TEST: FORD C-MAX 1.6 TDCI TREND

Prostrani monovolumen s pogođenim i štedljivim dizelašem od 116 KS ide poput temperamentnog kompakta

Stigao je prije Focusa, a glavna su mu je meta Volkswagen Touran, Renault Scenic, Citroën C4 Picasso i novopridošla Opel Zafira. Da, to je Ford C-Max, novi, snažni adut iz Kölna, druge generacije. Najprije smo vozili njegovu rastegnutu verziju Grand C-Max, a potom i standardnu, opremljenu tržišno najzanimljivijim motorom – turbobenzincem 1.6 TDCi, kojeg Ford proizvodi u suradnji s PSA-om. Zapravo, sve je novo, jer je automobil potpuno nove koncepcije, a ugrađeni dizelaš temeljito je dorađen. Pouzdanost mu nije bila jača strana, pa je temeljna koncepcija pojednostavljena – ima jedno bregasto vratilo umjesto dva i osam ventila umjesto 16. Dvoventilska tehnologija uz turbopunjač nije grijeh te je manje – više. Okretni je moment sa 240 porastao na 270 Nm, a snaga sa 109 na 116 KS. I to pri samo 3600/min, umjesto pri 4000, pa se motor doima za broj snažnijim i elastičnijim od prethodnoga. Zapravo, model kojeg smo testirali prava je mjera u svemu bitnome. Vrlo prostran i funkcionalan, a ne prevelik, temperamentan, a istodobno štedljiv. Ukratko, prava mjera za obitelj i biznis. Zasad je najveći problem cijena od 23.110 eura, dok se francuska konkurencija može dobiti za manje od 20.000. Testni model nakrcan dodatnom opremom stoji čak 27.800 eura, što nije lijepo ni čuti. Dakle, oni koji će se strpjeti i pričekati izdašnije akcijske popuste, neće pogriješiti.

Za razliku od prvog C-Maxa, koji je bio nezgrapniji od prvog, situacija je sada obrnuta, jer je monovolumenski model skladniji od kompakta

Prvi C-Max na tržište je stigao na jesen 2003 i većina onih koji su ga vozili, izjavili su da je bolji nego što izgleda. Fordovi su stručnjaci pravi majstori za podvozje i osiguranje užitka upravljanja (fun-to-drive) i vožnje. To je dobrodošlo u zdepastom vozilu, koje je u prvoj verziji podsjećao na omanji kombi. Srećom, redizajnom iz 2007. dobio je elegantniju prednju masku, pa bi se moglo reći da je bio OK. Ali, model koji je premijeru slavio u listopadu 2010. na salonu u Parizu i kojeg upravo gledate, toliko je poboljšan, da teško može stati u istu rečenicu s prvim. Skraćen je sa 439 na 438, proširen sa 182,5 na 183 te povišen sa 160 na 162,5 cm. Pritom je međuosovinski razmak povećan sa 264 na 265 cm. Promjene su sitne, ali bitne, jer je osiguran bolji položaj sjedenja i veći komfor, sprijeda i straga. Prtljažnik je, doduše, u osnovnoj postavi stražnjih sjedala i naslona smanjen sa 460 na 430 litara. No, preklapanjem stražnjih sjedala povećan sa 1620 na 1725 litara. Promjene su, dakle, sitne, ali bitne. A korištenjem čelika visoke čvrstoće ukupna je masa smanjena za 30 kg, što doprinosu dinamičnosti i smanjenju potrošnje, a uvojna (torzijska) čvrstoća povećana za trećinu. Zbog toga je C-Max briljirao na Euro-NCAP crash testu, postigavši dosad najbolji rezultat među svim kompaktnim monovolumenima. To je jak adut, jer mnogi sve više cijene to važno svojstvo automobila.

Druga generacija kompaktnog monovolumena iz Kölna ne pretjeruje niti s jednim svojstvom, ali je u svemu u vrhu te je za mnoge najbolji u klasi

Novost druge generacije je uvođenje rastegnute izvedbe Grand, po uzoru na Grand Scenic i Grand Picasso. Tako je sada u Fordovoj kompaktnoj klasi stanje sljedeće: Focus je dugačak 436 i visok 148,5 cm, C-Max 438 i 162,5 cm, a Grand C-Max 452 i 168,5 cm. Svi su široki 183 cm. C-Max je po svemu prava mjera. Moglo bi se reći da je ’inside-out’ automobil, jer je iznutra možda još zanimljiviji nego izvana. Kokpit je pregledan, a modernistički dizajniran istodobno. Volan je skladno dizajniran i lijepo sjedi u ruci, kratka ručica mjenjača malo je uzdignuta na središnjoj konzoli, a sve su komande postavljene na najbolji način. Veliki okrugli brzinomjer i okretomjer te lepezasti pokazivači goriva i temperature. Za pohvalu je radio uređaj, čija prednja strana izgleda poput sučelja mobitela. Uz sve to, kvaliteta materijala podignuta je na višu razinu te ze više ne može prigovoriti pomalo jeftinoj plastici i sirovoj tkanini na sjedalima, kao u prethodnom modelu. To je sada ozbiljan kompaktni monovolumen, spreman na najveća postignuća. Svaki detalj pokazuje visoku njemačku kvalitetu, a dojam komfora, na prednjim i stražnjim sjedalima, naglašava širina od 183 cm. Treba zbilja ponoviti da se u ovom autu sjedi bolje nego u ijednom drugom modelu iz kompaktne klase.

Straga se rijetko veze tri osobe pa se zanimljivim pomicanjem sjedala ona mogu transformirati u dvije odvojene fotelje, sa središnjim naslonom-klupicom

U ponudi su benzinske verzije 1.6 sa 105 i 125 KS te 1.6 T (turbo s direktnim ubrizgavanjem) sa 150 i 184 KS. U dizelskoj su paleti 1.6 TDCi sa 95 i 116 KS te 2.0 TDCI sa 140 i 163 KS. Testna je verzija upravo najpogođenija i tržišno najzanimljivija. Do stotke omogućava ubrzanje od 11,3 sekunde i najveću brzinu od 185 km/h. Treba li kome više? Teško. Za ovakav je auto to prava mjera. Motor spontano povećava okretaje i omogućava ubrzanja koja su bolja od onoga što se može očekivati obzirom na snagu. To vrijedi i za najveću brzinu, kojoj doprinosi smanjenje koeficijenta otpora zraka sa 0,32 na 0,29. Motor radi prilično uglađeno i dobro povuče već od 1600/min, a za uvjerljive performanse ne treba ići iznad 4000/min (premda se bez protivljenja zavrti do 4500/min. Sve to dobiva na vrijednosti uz precizan i brz mjenjač te izvrsno složen upravljački mehanizam i podvozje. Zbog toga je vožnja užitak, pogotovo kad se ovakvim bucmastim autom peglaju zavoji. Blago povišeni položaj sjedenja, uz precizan i osjećajan upravljač te podvozje koje pruža spoj stabilnosti i udobnosti, omogućavaju vozaču osjećaj potpune kontrole.

Trend, drugi po razini paket opreme, ima sve što treba prosječnoj obitelji i poslovne osobe, premda je klima uređaj ručni, a ne automatski

Kočnice su snažne i lako se doziraju, čemu doprinosi odmjeren i učinkovit servouređaj kočnica. C-Max među rijetkim ovakvim modelima koji pri 100 km/h mogu stati u manje od 37 metara. Ovo je zbilja auto za uživanje u vožnji, jer se bez problema može držati ritam kakav se od povišenog monovolumena ne očekuje. Vrijednost podvozja osjeća se kod punog opterećenja. Potpuno je izbjegnut efekt poniranja stražnjeg dijela i ljuljanja karoserije kod naglih prebačaja težišta, kao kod francuskih konkurenata. Šteta jedino što je ovjes na neravninama malo bučniji od očekivanja, pa se ipak može zaključiti da nitko nije savršen. Ali, uz temperamentnu vožnju lijepo se kombinira niska potrošnja. Na otvorenoj cesti smo prosječno trošili 4,5 litara, a na autocesti, vožnjom u okviru propisa, 6,1. Potrošnja na testu prosječno je iznosila okruglih šest litara, a umjerenom se vožnjom može uštedjeti najmanje litra. Uz sve to, cijele nas je vožnje pratio osjećaj pune kontrole te spremnost da svaki zavoj ispeglamo visokom brzinom. Stoga je Ford doista licitirao snažnim adutom, kojeg zasad, nažalost treba puno platiti. No, treba ipak kazati sa se dobiva dosta za uložen novac. Utakmica je počela…

dr. Željko Marušić

Pored ručnog mjenjača sa šest stupnjeva, uz dizelske se motore može doplatiti automatski DKG, s dvostrukom spojkom i šest stupnjeva

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: turbodizelski, redni, 4-cilindarski, blok od sivog lijeva, bregasto vratilo u glavi (zupčasti remen), dva ventila po cilindru, common-rail, intercooler
Obujam: 1560 ccm
Provrt x hod: 75,0 x 88,3 mm
Snaga: 85 kW/116 KS pri 3600/min
Moment: 270 Nm pri 1750 – 2500/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni, šest stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan, McPhersonove opružne noge, stabilizator; straga neovisan multilink, stabilizator
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 278 mm, straga puni diskovi 280 mm, ABS+EBV
Gume: 205/55 R16 (alu naplaci)
Karoserija: monovolumen, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 438 x 183 x 162,5 cm
Osovinski razmak: 265 cm
Prtljažnik: 430/1725 l
Masa/nosivost: 1470/530 kg
Spremnik goriva: 55 l
Krug okretanja: 10,9 m
Najveća brzina: 185 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 11,3 s
Potrošnja: grad 5,4 / otvoreno 4,1 / kombinirano 4,6 l/100 km
Potrošnja na testu: 6,0 l/100 km
Cijena: 23.110 EUR (testni model 27.800 EUR)

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo