TEST: TOYOTA YARIS 1.4 D-4D TREND

Novi dizelski junak među mališanima, sa 90 KS i šminkerskim odijelom, dobro ide i malo troši
Yaris treće generacije na naše je tržište stigao krajem 2011. i odmah je postalo jasno da je jedan od najboljih modela niže klase (B-segmenta). Tada smo zaključili ono u što smo i danas potpuno sigurni. Cijena može biti jedini problem ovog automobila, izvrsne koncepcije i izvedbe, te neočekivano velikog komfora u malom ‘pakiranju’. Srećom, cijene su se malo ispuhale, a nove trošarine idu na ruku dizelskoj verziji sa 90 KS, koja prosječno troši 3,9 litara i ispuhuje samo 104 g CO2 po kilometru. Cijenu je to spustilo za 1300 eura i…
…sada je osnovni dizelski model 1.4 D-4D Luna, koji u serijskoj opremi ima sve bitno, dostupan za 13.300 eura (99.764 kn). Zanimljiv je model 1.4 D-4D Trend, kojeg smo testirali, jer za 14.920 ura (111.920 kn) nudi već zanimljivu i šminkeru izvedbu. Manje vanjštinom, koja je oplemenjena 16-colnim alu naplacima i gumama 195/50, te novim svjetlosnim elementima, a više dvobojnom izvedbom unutrašnjosti, s mekano obloženom armaturom i kompletnom elektroničkom logistikom. Uključuje i displej, koji projicira sliku kamera u stražnjem dijelu vozila. Malo luksuza u nižoj klasi dobro je došlo.
U usporedbi s dosadašnjim, Yaris je produžen sa 378,5 na 388,5, zadržao je širinu od 169,5 cm, a visina je smanjena sa 153 na 151 centimetar
Premda je među najkraćima u klasi, Yaris treće generacije djeluje ozbiljno, privlačno i solidno. Dobro se posjetiti da je prvi predstavljen na jesen 1999. te osvojio titulu ‘europskog auta 2000. godine’, a drugi na jesen 2005. Treći Yaris koristi najbolje stilske elemente novog Avensisa, što ga čini većim, a mišičav stil u kombi-limuzinskom obliku (koji mnogo toga diktira unaprijed), napravljen je pogođeno. Muške, uglaste forme naizgled ne pokazuju dobru aerodinamiku, a ona je, ne dobra, nego vrhunska. Koeficijent otpora zraka od 0,29 najbolji je među automobilima niže klase.
U malenom, bucmastom automobilu znatno ga je teže postići nego u rastegnutoj limuzini te je to, svojevrsno tehnološko remek-djelo. Yaris je i iznenađujuće prostran – premda među kraćima u klasi, među najprostranijima je i najfunkcionalnijima. Ima mjesta kao u manjem kompaktu, sprijeda i straga. Niti jedan auto kraći od 390 centimetara ne pruža toliko prostora za koljena straga. Prtljažnik od 285 do 1180 litara također je OK. Uz sve to, Yaris je napravljen čvrsto i precizno te je suvereno osvojio pet Euro-NCAP zvjezdica. Zahvaljujući ‘downsizingu’ 60 kg je manje mase od prethodnog, što doprinosi dinamičnosti i štedljivosti.
Pregledan kokpit, s velikim i okruglim instrumentima mogao bi biti uzor onima koji eksperimentiraju s elektroničkim instrumentima
Sjedi se blago povišeno, što pojačava dojam da se vozi veći auto nego što Yaris zbilja jest. Međuosni je razmak povećan sa 246 na 251 cm, što nije rekordno u B-segmentu, ali je sve dobro posloženo, pomalo u monovolumenskom stilu. To je osiguralo neočekivano veliku prostranost i sprijeda i straga. Mjenjač sa šest stupnjeva lijepo ‘sjedi’ u ruci, šalta se ugodno i precizno, i da je hod za dlaku kraći, sve bi bilo za pet. A na tu ocjenu upućuje dizelaš 1.4, koji radi mekano i uglađeno. Dugohodna koncepcija osigurava solidan moment od 205 Nm pri 1800 do 2800/min.
Radi uglađeno i razmjerno tiho, te ubrzava kontinuirano, bolje nego se može očekivati od 90 KS, koji se oslobađaju pri 3800/min. Ne treba ‘cijediti’ okretaje, jer sasvim pristojno vuče ako se u viši stupanj šalta na 3000/min. Da se radi o uvjerljivom motoru pokazuje činjenica da ne pokreće samo Auris, nego i klasu i pol veću Corollu. Sa samo jednim bregastim vratilom u glavi i osam ventila pokazuje da manje može biti više. Spremno reagira na gas u svakom stupnju, a precizna podešenost osigurava vučnu karakteristiku bez ‘turbo-rupe.
Provjereni dizelaš iz 1364 ccm razvija pristojnih 90 KS, što je za auto niže klase ‘puna šaka brade’. Vrlo je uglađen, tih i štedljiv, a povuče već od 1400/min
Stječe se dojam da japanski stručnjaci ni u čemu nisu željeli pretjerivati, pa se od motora može očekivati dugovječnost i pouzdanost. Ima i dovoljno ‘špirita’ za temperamentna ubrzanja, što pokazuje sprint do stotke u 10,8 sekundi. To je sasvim dovoljno i za temperamentnu vožnju u gradu, bez potrebe za ‘cijeđenjem’ okretaja. Performanse do izražaja dolaze i na zavojitim cestama. Yaris dobro ‘pegla’ zavoje, uz neznatnu potrebu za ‘dodavanjem’ volana kod vožnje ‘na nož’. Pomažu i snažne kočnice, napravljene po klasičnom receptu – sprijeda su diskovi promjera 278 mm, što jamči snažno kočenje i s bubnjevima straga.
A oni povećavaju učinkovitost i pouzdanost ručne kočnice. Sve to vozaču olakšava vožnju, po potrebi i u visokom ritmu. S najvećom brzinom od 175 km/h, dizelski Yaris ima i dobre adute za vožnju autocestom, što je zasluga i izvrsna aerodinamika. Dobre performanse i upravljivost zasluge su i strukture karoserije vrlo otporne na uvijanje. Uz sve to ne testu smo prosječno trošili 4,4 litre na 100 km, što potvrđuje da je lako ‘izvući’ prosjek niži od četiri litre. Kad se sve zbroji i oduzme, bogato opremljen model 1.4 D-4D Trend, s cijenom koja nije ‘probila’ 15.000 eura, dobar je izbor. A potrošnja i troškovi vožnje, uz 5-godišnju garanciju, među najnižima su na tržištu.
TEHNIČKE KARAKTERISTIKE Motor: dizelski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprečno, blok od sivog lijeva, jedno bregasto vratila (lanac), direktno ubrizgavanje common-rail, turbopunjač VNT, intercooler Obujam: 1364 ccm Provrt x hod: 73,0 x 81,5 mm Snaga: 66 kW/90 KS pri 3800/min Moment: 205 Nm pri 1800 do 2800/min Pogon: prednji Mjenjač: ručni sa 6 stupnjeva Ovjes: sprijeda neovisni poprečnim ramenima i opružnim nogama, straga polukrut Kočnice: samoventilirani diskovi, sprijeda (278 mm) i straga bubnjevi, ABS, ESP Gume: 195/50 R16 Karoserija: kombilimuzina, niže klase, 5 vrata, 5 sjedala Dimenzije: 388,5 x 169,5 x 151,5 cm Osovinski razmak: 251 cm Prtljažnik: 285 – 1180 L Masa/nosivost: 1055/480 kg Spremnik goriva: 42 l Krug okretanja: 11 m Najveća brzina: 175 km/h Ubrzanje 0-100 km/h: 10,8 s Potrošnja: grad 4,8 / otvoreno 3,4 / kombinirano 3,9 l/100 km Potrošnja na testu: 4,4 l/100 km Cijena: 14.920 ura (osnovni model 1.4 D-4D Luna 13.300 eura)
POPIS NAJVAŽNIJE OPREME 6 brzinski ručni mjenjač Follow me home svjetla Električno podesiva stakla Toyota Touch 6,1” zaslon u boji osjetljiv na dodir 16″ aluminijski naplatci (195/50 R16) Bluetooth® sustav bez ručnog telefoniranja i prijenos glazbe A2DP Kamera za stražnje parkiranje Upravljanje audio sustavom i telefonom s upravljača Upravljač presvučen kožom s narančastim šavovima i bijelim detaljima Ručna kočnica obučena u kožu s narančastim šavovima Ručica mjenjača presvučena kožom s narančastim šavovima i bijelim detaljima Bijeli detalji na upravljaču, armaturnoj ploči, središnjoj konzoli i vratima Trend izgled unutrašnjosti u bijeloj boji (neovisno o vanjskoj boji) Mjerači u crno bijeloj kombinaciji Prednja svjetla za maglu s kromiranim rubovima Kromirana kućišta vanjskih zrcala Kromirane bočne letvice Crne naljepnice “C-stupa” Zadnja svjetla u LED tehnologiji Stražnji krovni spojler Prednji i bočni zračni jastuci ISOFIX sustav…
dr. Željko Marušić


Komentari

loading...