SRETAN 90. ROĐENDAN

Tony Brooks, britanski vozač, najbrži zubar na svijetu, rođen 25. veljače 1932.

Foto: MotorSport

Charles Anthony Standish “Tony” Brooks, rođen 25. veljače 1932. u engleskom Dukinfieldu, malo je poznato ime izvan krugova zagriženih ljubitelja povijesti utrka, a razlog tome bili su njegovi životni prioriteti

Foto: MotorSport, Tony Brooks slavi pobjedu na VN Njemačke, 1958. na stazi Nürburgring

Nema nikakve dvojbe da je Tony Brooks volio voziti utrke, kao i da mu je to išlo jako dobro. No, on je sam, kao i njegovi roditelji, na utrke gledao kao na hobi kojim će se baviti usput, dok se ne posveti svom pravom životnom odabiru, stomatologiji. Njegov je otac bio zubni kirurg, pa se očekivalo da i on krene njegovim putem.

Dok su drugi vozači utrka tulumarili s obožavateljicama, Brooks je prije i nakon utrke, kao i na putovanjima prema stazama uglavnom – učio. Tony Brooks je počeo je voziti u manjim engleskim utrkama u dobi od dvadeset godina, a 1955. je u talijanskoj Sirakuzi, u utrci koja se nije bodovala za Svjetsko prvenstvo, momčadi Connaught donio pobjedu, prvu u više od trideset godina na nekoj velikoj nagradi za britanskog konstruktora.

Tu je ležao začetak britanske dominacije u svijetu utrka, koja traje više od pola stoljeća. Tony Brooks je nastavio voziti, kad god bi mu to fakultetske obaveze dozvoljavale, prvo za Vanwall, a potom i za Ferrari. Prva prvenstvena pobjeda došla je na domaćoj utrci 1957., kad je prepustio bolid Mossu, no iduće je godine pobijedio na još tri, a 1959. na dvije utrke, završivši ta prvenstva kao treći, odnosno drugi u ukupnom poretku.

S prelaskom na bolide s motorom iza vozača nestaju vrhunski rezultati, iako i s timovima Cooper i BRM povremeno završava u bodovima.  U BRM-u je 1961. osjetno bolji nego momčadski kolega Graham Hill, no na kraju sezone se povlači iz svijeta utrka, s nepunih 30 godina, a BRM i Hill sljedeće godine osvajaju titule prvaka! Vrijedi napomenuti i da je Brooks u utrkama sportskih automobila bio još i bolji nego u Formuli 1, donoseći pobjede ponajviše timu Aston Martin.

Nakon povlačenja s utrka ipak je razočarao roditelje ne posvetivši se zubarskoj praksi, umjesto toga otvorio je predstavništvo  tvrtke Fiat u Weybridgeu i počeo se baviti prodajom i popravljanjem automobila. I danas je rado viđen gost na skupovima oldtimera, a nedavno je napisao i autobiografiju.