TEST ŠKODA OCTAVIA TOUR 1.6 MPI

Razuman izbor, ako su kvaliteta, funkcionalnost i sigurnost važniji od šminke i potrošnje

Može reći tko šta hoće, ali policija ne bira Škode Octavije, s tolikom upornošću, bez jakog razloga. Procedura izbora i javnog natječaja za kupnju ne izgleda potpuno neutralno, ali sve koje smo pitali o zadovoljstvu s češkim limuzinama i karavanima kompaktne klase, potvrdili su nam da su njima uvjerljivo najzadovoljniji do sada – po funkcionalnosti, pouzdanosti, sigurnosti, a i potrošnji, kad su dizelske verzije u pitanju. Iskustva bi se mogla opisati sloganom ‘peri – deri’. O kvaliteti govori i činjenica da su kupci razgrabili rabljene policijske Octavije, koje su nakon odrađene službe u prometnim patrolama prodavane preko TRCZ-a. A izgledale su ne kao da su prošle mukotrpnu službu, nego kao da su se tek razradile. To je potvrdilo i naše iskustvo s ogoljenom verzijom Tour (koja ipak ima sve bitno), koju smo imali na sedmodnevnom testu. Radi se o modelu u izvedbi kakva je bila pred redizajn, a pod prednjom je haubom provjereni 8-ventilski benzinac obujma 1595 ccm i snage 102 KS. Taj je motor, uz 2.0 sa 115 KS iste izvedbe, najtrajniji i najpouzdaniji benzinac kojeg je Volkswagen dosad napravio (naravno ako ne računamo legendarni 4-cilindarski bokser iz Bube). Potrošnja mu nije vrlina, pogotovo ako ga se tjera u visoke okretaje te ako se autocestom vozi brže od 140 km/h, jer mu nedostaje šesti stupanj prijenosa. Inače je, za normalnog, obiteljskog vozača, potrošnja prihvatljiva te je po svemu bitnome – prava mjera.

Iza oznake Tour krije se provjerena Octavia u izvedbi prije redizajna, koja se s osnovnom opremom može dobiti za prihvatljivih 15.300 eura

Neobično je okrenuti ključ u kontaktnoj bravi Octavije, a ne začuti glasno dizelsko brektanje. Dizelaši čine 90 posto prodaje kompaktne češke limuzine, a mnogi se za tu opciju odlučuju i bez stvarne potrebe (ako prelaze manje od 15.000 km godišnje). Zato je uglađen i gospodski tih benzinac 1.6 snage 102 KS, s dva ventila po cilindru, unatoč dugogodišnjem poznanstvu (vozili smo ga u barem 20 različitih modela), ugodno iznenađenje. Djeluje poput starog dobrog vina, kao pouzdan stroj koji vas nikada neće ostaviti na cjedilu. Kultiviran aluminijski benzinac solidnih performansi, u kombinaciji s preciznim i ugodnim mjenjačem užitak je voziti. Klizi ugodno, a ako treba, pokazuje i dovoljan temperment, premda se treba nositi s ukupnom masom od 1,3 tone. Stoga je to solidna i za mnoge optimalna benzinska inačica. Osnovni 1.4 16V sa 80 KS ima razmjerno skromne mogućnosti, ali tko želi platiti samo 13.700 eura, neće biti razočaran. Performanse testnog modela više su nego pristojne – stotku hvata u 12,3 sekunde i postiže 190 km/h, ali ponavljamo, ovo nije izvedba za dugotrajnu jurnjavu. Motor je kultiviran i vrlo elastičan, snage ima u svakom stupnju i spremno reagira na gas, a može se dugo i lijepo voziti uz tek povremeno šaltanje.

Prostrana unutrašnjost, rekordno velik prtljažnik i vrlo solidna izvedba bovore u prilog ovom modelu, koji koristi temeljito provjerenu Volkswagenovu izvedbu

Pomalo glomazna limuzina s peterim vratima solidno ide i ni u kojem trenutku ne djeluje inferiorno. Uglađeni karakter motora očituje se u temeljito prigušenom radu, mekanom izvlačenju iz zone niskih okretaja i vrtnjom bez otpora do graničnih 6500/min. Maksimalna brzina od 190 km/h, u petom stupnju na 5500/min, postiže se bez muke i razmjerno brzo, uz umjerenu buku motora i nešto jače strujanje zraka oko oštrijih bridova karoserije. Uz sve to, žeđ nije prevelika. Može se računati s prosječnih osam litara, a sve iznad ovisi o težini noge na gasu. Na otvorenom, normalnim tempom, trošili smo manje od sedam, a ukupno na testu, uz velik udio oštre vožnje i gradskih kilometara, trošili smo devet. Zbog dobrih svojstava, jednostavne konstrukcije i pouzdanosti te jeftinije proizvodnje prebačene u slovačke pogone, Volkswagenovi stručnjaci taj motor nezimjenjen drže u programu od 1994., ali sada ga polako potiskuje suvremeni downsizing turbobenzinac s direktnim ubrizgavanjem 1.2 TSI sa 105 KS. Podvozje s robusnom platformom, koju je na proljeće 2003. uveo još uvijek aktualni Audi A3, a preuzeo Golf ‘petica’, multilink stražnjim ovjesom i snažnim kočnicama djeluje uvjerljivo. Koncepciju dijeli s etabliranim modelima uglednijih brandova koncerna, čije se kvalitete potvrđuju svakim prevaljenim kilometrom.

Kvalitetni materijali masivne armature (premda se vidi da se nije rasipao novac), precizna završna izrada i uzorna obiteljska prostranost posebice u širinu, ne ostavljaju mjesta većim prigovorima

Udobna sjedala i mesnate gume 195/65 R 15 zalog su dobre ukupne udobnosti. Kočnice grizu snažno u svakoj prilici, uz potporu dobro odmjerenog servouređaja, a mjenjač precizno klizi vodilicama. Uz osjećaj limuzinske glomaznosti i masivnosti, ponašanje je zrelo i dostojno skupljih limuzina. Samo lupkav ovjes na cestovnim zakrpama i klokotav mjenjač pri brzom šaltanju podsjećaju da od dobrog može postojati još bolje. Robusna karoserija s peterim vratima iznova potvrđuje prednosti. Kroz velika peta vrata u ogroman prtljažnik moguće je ubaciti i ormar, zbog čega se dolazeći karavan čini gotovo suvišnim. Unutrašnjost je izvedena po standardima srednje klase, uz poneki stilski nedorađen detalj. Oprema koja uključuje dva zračna jastuka, ručnu klimu i radio/CD ne ostavlja prostora za prigovor. A uz veliku prostranost, u prilog ovog modela govore upadljiva kvaliteta, masivnost i solidnost, koja ulijeva jak osjećaj sigurnosti. Premda u krizi potrošnja dobiva na vrijednosti, na značenju dobiva i povoljna osnovna cijena pa je verzija Tour promišljen izbor. Povjerenje 8-ventilskom benzincu (manje ventila znači jednostavnije održavanje i veću pouzdanost) poklonit će oni koji ne prelaze puno kilometara, a traže dobar omjer plaćenog i dobivenog. I sve to uz punu 4-godišnju garanciju.

dr. Željko Marušić

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Motor: benzinski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od lakog lijeva, jedno bregasto vratilo u glavi (zupčasti remen), multipoint ubrizgavanje
Obujam: 1595 ccm Provrt x hod: 81,0 x 77,4 mm Snaga: 75 kW/102 KS pri 5000/min Moment: 148 Nm pri pri 3800/min Pogon: na prednje kotače Mjenjač: ručni s pet stupnjeva Ovjes: sprijeda neovisan, McPhersonove opružne noge, stabilizator: straga neovisan, s uzdužnim i poprečnim ramenima, (multilink), stabilizator Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 280 mm, straga puni diskovi 260 mm, ABS Gume: 195/65 R 15 Karoserija: limuzina, 5 vrata, 5 sjedala Dimenzije: 457 x 177 x 146 cm
Osovinski razmak: 258 cm
Prtljažnik: 560/1350 l
Masa/nosivost: 1295/500 kg
Spremnik goriva: 55 l
Krug okretanja: 11,3 m
Najveća brzina: 190 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 12,3 s
Potrošnja: grad 9,6 / otvoreno 5,5 / kombinirano 7,1 l/100 km
Potrošnja na testu: 9,0 l/100 km
Cijena: 15.400 EUR

Komentari