnovni, sa 116 KS i 260 Nm, pruža uvjerljive performanse (dovoljne gotovo svima), srednji paket 318d sa 143 KS i 320 Nm pruža već sportski temperament (212 km/h; 9 s), a 320d, s većim turbopunjačem, najveću snagu od 184 KS i moment od 380 Nm oslobađa već brutalno. Na pritisak gasa, na leđima se osjeća udarac, Trica silovito kreće naprijed a stotka se hvata u samo 7,5 sekundi. Motor, doslovce, puca od snage, a kad se želi voziti ‘na nož’, bavarska se limuzina pokazuje u pravom svjetlu. Izvrsno se ponaša i kod visokih brzina, kad podjednako dolaze do izražaja velika rezerva snage, sigurno ležanje i niski otpor zraka.

Za izvrsne performanse zaslužan je moment od 380 Nm, koji se oslobađa od 1750 do 2750/min, te podvozje sa 17-colnim naplacima prilagođeno i dvostruko snažnijem motoru

Suvereno grabi pretjecajnom trakom te i na 160 km/h ima snage za snažno ubrzanje. Visoke mogućnosti pokazuje i krajnja brzina od 235 km/h. Sigurna sportska vozna svojstva temelje se na precizno izbalansiranom podvozju i optimalnom rasporedu masa (50:50). U kombinaciji s učinkovitom, a diskretnom elektronikom za kontrolu pogona i stabilnosti, nova se Trica suvereno postavlja u svim uvjetima, i bez zahtjevnog pogona 4×4. U svakom se trenutku osjeća potpuna kontrola vozila, što je zasluga čvrste i postojane karoserije, preciznog i sportski izravnog upravljača te kočnica koje oštro hvataju, a lako se doziraju.

Pri brzini od 100 km/h BMW 320d se zaustavlja u 35,5 metara, što je itekako dobrodošlo uz performanse kojima raspolaže. Svakim kilometrom pokazuje da se radi o pravom vozačkom autu, a užitak vožnje i osjećaj potpune kontrole dobivaju nove dimenzije. Kod oštre se vožnje osjeća ona pozitivna razlika koju donosi stražnji pogon, a kad se u nižem stupnju krene u oštriji zavoj, stražnji kotači brzo dolaze do granice kontroliranog proklizavanja (power slide). S ovim se autom ipak ne može driftati, jer to onemogućava sustav DSC, no ipak se u svakom se trenutku čini da se autom može napraviti sve što se poželi. Čvrsto se drži željene putanje te visoke brzinske prosjeke mogu ostvariti i vozači bez golemog iskustva.

Vrijednost stražnjeg pogona je što se auto brže postavlja u zavoj te je okretniji, a ne osjeća se negativan utjecaj pogonskog momenta na upravljanje. No, treba uvijek imati dobre gume

Velik moment u srednjem području okretaja osigurava uvjerljive performanse i bez čestog šaltanja, premda se motor (za dizelaše netipično) zavrti i do 5000/min. U normalnoj vožnji nema potreba prelaziti 3500/min. Ali, ako se želi voziti štedljivo, performanse su, više nego dobre i kad se okretaji drže između 2000 i 3000/min. Upravo koncepcija s malim i velikim turbopunjačem (na niskim okretajima u funkciji je samo mali, na srednjim su oba, a na visokim samo veliki) osigurava da se ovaj auto, po potrebi, može voziti kao luksuzna limuzina ili moćni sportski automobil

Uz sve to, BMW 320d nudi visoku sigurnost (aktivnu i pasivnu), što se uz potpunu kontrolu i kod oštre vožnje, osjeća i po visokoj solidnosti izvedbe te ukupnoj masi od tone i pol. Šećer za kraj je potrošnja goriva. Na testu, u oštrom ritmu, iznosila ie prosječno 6,4 litre, a u normalnoj se vožnji može spustiti ispod pet. A ako se baš želi štedjeti, i na četiri i pol. Dakle, ovo je zbilja pravi odlikaš (znate ono – pet-nula), što vrijedi za motor, mjenjač, podvozje, karoseriju…, za svaki sklop. A cijena…, onima koji ciljaju na ovaj auto, to nije problem. I da na kraju da ne zaboravim: premda BMW 320d raspolaže vrhunskom elektroničkom zaštitom od krađe, preporučljivo je ugraditi mehaničku blokadu mjenjača. Naime, ovaj je auto u podzemlju na vrhu liste želja…

dr. Željko Marušić

Nova je Trica zasad dostupna samo u limuzinskoj izvedbi s četverim vratima, a na salonu u Parizu (29.9. – 14.10.2012.) očekuju se Coupe s dvojim vratima te karavan Touring

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: turbodizelski, ugrađen sprijeda uzdužno, dva bregasta vratila (lanac), 16 ventila, blok od aluminijskog lijeva, direktno ubrizgavanje common-rail, intercooler
Obujam: 1995 ccm
Provrt x hod: 84,0 x 90,1 mm
Kompresija: 16,5:1
Snaga: 135 kW/184 KS pri 4000/min
Moment: 380 Nm pri 1750 – 2750/min
Pogon: stražnji
Mjenjač: ručni, 6 stupnjeva
Ovjes: neovisan, sprijeda: McPherson, straga: multilink
Kočnice: samoventilirani diskovi 329 mm’, diskovi 303 mm, ABS/BAS/DSC
Gume: 225/50 R 17; (205/60 R 16 osnovni)
Dimenzije: 462,5 x 181 x 143 cm
Osovinski razmak: 281 cm
Krug okretanja: 11,3 m
Prtljažnik: 480 l
Spremnik goriva: 60 l
Masa/nosivost: 1460/510 kg
Najveća brzina: 235 km/h
0-100 km/h: 7,5 s
Potrošnja: 5,8/3,6/4,5 l/100 km
Potrošnja na testu: 6,4 l/100 km
Cijena: 40.549 EUR (testni model 45.836 EUR)

OPREMA TESTNOG MODELA
ABS/DSC • prednji, bočni jastuci i zračne zavjese • klima-uređaj • senzor tlaka u gumama • podešavanje upravljača po dubini i visini • putno računalo • radio/CD/mp3 • el. podizači stakala sprijeda i straga • el. podesivi i grijani vanjski retrovizori • daljinsko zaključavanje • preklopiva i djeljiva stražnja klupa (60:40) • aluminijski naplaci s gumama 225/50 R17 • metalik lak • zaštita protiv krađe • sportski ovjes • bi-xenon svjetla • bluetooth • unutrašnjost presvučena kožom • detalji od aluminija • el. podesiva prednja sjedala s memorijom • senzor za kišu • senzori parkiranja sprijeda i straga • sportski upravljač • dodatni instrumenti • kamera za vožnju unatrag

SVI MODELI*
320i/184 KS ……. 39.126 eura
328i/245 KS ……. 45.630 eura
335i/186 KS ……. 54.776 eura
316d/116 KS …… 34.451 eura
318d/143 KS …… 36.484 eura
320d/184 KS …… 40.549 eura
* s osnovnom opremom

DOBRO JE ZNATI…
Prvi BMW serije 3 predstavljen je 1975. Nosio je kodnu oznaku E21 i naslijedio je legendarnu seriju 1600 iz 1966. (kasnije su stigli 2002, 1802, 1602 i 1502). Bio je to jedan od najsavršenijih predstavnika elitne srednje klase svoga doba te je u sedam godina doživio nakladu veću od dva milijuna primjeraka. Naslijedio ge je 1982. kod nas vrlo popularna serija E30 (kockica), koja se zbog iznimne kvalitete i pouzdanosti još i danas sreće na cestama. Zbog toga je na tržištu izdržao punih osam godina i prodan u 2,3 milijuna primjeraka. Krajem 1990. predstavljen je potpuno novi model E36, zanimljiv po skladnom dizajnu i dobroj aerodinamici. Do 1998., kad je stigao model četvrte generacije (E46), proizvedeno ih je blizu tri milijuna. Prošli model pete generacije (E90) predstavljen je 2005. te se proizvodio do kraja prošle godine, uz nakladu veću od tri milijuna primjeraka. Novi model šeste generacije (F30) prvi je koji se proizvodi i u dugoj verziji, zasad samo za kinesko tržište.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo