TEST MAZDA 3 SEDAN 1.6 CD TX

Neosporno jedna od najboljih dizelskih kompaktnih limuzina, ali i jedna od najskupljih

Sve bitno o dizelskoj Mazdi 3 1.6, doduše u hatchback izvedbi, napisali smo već u tekstu objavljenom 5.10.2009. i uglavnom sve vrijedi i za testni model Sedan 1.6 CD TX. To je, neosporno jedna od najboljih kompaktnih limuzina s dizelskim motorom, ali i jedna od najskupljih. Dakle, nismo mogli izabrati ni bitno drukčiji naslov. No, bez obzira što stoji 20.300 eura, vrijedi svakog uloženog centa. Pogotovo što je nabijena kvalitetom izrade i bogatom opremom. U usporedbi s kombi-limuzinskim modelom dužina je povećana sa 446 na 458 cm, što prtljažnik sa 340 povećava na pristojnih 430 litara. Inače, limuzina se nudi po istoj cijeni kao hatchback i, manje se traži od njega. To je zanimljivo, a i čudno. Ako vam vrijedi naš savjet, u dvojbi između ta dva modela nemojte se misliti ni sekunde. Limuzina je funkcionalnija od hatchbacka (a i elegantnija, premda je to stvar ukusa) i ima niži koeficijent otpora zraka. Takav je model i dosad bio u ponudi, pa je jedina razlika u turbodizelašu. Kao što smo već pisali, u Mazdi (a ni u PSA-u i Fordu) nisu bili oduševljeni motorom kojeg proizvode Francuzi, u sklopu suradnje PSA-Ford, zbog problema s nakupljanjem katrana u uljnim kanalima, posebno na situ ispod pumpe ulja. Zbog toga bi najprije stradao turbopunjač, a potom i ostalo te je taj motor teško prelazio više od 150.000 km bez otvaranja. Lijek za turbodizelaša koji lijepo ide, ugodno radi, i malo troši, je izmjena ulja s filtrom najkasnije na 10.000 km (naravno, treba koristiti full-sintetiku 5W-40) te čišćenje sita ispod pumpe ulja, gdje se talog najviše okuplja na 30.000 km, odnosno najkasnije na 50.000 km.

Izvana neizmijenjena, a pod haubom temeljito poboljšana: novi dizelaš od 1560 ccm pojačan je sa 109 na 116 KS, a istodobno je dobio osam umjesto 16 ventila

Sve te probleme rješava novi motor, ugrađen u ovaj model. Turbodizelaš obujma 1560 ccm poboljšan je temeljito. Po trendu kojeg je uveo Volkswagenov 1.2 TSI s osam ventila (izveden iz 16-ventilskog 1.4 TSI) sada ima jedno bregasto vratilo umjesto dva i osam ventila umjesto 16. To je korak nazad, ali i dva naprijed. S manje ventila otežava se punjenje i pražnjenje cilindara, ali to se rješava učinkovitijim turbopunjačem VTG (16-ventilska tehnika je korisnija kod atmosferskog motora), pa ostaju samo prednosti. Manje ventila i vratila znači manje mehaničkih gubitaka (na pokretanje i trenje), a motor je pouzdaniji i učinkovitiji. Još je prerano za potvrdu, ali najavljeno je da su riješeni svi dosadašnji problemi s pouzdanošću. A motor je ojačan sa 109 KS pri 4000/min na 116 KS, koje sada razvija već na 3600/min. To jasno pokazuje koliko je moćniji u normalnoj vožnji, što je direktna posljedica povećanja najvećeg okretnog momenta sa 240 na 270 Nm pri 1750 do 2500/min. Brže reagira na gas i osjetno bolje vuče. Zbog povišenja tlaka prednabijanja radi malo sirovije, odnosno više klopoće (prethodnik je bio poznat po uglađenom radu), ali samo kad je nedovoljno zagrijan i na niskim okretajima. Sve je ostalo za pet.

Kvalitetna i precizna izvedba vidi se po svakom detalju, a limuzinska Mazda 3 pruža pristojan komfor i dovoljno velik prtljažnik (to joj ipak nije glavna vrlina)

Druga velika novost, u usporedbi s prethodnim modelom, je mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa, umjesto s pet, što uz potporu moćnijeg i elastičnijeg motora, donosi novi skok u performansama. Da nema potrebe doplaćivati snažnije dizelaše 2.2 sa 150 KS, a još manje sa 185 KS, potvrđuje i činjenica da se isti motor odnedavno ugrađuje i u 200 kg težu Mazdu 5, gdje osigurava iznenađujuće dobre performanse (tako je napisao novinar njemačkog Auto Zeitunga). U Mazdi 3, koja j zbog napredne koncepcije karoserije, od visokočvrstog, finozrnatog čelika, 50-ak kilograma lakša od konkurenata, djeluje poletno. Stotku hvata u 11 sekundi, spremno kreće naprijed na svaki pritisak gasa, a na kratkim semaforskim dionicama djeluje gotovo sportski. Špica od 188 km/h sasvim je OK (po brzinomjeru blizu 200). Ova Mazda 3 s lakoćom održava putne brzine između 140 i 160 km/h te se uvjerljivo ponaša na autocesti. Izvrsno podvozje (ovjes, kočnice…), prvoklasna izvedba i ergonomija komandi (po tome je Mazda 3 bez dvojbe najbolja u klasi) pružaju užitak vožnje. Zbilja je tako! A kruna svega je niska potrošnja. Umjereni vozači lijepo se mogu voziti i samo s pet litara na 100 km, većina vozača može računati na 5,5, a kod oštre vožnje neće se potrošiti puno više od šest. Zbog toga je ovaj model, uz cijenu od 22.300 eura, zbilja ‘value for money’.

dr. Željko Marušić

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: benzinski, dizelski, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, glava od lakog lijeva, blok od sivog lijeva, jedno bregasto vratilo (zupčasti remen), dva ventila po cilindru, direktno ubrizgavanje common-rail, turbopunjač VNT, intercooler
Obujam: 1560 ccm
Provrt x hod: 75,0 x 88,3 mm
Snaga: 85 kW/116 KS pri 3600/min
Moment: 270 Nm pri 1750 do 2500/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni sa šest stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan, s poprečnim trokutastim ramenima, McPhersonove opružne noge, stabilizator: straga neovisan, s uzdužnim i poprečnim ramenima, (multilink), stabilizator
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 280 mm, straga puni diskovi 265 mm, ABS+EBV
Gume: 205/50 R 17
Karoserija: kompaktna limuzina, 4 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 458 x 175,5 x 147 cm
Osovinski razmak: 264 cm
Prtljažnik: 430 L
Masa/nosivost: 1365/495 kg
Spremnik goriva: 55 l
Krug okretanja: 10,9 m
Najveća brzina: 188 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 11 s
Potrošnja: grad 5,3 / otvoreno 3,9 / kombinirano 4,4 l/100 km
Potrošnja na testu: 6,1 l/100 km
CIJENA: 22.300 eura

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo